Χάλια Γκρίνια Electric

Όχι δεν είναι για τον ηλεκτρισμό. Δεν θα κάνουμε μάθημα φυσικής. Είναι για το σκηνικό στο χώρο του περιβάλλοντος και συγκεκριμένα του αυτοκινήτου.
Διαβάστηκε φορες





Όχι δεν είναι για τον ηλεκτρισμό. Δεν θα κάνουμε μάθημα φυσικής. Είναι για το σκηνικό στο χώρο του περιβάλλοντος και συγκεκριμένα του αυτοκινήτου. Και επειδή η εξέλιξη μέχρι τώρα των πραγμάτων συνδέεται με τον ηλεκτρισμό, ο τίτλος βγαίνει μόνος του.

Όλοι μα όλοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι έχουν γίνει πιο οικολογικοί. Χώρες, βιομηχανίες, βιοτεχνίες, αγρότες, ακόμα και (πρώην) πετρελαϊκές εταιρίες. Για όποιον δεν το κατάλαβε το BP δεν σημαίνει πια British αλλά Beyond Petroleum! Παρόλα αυτά η κατάσταση χειροτερεύει συνεχώς, ακόμα και αν έχετε κουραστεί να το ακούτε. Το κομμάτι που πιο άμεσα βλέπουμε (υποτιθέμενη) αλλαγή είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Οπότε για εισαγωγή είπα να κάνουμε ένα tour στο χάλι τους.

Όλες οι εταιρίες διαφημίζουν τον οικολογικό τους χαρακτήρα. Ακόμα και οι Αμερικάνικες. Η αλήθεια είναι λίγο διαφορετική. Στην χώρα του Αμερικάνικου ονείρου έχουν υπάρξει άνθρωποι που προσπάθησαν να αλλάξουν τα δεδομένα και οι περισσότεροι πολεμήθηκαν όσο τίποτα από το κατεστημένο. Προγράμματα που άξιζαν προσοχής πετάχτηκαν στα σκουπίδια λόγο αποφάσεων executives που δεν έβλεπαν πέρα από το κέρδος του μήνα. Π.χ. το EV1 της GM, το πρώτο πραγματικά ηλεκτρικό αμάξι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, που πετάχτηκε σαν άχρηστο, το πλήρωσε ακριβά (κυριολεκτικά και μεταφορικά) η μαμά εταιρία. Οι λόγοι είναι απλοί: Οι Αμερικανοί προτιμούν το μέγεθος, τους θηριώδεις V8 με πολλές χιλιάδες κυβικά και τα πανάρχαια (του 60) αυτόματα κιβώτια, τα τεράστια SUV ή τζιπ, ακόμα και οικογενειακά που το μέγεθος τους πλησιάζει τις λιμουζίνες των υπολοίπων. Και γιατί όχι όταν η βενζίνη, μέχρι πρόσφατα ήταν πολύ πιο φθηνή από αυτή των υπολοίπων.

Δυστυχώς όμως για τους κοντόφθαλμους πλανητάρχες, η κρίση, η υποτίμηση του δολαρίου και η οικολογική καταστροφή άλλαξαν όλα αυτά τα δεδομένα. Το πετρέλαιο έγινε πηγή όλων των κακών και η τιμή του εκτοξεύτηκε για τους Αμερικανούς. Ακόμα είναι πιο φτηνή από Ελλάδα, αλλά η διαφορά είναι πολύ μικρότερη. Αυτό για αυτοκίνητα που καταναλώνουν αδηφάγα την βενζίνη είναι καταστροφικό (υπάρχουν πολλά παραδείγματα με καταναλώσεις υπερδιπλάσιες των αντίστοιχων των Ευρωπαίων-Ασιατών). Η κατάσταση του περιβάλλοντος κατέστρεψε και τις τελευταίες ελπίδες των Αυτοκινητοβιομηχανιών όταν η πολιτεία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις πέρασε εξαιρετικά αυστηρούς περιβαλλοντικούς νόμους. Ακόμα και ο Terminator κυβερνήτης μετέτρεψε το αγαπημένο του Χάμερ σε υβριδικό (τι υποκρισία). Game over.

Και ερχόμαστε στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, στην πατρίδα του υβριδικού. Η μεγάλοι της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου κατάλαβαν γρήγορα την εξελισσόμενη κατάσταση παγκοσμίως και προσαρμόστηκαν, με πρώτη την εταιρία με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως. Το Prius έχει φτάσει στην τρίτη γενιά του και σε εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως. Στο πολυτελές κομμάτι της εταιρίας (λέγε με Lexus) προσφέρει όχι ένα αλλά δυο υβριδικά. Από κοντά και η Honda με το Insight δίνει την καθαρή πρωτοπορία στην Ιαπωνία στις καθαρότερες λύσεις (και τη ζήλεια των υπολοίπων). Να ξεκαθαρίσω ότι τα υβριδικά δεν είναι τελικές λύσεις, καίνε βενζίνη, τα υλικά κατασκευής των συσσωρευτών είναι τοξικά και η εξόρυξη τους δημιουργεί οικολογικές καταστροφές στην περιοχή. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 2020 θα είναι το 37% των αυτοκινήτων στη Γη.
 
