3η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας

Από τις 20 έως τις 26 Φεβρουαρίου 2014 με ελεύθερη είσοδο για όλες τις προβολές
Διαβάστηκε φορες
Δελτίο Τύπου

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, οι Πρεσβείες των Αφρικανικών χωρών και τα Επίτιμα Προξενεία που είναι διαπιστευμένα στην Ελληνική Δημοκρατία, διοργανώνουν την 3η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου.

Μετά τη μεγάλη επιτυχία των διοργανώσεων των δύο προηγούμενων ετών, η 3η Εβδομάδα Αφρικανικού Κινηματογράφου θα πραγματοποιηθεί από τις 20 έως τις 26 Φεβρουαρίου 2014 και πάλι στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος στον Κεραμεικό.

Όλες οι προβολές του αφιερώματος θα γίνουν με ελεύθερη είσοδο.

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να συνεχίσει το ταξίδι του στην αφρικανική ήπειρο, να ακολουθήσει γνώριμες ή όχι διαδρομές και, διασχίζοντας γεωγραφικά σύνορα, να γνωρίσει ακόμα περισσότερες ταινίες και ντοκιμαντέρ, παραγωγής ως επί το πλείστον μεταξύ 2004 και 2013 από καταξιωμένους, αλλά και νεότερους σκηνοθέτες.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της 3ης Εβδομάδας Αφρικανικού Κινηματογράφου θα προβληθούν συνολικά δεκαοκτώ ταινίες μεγάλου μήκους και μια μικρού μήκους, κυρίως μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, από οκτώ αφρικανικές χώρες, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στο κοινό να εξοικειωθεί με τις πολιτιστικές εμπειρίες της κάθε χώρας.



Η ταινία έναρξης του αφιερώματος είναι το Μια καταραμένη γενιά / Wled Ammar / Génération Maudite / A Damned Generation (2013) του Νασρεντίν Μπεν Μάατι / Nasredine Ben Maati από την Τυνησία την Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου.

Στην διάρκεια της 3ης Εβδομάδας Αφρικανικού Κινηματογράφου, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα έχει την τιμή να υποδεχθεί στην Αθήνα ως προσκεκλημένους τον σκηνοθέτη Κούνλε Αφολαγιάν / Kunle Afolayan (20-24/2) από τη Νιγηρία, τον Νοτιοαφρικανό σκηνοθέτη Ζολά Μασέκο / Zola Maseko (18-27/2) και τον Νοτιοαφρικανό σκηνοθέτη και παραγωγό Ραπίτσε Μόντσο / Rapitse Montsho (20-27/2), οι οποίοι και θα προλογίσουν τις ταινίες τους, καθώς και τον Πέντρο Αλφρέντο Ραμαλιόσο / Pedro Alfredo Ramalhoso (19-27/2), Διευθύνοντα Σύμβουλο στο Αγκολέζικο Ινστιτούτο του Κινηματογράφου, Οπτικοακουστικών μέσων και Πολυμέσων.


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΛΕΣΜΕΝΩΝ

- Αντεκούνλε Αφολαγιάν (Νιγηρία)
Σκηνοθέτης των ταινιών "Αγαλματάκι", "Ανταλλαγή Τηλεφώνων" και του ντοκιμαντέρ "Θεότητα Ορίσα".
Ο γνωστότερος παραγωγός και σκηνοθέτης της Νιγηρίας. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων και εργάστηκε σε τράπεζα, δουλεύοντας και ως ηθοποιός. Αποφάσισε τελικά να αφοσιωθεί στον κινηματογράφο και παρακολούθησε μαθήματα στην Ακαδημία Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης. Οι ταινίες του έχουν αποσπάσει διεθνή αναγνώριση και προβλήθηκαν στα Φεστιβάλ Λονδίνου, Βερολίνου, Ιαπωνίας και στο Αφρικανικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης.

