W.S. Burroughs

Radio Propaganda: Beat Generation 1

Με αφορμή το ξανά-και-πάλι-νεοανανεωμένο ενδιαφέρον για την Beat Generation, ένα ενδιαφέρον που άλλωστε δεν κόπασε ποτέ, αλλά απεναντίας διαρκώς τονώνεται, η Radio Propaganda και ο Dr Baba, θα παρουσιάσουν το W. S. Burroughs...
Διαβάστηκε φορες
Ταχύρρυθμα Θερινά Φροντιστήρια

«Ιστορία της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας/ Beat Generation, 1»

 
Με τον Dr Baba
 
[Με αφορμή το ξανά-και-πάλι-νεοανανεωμένο ενδιαφέρον για την Beat Generation, ένα ενδιαφέρον που άλλωστε δεν κόπασε ποτέ, αλλά απεναντίας διαρκώς τονώνεται, η Radio Propaganda και ο Dr Baba, θα παρουσιάσουν, Ιούλιο και Αύγουστο, κάποια εμβληματικά βιβλία και μορφές αυτής της Γενιάς. Αρχίζουμε με W. S. Burroughs και με το, πληρέστερο κατ’ εμέ, μυθιστόρημά του. Κάποιαν στιγμή θα παρουσιάσουμε και το πλούσιο δισκογραφικό έργο τόσο του Burroughs όσο και άλλων μπήτνικς. Κάθε Δευτέρα, Mix Grill & Beat Generation].

William Seward Burroughs, The Place of Dead Roads (1983)

Συγγραφέας: Ουίλιαμ Μπάροουζ
Τίτλος: Ο Τόπος των Νεκρών Δρόμων
Μετάφραση: Έφη Καλλιφατίδη
Εκδόσεις: Απόπειρα
Σελίδες: 343

Ζωή

W.S. BurroughsΟ Ουίλιαμ Σιούαρντ Μπάροουζ γεννιέται στις 5 Φεβρουαρίου του 1914, στο Σεντ Λούις του Μιζούρι. Σπούδασε φιλολογία στο Χάρβαρντ και ιατρική, για ένα χρόνο, στη Βιέννη. Εργάστηκε ως μπάρμαν, ιδιωτικός ντετέκτιβ και απολυμαντής, γνωρίστηκε με τον Άλλεν Γκίνσμπεργκ και τον Τζακ Κέρουακ, θεωρείται πατριάρχης της Γενιάς των Μπητ. Στο Μεξικό σκότωσε κατά λάθος τη σύζυγό του, την Τζόαν Βόλμερ Άνταμς, και έκτοτε αφοσιώθηκε στο γράψιμο. Έζησε στο Παρίσι, στην Ταγγέρη, στο Μαρακές και σγτο Λονδίνο. Επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1974, όπου άρχισε να περιοδεύει δίνοντας διαλέξεις και διαβάζοντας αποσπάσματα από τα έργα του. Επηρέασε δεκάδες  πτωτοποριακούς συγγραφείς, ζωγράφους, μουσικούς της τζαζ και της ροκ, όντας σύμφωνα με την Πάτι Σμιθ, «Ο Παππούς Όλων Μας». Πέθανε το 1997.

Ο Τόπος των Νεκρών Δρόμων

Μολονότι δεν πρόκειται για το διασημότερο, αυτό το πολυσχιδές μυθιστόρημα είναι σίγουρα το πιο ενδιαφέρον και πλούσιο έργο του, μιας που αποτελεί μιαν εκρηκτική σύνοψη όσων κατάφερε να προσφέρει στη λογοτεχνία ο συγγραφέας του. Είναι ταυτόχρονα ένα γουέστερν, ένα αστυνομικό αφήγημα, ένα μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας, και ένα αυτοβιογράφημα. Ο Ουίλιαμ Σ. Χωλ, persona του ίδιου του Μπάροουζ, μονομαχεί με τον Μάικ Τσέιζ σ’ ένα νεκροταφείο στο Κολοράντο. Ο Χωλ γράφει βιβλία με το ψευδώνυμο Κιμ Κάρσονς, και στην πραγματικότητα πρόκειται για πράκτορα που έπεσε με αλεξίπτωτο πίσω από τις εχθρικές γραμμές για να οργανώσει αντάρτικους πυρήνες. Στο τέλος, πυροβολεί, ανοίγει μια τρύπα στον ιστορικό της πραγματικότητας, και διαφεύγει. Ο Μπάροουζ αδράχνει την ευκαιρία και ασκεί κριτική σε έναν κόσμο που δεν είναι πια παρά ένα αχανές στούντιο, προορισμένο να παράγει ψευδαισθήσεις.