Και οι Ευρωπαίοι; Εξαρτάται από τον κατασκευαστή και τη χώρα. Άλλοι επενδύουν στα turbo, άλλοι στο πετρέλαιο, άλλοι στα ηλεκτρικά, μερικοί στο υδρογόνο και πολλοί σε συνδυασμούς ή/και λύσεις περιστασιακές όπως τα start-stop (σύστημα που σβήνει τον κινητήρα στο φανάρι). Να ξεκαθαρίσω ότι, κατά τη γνώμη μου, βελτιώσεις στην κατανάλωση με τη βοήθεια turbo δεν είναι οικολογική λύση, αλλά μόνο θέμα μάρκετινγκ, όπως και το πετρέλαιο δεν είναι λύση αφού και οι δυο λύσεις εξαρτώνται αποκλειστικά από την ύπαρξη ορυκτών καυσίμων. Εννοώ ότι είναι βελτίωση γιατί τα turbo αυξάνουν την απόδοση με μηδαμινή αύξηση της κατανάλωσης οπότε μπορείς να χρησιμοποιήσεις μικρότερο κινητήρα, ενώ οι σύγχρονοι πετρελαιοκινητήρες καίνε αρκετά λιγότερο, αποδίδουν περίπου το ίδιο και ρυπαίνουν σαφώς λιγότερο από τους βενζινοκινητήρες, αν και εκλύονται κάποιοι ρύποι (οξείδια θείου, μεγάλου μεγέθους σωματίδια) που χειροτερεύουν την κατάσταση τοπικά. Για αυτό και σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες τα πετρελαιοκίνητα είναι πια η πλειοψηφία των πωλήσεων.

Ειδικά οι Σουηδοί το πήγαν ένα βήμα πιο πέρα προσφέροντας Ε85 (85% αιθανόλη-βιοκαύσιμο,15% βενζίνη) σαν πρώτο βήμα (άσε που αποδίδει και καλύτερα). Όμως βιοκαύσιμα προερχόμενα από καλλιέργειες θα μετέτρεπαν μεγάλο μέρος των καλλιεργειών από την παραγωγή τροφής, θα αύξαναν την τιμή όλων των γεωργικών προϊόντων (θέμα ανταγωνισμού και χώρου) και το συνολικό οικολογικό αποτέλεσμα θα ήταν περιορισμένο. Μέθοδοι αναπτύσσονται για την χρήση προηγμένων τεχνικών με πρώτη ύλη αστικά λύματα (σκουπίδια και απορριπαντικά) και υποπροϊόντων αγροτικής και κτηνοτροφικής προέλευσης, όπως και για την μετατροπή φυσικού αερίου σε συνθετικό ντίζελ. Όλα αυτά είναι στο άμεσο μέλλον εφαρμόσιμα και καλυτερεύουν λίγο την κατάσταση.

Η πιο οικολογική λύση είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά με πρίζα(plug-in) και τα οχήματα υδρογόνου (που λέγονται και οχήματα ενεργειακών κυψελών) τα οποία απέχουν ακόμα από μαζική παραγωγή. Ακόμα και τα ηλεκτρικά εξαρτώνται από τον τρόπο που παράγεις το ρεύμα για να χαρακτηριστούν απολύτως οικολογικά (ρεύμα από τη πιο ρυπογόνα Ευρωπαϊκώς μονάδα του Αγίου Δημητρίου δεν είναι οικολογικό), αλλά σίγουρα θα είναι αισθητή βελτίωση από την υπάρχουσα κατάσταση με μηδενικά καυσαέρια. Αντίστοιχο είναι και το πρόβλημα με το υδρογονοκίνητα αφού το υδρογόνο παράγεται με μεθόδους που απαιτούν ηλεκτρική ενέργεια ή πρώτη ύλη μεθάνιο ή αιθανόλη, αλλά τουλάχιστον τα καυσαέρια τους είναι νερό (ή/και διοξείδιο του άνθρακα).

Εν ολίγοις μην ακούτε αυτά που μας πουλάνε για οικολογικά (λόγο της μείωσης της κατανάλωσης) οι εταιρίες και ψάξτε το λίγο. Για το τέλος κράτησα και το καλύτερο. Όσοι ανοίξουν τους τέσσερις τροχούς του Δεκεμβρίου θα δουν το Tesla roadster, ένα αμιγώς ηλεκτρικό supercar σε παραγωγή τρία χρόνια από μια εταιρία στην Silicon Valley. Supercar γιατί όταν αποδίδει 288 ίππους, τα 100 χιλιόμετρα έρχονται σε 3,9 δευτερόλεπτα και η τελική είναι περιορισμένη στα 201, μόνο έτσι μπορείς να το χαρακτηρίσεις. Η αυτονομία είναι 390 χιλιόμετρα και φορτίζει μέσα σε τέσσερις ώρες, το βράδυ που κοιμάστε. Κοστίζει λίγο (112.000 €+ ΦΠΑ) αλλά από την άλλη το ’χουν τύποι σαν τον Κλούνεϊ, Ντέιμον, Ντι Κάπριο.

Για το κουίζ: Μαζί με το Ελληνικό υπάρχουν 17 x-factor με κάμποσες ακόμα υποδιαιρέσεις αν βάλεις και τις μάχες των αστεριών. Ναι υπάρχουν και αυτές.

Επόμενο κουίζ: Ποιο είναι η δεύτερη πιο ρυπογόνα μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη σύμφωνα με την WWF; (Τρομερά εύκολο)

Διαβάστε ακόμα