- Ζολά Μασέκο (Νότιος Αφρική)
Σκηνοθέτης της ταινίας "Περιοδικό Drum".
Γεννημένος το 1967, έλαβε τη μόρφωσή του στη Σουαζιλάνδη και την Τανζανία και εντάχθηκε στον ένοπλο τομέα του Αφρικανικού Εθνικού Κογκρέσου το 1987. Το 1994 αποφοίτησε από την Σχολή Μπίκονσφιλντ στην Αγγλία. Το 1998 το ντοκιμαντέρ του, The Life and Times of Sarah Baartman, διακρίθηκε, μεταξύ άλλων, στο Φεστιβάλ Παναφρικανικού Κινηματογράφου και στο Φεστιβάλ Αφρικανικού Κινηματογράφου του Μιλάνου.

- Ραπίτσε Μόντσο (Νότιος Αφρική)
Σκηνοθέτης και παραγωγός του ντοκιμαντέρ "Θριαμβευτική Βούληση:Η ιστορία του Αφρικανικού Εθνικού Κογκρέσου".
Σκηνοθέτης και παραγωγός. Υπήρξε παραγωγός του αμερικανικού τηλεοπτικού προγράμματος Νότια Αφρική τώρα που κατήγγειλε το απαρτχάιντ, αλλά και της ταινίας Malcolm X του Σπάικ Λι. Τη δεκαετία του ’80, στα χρόνια της καταστολής, εργάστηκε κρυφά ως οπερατέρ, ενώ τη δεκαετία του ’90 υπήρξε ο προσωπικός οπερατέρ του Νέλσον Μαντέλα. Η οικογένεια του Μαντέλα του ανέθεσε την επίσημη κινηματογράφηση της κηδείας του πρώην Προέδρου.


ΤΑΙΝΙΕΣ ΑΝΑ ΧΩΡΑ

ΑΓΚΟΛΑ
Η γέννηση των ραδιοτηλεοπτικών μέσων ενημέρωσης στην Αγκόλα χρονολογείται το 1931. Ο αγκολέζικος κινηματογράφος κάνει την εμφάνισή του λίγο πριν τον εμφύλιο πόλεμο που θα ξεσπάσει μετά την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας από την Πορτογαλία το 1975, με τη συμμετοχή των οπαδών του κόμματος MPLA (Λαϊκό Κίνημα Απελευθέρωσης της Αγκόλας) σε δύο ταινίες εμπνευσμένες από το έργο του αγκολέζου συγγραφέα Luandino Vieira, τη μικρού μήκους Monangambee (1970) και τη μεγάλου μήκους Sambizanga (1972). Αρκετοί Πορτογάλοι κινηματογραφιστές θα γυρίσουν ταινίες στην Αγκόλα. Οι Anne Laure Folly και Zeze Gamboa, ταινίες των οποίων έχουν διακριθεί μεταξύ άλλων στα Φεστιβάλ του Μόντρεαλ και του Μιλάνο, είναι μεταξύ των πιο γνωστών σήμερα αγκολέζων σκηνοθετών.

- "Η Υπόσχεση" (A Promise, 2013) του Michel Marcos António.
Η ιστορία δυο ορφανών νέων, του Αρλίντο και της Νγκαντίνια, που έχουν στιγματιστεί εξαιτίας του θανάτου των γονέων τους από AIDS…Θα καταφέρουν να ξεπεράσουν αυτό το τραύμα;

- "Tango Negro" (2013), ντοκιμαντέρ του Dom Pedro.
Μια εξερεύνηση της έκφρασης του “αφρικανισμού” στο τανγκό και της συμβολής της κουλτούρας των λαών της Αφρικής στη δημιουργία του. Το τανγκό ήταν αντανάκλαση της κοινωνικής ζωής των σκλάβων που μεταφέρθηκαν από την κεντρική Αφρική στην Νότια Αμερική –κυρίως στην Αργεντινή και την Ουρουγουάη. Μουσικές παραστάσεις και συνεντεύξεις από λάτρεις του τανγκό και ιστορικούς, συμπεριλαμβανομένου και του διάσημου Αργεντινού πιανίστα Χουάν Κάρλος Κάσερες, αποκαλύπτουν τις βαθιές επιρροές της Αφρικανικής μουσικής στο τανγκό.