Στυλ

W.S. BurroughsΟ Μπάροουζ, συνεπικουρούμενος από τον φίλο του και πρωτοπόρο εικαστικό Brion Gysin [1916-1986] επινόησε τη μέθοδο του cut-up, κατ’ ουσίαν μεταφέροντας τις τεχνικές του κολάζ και του μοντάζ στην πεζογραφία. Με αλλεπάλληλες επαναφορές των ίδιων φράσεων σε αναπάντεχα σημεία δημιουργεί μια διασκεδαστική, καίτοι εφιαλτική, αίσθηση déjà vu στο μυαλό του αναγνώστη. Ενσωματτώνοντας στο χαοτικό υλικό του επιλεγμένα αποσπάσματα από αγαπημένους του συγγραφείς (Ρεμπώ, Καγιάμ, Σαίξπηρ), ο Μπάροουζ συνδυάζει πρωτότυπα την παράδοση με την καινοτομία, το ήδη γνωστό με το παντελώς άγνωστο, κάνοντάς μας προσιτό το αδιανόητο, κατανοητό το ακατάληπτο. Πασχίζει με εμπρηστικούς συνδυασμούς λέξεων και με έναν καταιγισμό εικόνων να ξορκίσει τον εφιάλτη της φθοράς, της βίας, της τρέλας και του θανάτου. Και τα καταφέρνει περίφημα.

Ένα απόσπασμα

«Ο Ουίλιαμ Σιούαρντ Χωλ, ο άνθρωπος με τα πολλά πρόσωπα και τα πολλά ψευδώνυμα, τις πολλές εποχές και τόπους... πόσο ανιαρό είναι να σταματάς, να διακόπτεις, να σκουριάζεις αγυάλιστος, να μη λάμπεις από τη χρήση... προσκυνητής αντιξοοτήτων και κινδύνου, ντροπής και θλίψης. Ο Ταξιδιώτης, ο Γραφέας, ο πιο κυνηγημένος και φυγάς των ανθρώπων, αφού η γνώση που ξεδιπλώνεται στην ύπαρξή του συνεπάγεται την καταστροφή των εχθρών μας. Σύντομα θα είναι σε θέση να παίξει το πιο θανάσιμο παιχνίδι... Ο Αυλητής Γκρέμισε τον Ουρανό. Το χέρι του δεν θα διστάσει».
[Ο Τόπος των Νεκρών Δρόμων, σ. 129]

Κάποια Έργα

Junky [1953], μτφρ. Νίκος Πρατσίνης & Ντίνα Σώτηρα, εκδ. Απόπειρα, 1983.

Τα Άγρια Αγόρια [1971], μτφρ. Βασιλης Κιζήλος, εκδ. Απόπειρα, 1995

Απολυμαντής [1973], μτφρ. Νίκος Μπαλής, εκδ. Απόπειρα, 1992

Οι Πόλεις της Κόκκινης Νύχτας [1981], μτφρ. Νίκος Ρέγκας & Δημήτρης Κουμανιώτης, εκδ. Απόπειρα, 1987.

Αδερφή [1985], μτφρ. Αννίτα Μιχάλη, εκδ. Πλέθρον, 1988.

Η Γάτα Μέσα Μας [1986], μτφρ. Αργυρώ Πιπίνη & Νίκη Προδρομίδου, εκδ. Απόπειρα, 2004.

Διαβάστε επίσης

Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, Ουίλιαμ Σ. Μπάροουζ, Το Ιλιγγιώδες Καλειδοσκόπιο, εκδ. Οξύ, 2000
 
Διαβάστε ακόμα