- "Αγκόλα Έτος Μηδέν" (Angola Year Zero, 2010-2012) της Ever Miranda Palácio.
Μετά από 30 χρόνια εμφύλιου πολέμου, η Αγκόλα επαναπροσδιορίζεται. Από τη μια, όσοι είναι προσκολλημένοι στο παρελθόν και, από την άλλη, όσοι προέρχονται από τη διασπορά και έχουν υιοθετήσει νέα κοινωνικά μοντέλα. Το ντοκιμαντέρ είναι ένα κάλεσμα σε διάλογο μεταξύ του νεαρού σκηνοθέτη μετανάστη από την Κούβα, που εγκαταστάθηκε στην Αγκόλα αναζητώντας καλύτερες οικονομικές ευκαιρίες, και νεαρών Αγκολέζων μεταναστών που επιστρέφουν στην πατρίδα τους αποφασισμένοι να συνεισφέρουν στην πολιτιστική και οικονομική πρόοδο της χώρας τους.

Όλες ταινίες από την Αγκόλα θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους.


AIΓΥΠΤΟΣ
Ο Αιγυπτιακός κινηματογράφος γνωστός και ως το "Χόλιγουντ της Ανατολής" κυριαρχεί στη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καïρου (CIFF) διοργανώνεται από το 1976, σε ετήσια βάση στο Κάιρο. Οι περισσότερες Αιγυπτιακές παραγωγές γίνονται σήμερα στη λεγόμενη Egyptian Media Production City, που περιλαμβάνει πάνω από 60 στούντιο υψηλότατης τεχνολογίας. Με τη λογοκρισία να έχει μειωθεί αρκετά, παρατηρείται πλέον στον αιγυπτιακό κινηματογράφο μια σημαντική στροφή και ιδιαίτερα μετά την επανάσταση της 25η Ιανουαρίου 2011, με αποτέλεσμα την υπέρβαση των ταμπού που εμπόδιζαν ως τώρα την ελευθερία της έκφρασης.

- "Η παλάμη του φεγγαριού" (The Moon's Palm, 2011) του Khaled Youssef.
Η Αμάρ, χήρα με πέντε γιους, παθαίνει εγκεφαλικό. Η τελευταία επιθυμία της πριν πεθάνει είναι να δει τους γιους της, που ζουν όλοι στο Κάιρο, και πάλι μαζί. Ο μεγαλύτερος, ο Ζικρί, καλείται να εντοπίσει τους τέσσερις αδελφούς του και να τους φέρει όλους κοντά της. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι έχουν μαλώσει και δεν έχουν χωρίσει με τον καλύτερο τρόπο.

- "Επιθυμία" (Lust, 2011) του Κhaled El Hagar.
Όταν ο μοναχογιός μιας φτωχής οικογένειας στην Αλεξάνδρεια αρρωσταίνει ξαφνικά, η μητέρα του αναγκάζεται να βγει και να μαζέψει χρήματα με κάθε δυνατό τρόπο. Πληροφορείται όμως το θάνατο του γιου της. Σοκαρισμένη, βγαίνει και πάλι στους δρόμους για να ζητιανέψει χρήματα προκειμένου να προστατεύσει τις κόρες της από τη φτώχεια και να τις απομακρύνει από τη γειτονιά όπου ζουν.

- "Δολοφονία Φωτογράφου" (Murdered Photographer, 2012) του Kareem El-Adl.
Ένας φωτορεπόρτερ βρίσκεται μπλεγμένος σε μια δολοφονία όταν την καταγράφει σε βίντεο. Θρίλερ δράσης με συμμετοχές στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Καϊρου και στο Εθνικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αιγύπτου.

Και οι τρεις ταινίες από την Αίγυπτο θα προβληθούν με αγγλικούς υπότιτλους.


ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΟΥ ΚΟΝΓΚΟ
Η κονγκολέζικη ανεξαρτησία σηματοδοτεί τη γέννηση της εθνικής κινηματογραφίας της χώρας. Μεταξύ των πιο γνωστών κονγκολέζων σκηνοθετών ενδεικτικά αναφέρουμε: Σεμπαστιέν Καμπά- η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του La Rançon d'une alliance (1974) αποτελεί και την πρώτη μεγάλου μήκους κονγκολέζικη ταινία-, Ζαν-Μισέλ Τσισουκού, Νταβίντ-Πιερ Φιλά. Κατά τη δεκαετία 1980-1990, η αλλεπάλληλη διαδοχή πολιτικών καθεστώτων και οι στρατιωτικές συγκρούσεις θα οδηγήσουν στη σταδιακή υποβάθμιση των συνθηκών παραγωγής και διανομής. Ωστόσο τη δεκαετία του ’90 ξεχωρίζει μια νέα γενιά σκηνοθετών που χρησιμοποιεί περισσότερο το βίντεο ως μέσο έκφρασης: Λεάντρ-Αλέν Μπακέ, Φερντινάντ Μπατσιμπά Μπαθ, Παρφέ Ντουντί και Καμίλ Μουγιέκε, ο τελευταίος γυρίζει σε φιλμ. Παρόλο που από το 1996 οι κινηματογραφιστές του Congo-Brazzaville συμμετέχουν στο φεστιβάλ Écrans noirs στο Καμερούν, οι συνθήκες παραγωγής και διανομής έχουν ελάχιστα βελτιωθεί τα τελευταία δέκα χρόνια κυρίως λόγω της έλλειψης κινηματογραφικών αιθουσών.

- "Εργοστάσιο Juju" (Juju Factory, 2007) του Balufu Bakupa-Kanyinda.
Ο Κόνγκο μένει σε περιοχή των Βρυξελλών με πολλούς Αφρικανούς μετανάστες και γράφει ένα βιβλίο για τη μετανάστευση. Ενώ ο εκδότης του προτιμάει έναν ταξιδιωτικό οδηγό για το ευρωπαϊκό κοινό, ο Κόνγκο αποφασίζει να γράψει ένα βιβλίο για την κονγκολέζικη ιστορία. Βραβεύτηκε σε Φεστιβάλ στο Ινσμπρουκ, στη Ζανζιβάρη και στο Καμερούν. Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας στο Μπάρι για την Καρόλ Καρεμερά και Ανδρικής Ερμηνείας για το Ντιεντονέ Καμπονγκό στο Καμερούν κ.ά.

Η ταινία από την Δημοκρατία του Κονγκό θα προβληθεί με ελληνικούς υπότιτλους.


ΚΕΝΥΑ
Παρόλο που η κινηματογραφική βιομηχανία της Κένυας δεν μπορεί να συγκριθεί με εκείνες της Δυτικής Ευρώπης, η χώρα έχει συχνά αποτελέσει σκηνικό γυρισμάτων ήδη από τις αρχές του 1950 με την ταινία Άντρες ενάντια στον Ήλιο το 1952. Πέρα από τις ταινίες μυθοπλασίας, στην Κένυα γυρίζονται και πολλά ντοκιμαντέρ, τα οποία εστιάζουν στις δύσκολες συνθήκες διαβίωσης και τη φτώχεια στα αστικά κέντρα της χώρας. Ανοδική πορεία παρουσιάζει από το 2000 η παραγωγή σε ψηφιακό φορμά και οι συμπαραγωγές με άλλες χώρες, με αποτέλεσμα την παρουσία της χώρας σε πολλά διεθνή φεστιβάλ.

- "Αυτοί Είμαστε" (It's Us, 2012-2013) του Nick Reding.
Το πορτρέτο μιας τυπικής Κενυάτικης κοινότητας: αρμονική συνύπαρξη φυλών, μικτοί γάμοι, φίλοι που αδιαφορούν σε ποια φυλή ανήκει ο γείτονάς τους. Ξαφνικά, διάφορες φήμες δημιουργούν καχυποψία και φόβο. Δεσμοί και συμμαχίες δοκιμάζονται. Μπορεί να δοθεί μια δεύτερη ευκαιρία στην άλλοτε ειρηνική κοινότητα αν παραδειγματιστεί από τα λάθη του παρελθόντος; Βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ζανζιβάρης, συμμετοχή στο Slum Film Festival 2013 στο Ναϊρόμπι.

- "Strata" (2012) του Cajetan Boy.
Η Τζασμίν ορκίζεται να βρει το δολοφόνο του αρραβωνιαστικού της με οποιοδήποτε τίμημα. Συνειδητοποιεί όμως πως ο άνθρωπος που αγαπούσε είχε διπλή ζωή και ανασύρει μνήμες από το δικό της οδυνηρό παρελθόν. Ιστορία με αλλεπάλληλες διαπλοκές που μιλά για το έως ποιο σημείο μπορεί κανείς να φτάσει για τον άνθρωπο που αγαπά. Συμμετοχή στα Βραβεία της Αφρικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και στο Coast Film Festival 2013.

Και οι δυο ταινίες από την Κένυα θα προβληθούν με αγγλικούς υπότιτλους.


MAΡΟΚΟ
Εδώ και πολλά χρόνια το Μαρόκο αποτελεί ελκυστικό σκηνικό για πολλούς διεθνείς σκηνοθέτες και παραγωγoύς με ταινίες όπως ο Οθέλλος, Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά, Ο τελευταίος πειρασμός, το Τσάι στη Σαχάρα, ο Μονομάχος να έχουν γυριστεί μεταξύ άλλων εκεί. Λαμβάνοντας υπόψη τη θετική επιρροή της κινηματογραφίας στην εθνική οικονομία (20 με 30 ταινίες κάθε χρόνο γυρίζονται στη χώρα), την απασχόληση και την επαγγελματική εκπαίδευση των μαροκινών καλλιτεχνών και του τεχνικού προσωπικού αντίστοιχα, η κυβέρνηση ενθαρρύνει τις ξένες παραγωγές. Εγχώριοι και ξένοι παράγοντες, επενδύουν σε πλήρως εξοπλισμένα στούντιο στην Καζαμπλάνκα και στην Ουαρζαζάτ (Atlas studios, Kan Zamane studios, Cinedina studios).

- "Ανδαλουσία, Αγάπη Μου!" (Andalusia, My Love!, 2012) του Mohamed Nadif.
Ο Σαϊντ και o Αμινέ φεύγουν προς τις ευρωπαϊκές ακτές με ένα μικρό σκάφος, αλλά ναυαγούν. Η θάλασσα ξεβράζει τoν Αμινέ πίσω στο Μαρόκο, ενώ ο Σαϊντ καταλήγει σε μια Ισπανική παραλία. Η Ανδαλουσία φαντάζει παράξενη στον Σαϊντ και στο Μαροκινό χωριό o Αμινέ παρατηρεί να συμβαίνουν περίεργα πράγματα… Συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μαρακές και στο Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών Yalla Shebab Film Festival στην Ιταλία.

- "Mαλάκ" (Μalak, 2012) του Αbdeslam Kelai.
Η δεκαεπτάχρονη Μαλάκ ανακαλύπτει ότι είναι έγκυος. Εγκαταλελειμμένη από τον πατέρα του παιδιού της, αναγκάζεται να αντιμετωπίσει μόνη ένα περιβάλλον που κακομεταχειρίζεται και περιθωριοποιεί τις ανύπαντρες μητέρες… Βραβεία Κριτικής Επιτροπής, Καλύτερου Σεναρίου και Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ της Ταγγέρης. Συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Σικάγο.

Όλες ταινίες από το Μαρόκο θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους.


NIΓΗΡΙΑ
H απαρχή του κινηματογράφου στη Νιγηρία χρονολογείται το 1903, όταν η πρώτη ταινία προβάλλεται στο Λάγκος κι αργότερα το 1921 στο Ιμπαντάν και το 1924 στο Ιτζεμπουόντε. Η παραγωγή ταινιών στη Νιγηρία ξεκινά το 1962 με τις ταινίες Bound for Lagos (1962) και Culture in Transition (1963). Τη δεκαετία του ‘90 αναπτύσσεται η παραγωγή βιντεοταινιών και σηματοδοτείται η γέννηση του Nollywood που σήμερα έχει γίνει διάσημο πέρα από τις ακτές της Αφρικής. Η κινηματογραφική βιομηχανία της Νιγηρίας έχει γεννήσει στις μέρες μας καταξιωμένους σκηνοθέτες.

- "Αγαλματάκι" (Figurine, 2009) του Kunle Afolayan.
Δύο φίλοι ανακαλύπτουν σε έναν εγκαταλελειμμένο ναό ένα μυστηριώδες γλυπτό. Προέρχεται από την θεά των Γιουρουμπά και φέρνει 7 χρόνια καλής τύχης και μετά άλλα 7 χρόνια κακής τύχης σε όποιον το βρει. Η ζωή των δύο φίλων αλλάζει, καθώς γίνονται επιτυχημένοι. Όμως αργότερα τα πράγματα αλλάζουν προς το χειρότερο. Δέκα υποψηφιότητες και πέντε βραβεία στα Βραβεία της Αφρικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Ταινίας, Φωτογραφίας και Οπτικών Εφέ.

- "Aνταλλαγή Τηλεφώνων" (Phone Swap, 2012) του Kunle Afolayan.
Ο Ακίν και η Μαίρη συναντιoύνται για πρώτη φορά σε ένα αεροδρόμιο και κατά λάθος ανταλλάζουν τις συσκευές των κινητών τους. Τώρα η Μαίρη πρέπει να μπει στη θέση του Ακίν και να τον εκπροσωπήσει σε μια επιχειρηματική συνάντηση, ενώ ο Ακίν καλείται να εκπροσωπήσει την Μαίρη σε οικογενειακή σύναξη… Τέσσερις υποψηφιότητες και ένα βραβείο Καλύτερης Σκηνογραφίας στα Βραβεία της Αφρικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΑΜΑΑ 2012)

- "Θεότητα Ορίσα" (Orisa Deity, 2012), ντοκιμαντέρ του Kunle Afolayan.
Οι θεότητες Ορίσα της φυλής Γιορουμπά της Νιγηρίας θεωρούνται «εκλεκτοί» και «ενδιάμεσοι» μεταξύ του θεού και της εγκόσμιας ζωής. Ο σκηνοθέτης ξεκινά ένα μακρινό ταξίδι από τη νοτιοδυτική Νιγηρία (Ile- Ife, Osogbo, Oyo) ως τη Βραζιλία, ακολουθώντας την πορεία που έχουν χαράξει οι Θεοί, οι Θεές και οι πιστοί προσκυνητές τους.

Όλες ταινίες από την Νιγηρία θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους.


ΝΟΤΙΟΣ ΑΦΡΙΚΗ
Η πρώτη κινηματογραφική μηχανή προβολής έφτασε στη Νότιο Αφρική το 1896. Μέχρι την κυβέρνηση του απαρτχάιντ το 1948, οι ταινίες στη γλώσσα των Αφρικάανς ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς κι αποτέλεσαν εργαλείο εθνικιστικής προπαγάνδας. Ως απάντηση στην αυξανόμενη τάση εναντίον του απαρτχάιντ θεσπίζεται το 1974 ένα σύστημα επιδότησης για λευκούς κινηματογραφιστές που απευθύνονται σε κοινό μαύρων, συμβάλλοντας στην προώθηση μιας κινηματογραφικής γραφής περισσότερο στερεοτυπικής παρά δημιουργικής. Το νέο κύμα αντι-απαρχάιντ ταινιών που ξεκινά τη δεκαετία του ’80 από ανεξάρτητους κινηματογραφιστές. Μετά το 1994, η ίδρυση του Υπουργείου Τεχνών, Πολιτισμού, Επιστημών και Τεχνολογίας (DACTS), η Στρατηγική Κινηματογραφική Ανάπτυξη και το Εθνικό Ίδρυμα Ταινιών και Βίντεο (NFVF), προώθησαν την ανάδειξη νέων φωνών που αναγνωρίζονται διεθνώς. Αυτή η νέα γενιά κινηματογραφιστών παρουσιάζουν νέα οράματα και ευκαιρίες στον τομέα του κινηματογράφου, σε ένα μεταβαλλόμενο κοινό της νέας Νότιας Αφρικής.

- "Ανταλλαγή" (Swop!, 2008) του Hlomla Dandala.
Ο Μπράιαν τα έχει όλα: εργασία, αυτοκίνητο, σπίτι, αρραβωνιαστικιά. Τα αφεντικά του αποφασίζουν να δουν τι θα συμβεί όταν του τα στερήσουν όλα αυτά και τα δώσουν στον απατεώνα από τη Ζιμπάμπουε, Τεντάι. Έτσι, ο Μπράιαν καταλήγει στο γκέτο και ο Τεντάι στο γωνιακό γραφείο. Τα γεγονότα που ακολουθούν είναι ξεκαρδιστικά…

- "Περιοδικό Drum" (Drum, 2004) του Zola Maseko.
Η αληθινή ιστορία του Χένρι Νξουμάλο, νοτιοαφρικανού δημοσιογράφου, που στράφηκε κατά του απαρτχάιντ. Με τα άρθρα του έθεσε σε κίνδυνο τον εαυτό του και την οικογένειά του. Το διάστημα 1951–1965, το περιοδικό Drum ήταν η πιο σημαντική φωνή του μαύρου πληθυσμού στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Πρώτο βραβείο στο Jetelon d 'Or de Yennenga, Fespaco, Παγκόσμια Πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Τορόντο, Καλύτερη Νοτιοαφρικανική Ταινία στο Φεστιβάλ του Ντέρμπαν κ.ά.

- Θριαμβευτική Βούληση:Η ιστορία του Αφρικανικού Εθνικού Κογκρέσου (Triumphant Will: The history of the ANC, 2012), ντοκιμαντέρ του Rapitse Montsho.
Το Αφρικανικό Εθνικό Κογκρέσο είναι το παλαιότερο απελευθερωτικό κίνημα στην Αφρική και ένα επικό ορόσημο για τη Νότια Αφρική. Το ντοκιμαντέρ αντανακλά τα χρόνια της υποδούλωσης που δίδαξαν στους ανθρώπους της Νότιας Αφρικής ότι δεν υπάρχει υψηλότερος στόχος από τη θυσία για την απελευθέρωση της χώρας και των ανθρώπων της. Η ατμόσφαιρα στον εορτασμό των 102 ετών του ΑΕΚ θύμιζε τους εορτασμούς του 1994, όταν η Νότια Αφρική κέρδισε την ανεξαρτησία της. Ο Πρόεδρος Τζέικομπ Ζούμα, στην ομιλία του, τίμησε όλους εκείνους που αγωνίστηκαν για μια ελεύθερη και δημοκρατική Νότια Αφρική.

Όλες ταινίες από την Νότια Αφρική θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους.


TYNHΣΙΑ
H παρουσία του κινηματογράφου στην Τυνησία χρονολογείται ήδη από το 1896, όταν οι αδελφοί Lumière ξεκίνησαν να προβάλλουν ταινίες κινουμένων σχεδίων στους δρόμους της Τύνιδας. Η θεματολογία του αντλεί από κοινωνικά ζητήματα, ενώ πολλές ταινίες γνωρίζουν διεθνή καταξίωση. Το Παναφρικανικό και Παναραβικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου, «Ημέρες Κινηματογράφου της Καρχηδόνας» (JCC) εξακολουθεί και σήμερα να είναι πολύ δημοφιλές. Η μέση ετήσια παραγωγή ταινιών στη χώρα είναι τρεις ταινίες μεγάλου μήκους και έξι μικρού μήκους.

- "Σέλμα" (Selma, 2013), ταινία μικρού μήκους του Mohamed Ben Attia.
Μετά το θάνατό του, η Σέλμα αποφασίζει να αναλάβει η ίδια το ταξί που οδηγούσε ο άντρας της. Αντιμετωπίζει γραφειοκρατία, αδιαφορία αλλά και το συντηρητισμό των πεθερικών της που της υπαγορεύουν πώς πρέπει να φέρεται. Παρόλα αυτά, για να προσφέρει ένα καλύτερο μέλλον στον εαυτό της και στην κόρη της, η Σέλμα αφοσιώνεται στον αγώνα της καθημερινότητας. Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους του Clermont Ferrand στη Γαλλία.

- "Μια καταραμένη γενιά" (A Damned Generation, 2013), ντοκιμαντέρ του Nasreddine Ben Maati. [ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ]
Νεαροί Τυνήσιοι αγωνίστηκαν στον κυβερνοχώρο κατά της λογοκρισίας του Μπεν Αλί. Από το Δεκέμβριο του 2010, η κινητοποίησή τους μέσω των κοινωνικών δικτύων δημιούργησε μεγάλες ελπίδες. Μόλις ένα χρόνο μετά την επανάσταση, η απογοήτευση μιας μερίδας της νεολαίας, που της στέρησαν τις προσδοκίες της για ελευθερία και δημοκρατία, είναι προφανής σε όλους.

Όλες ταινίες από την Τυνησία θα προβληθούν με ελληνικούς υπότιτλους.
Η ταινία "Σέλμα" θα προβληθεί με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

- - - - - - -

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ / SCREENING SCHEDULE

[Αίθουσα Α/Screening Room A - Είσοδος ελεύθερη/Free admission]

[ΠΕΜΠΤΗ / THURSDAY 20/02]
> 20.30 Μια Καταραμένη Γενιά (A Damned Generation, 61'), TYNHΣΙΑ / ΤUNISIA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles, Είσοδος με προσκλήσεις / Entrance by invitation

[ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ / FRIDAY 21/02]
> 19.00 Μια καταραμένη γενιά (A damned generation, 61'), TYNHΣΙΑ / TUNISIA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
> 20.00 Aνδαλουσία, αγάπη μου! (Andalusia, my love!, 86'), ΜΑΡΟΚΟ / ΜΟRΟCCO, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
> 21.30 Αγαλματάκι (The figurine, 122'), ΝΙΓΗΡΙΑ / NIGERIA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles, [ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ / IN PRESENCE OF FILMMAKER]

[ΣΑΒΒΑΤΟ / SATURDAY 22/02]
> 18.00 H παλάμη του φεγγαριού (The moon's palm, 126'), ΑΙΓΥΠΤΟΣ / EGYPT, αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles
> 20.10 Περιοδικό Drum (Drum, 95'), ΝΟΤΙΟΣ ΑΦΡΙΚΗ / S. AFRICA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles, [ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ / ΙΝ PRESENCE OF FILMMAKER]
> 22.00 Tango Negro (93'), AΓΚΟΛΑ / ANGOLA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles

[ΚΥΡΙΑΚΗ / SUNDAY 23/02]
> 18.00 Σέλμα (Selma, 19'), TYNHΣΙΑ / TUNISIA, ελληνικοί & αγγλικοί υπότιτλοι / Greek & English subtitles
> Θεότητα Ορίσα (Orisa Deity, 45'), ΝΙΓΗΡΙΑ / ΝΙGERIA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles, [ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ / IN PRESENCE OF FILMMAKER]
> 19.30 Ανταλλαγή Τηλεφώνων (Phone Swap, 110'), ΝΙΓΗΡΙΑ / NIGERIA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles, [ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ / IN PRESENCE OF FILMMAKER]
> 21.45 Εργοστάσιο Juju (Juju Factory, 97'), ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΤΟΥ ΚΟΝΓΚΟ / DEMOCRATIC REPUBLIC OF CONGO, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles

[ΔΕΥΤΕΡΑ / MONDAY 24/02]
> 19.00 Η υπόσχεση (The promise, 50'), ΑΓΚΟΛΑ / ANGOLA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
> Αγκόλα έτος μηδέν (Angola year zero, 57'), ΑΓΚΟΛΑ / ANGOLA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
> 21.00 Θριαμβευτική βούληση (Triumphant will, 20'), N. ΑΦΡΙΚΗ / S. AFRICA, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles, [ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ / IN PRESENCE OF FILMMAKER]
> 21.45 Αυτοί είμαστε (It's us, 89'), KENYA / KENYA, αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles

[ΤΡΙΤΗ / TUESDAY 25/02]
> 19.00 Strata (97'), KENYA / KENYA, αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles
> 20.45 Δολοφονία φωτογράφου (Murdered photographer, 94'), ΑΙΓΥΠΤΟΣ / EGYPT, αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles
> 22.10 Aνταλλαγή (Swop!, 83'), Ν. Αφρική / S. Africa, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles

[ΤΕΤΑΡΤΗ / WEDNESDAY 26/02]
> 19.00 Μαλάκ (Malak, 97'), ΜΑΡΟΚΟ / MOROCCO, ελληνικοί υπότιτλοι / Greek subtitles
> 21.00 Επιθυμία (Lust, 130'), ΑΙΓΥΠΤΟΣ / EGYPT, αγγλικοί υπότιτλοι / English subtitles

- - - - - - - - - -

Ελεύθερη είσοδος σε όλες τις προβολές / Free admission to all the screenings

Αναλυτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και περιγραφές κινηματογραφίας χωρών και ταινιών: http://www.sendspace.com/file/z20h5j

Φωτογραφίες και trailer των ταινιών θα βρείτε εδώ.

Πληροφορίες: 210 36 09 695, 36 12 046
http://www.tainiothiki.gr
http://www.facebook.com/tainiothikigr
Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα