H ξεχωριστή "Επιστροφή" του Alejandro González Iñárritu

Διαβάστηκε
Από τις "Χαμένες Αγάπες" (Amores perros) του 2000 είχε φανεί πως ο χώρος του σινεμά γνωρίστηκε με έναν εμπνευσμένο δημιουργό που ήρθε για να μείνει και για να αφήσει το στίγμα του, τον Μεξικανό σκηνοθέτη, σεναριογράφο και παραγωγό Alejandro González Iñárritu. Ακολούθησαν ταινίες όπως τα "21 Γραμμάρια", η "Βαβέλ", το "Biutiful" και το σαρωτικό περσινό "Birdman". Μέσα σε ένα χρόνο... επέστρεψε με την "Επιστροφή", μια δραματική περιπέτεια επιβίωσης που έχει ήδη αποσπάσει 3 Χρυσές Σφαίρες και βαδίζει πρόσω ολοταχώς για τα φετινά Όσκαρ, έχοντας 12 υποψηφιότητες. Η ταινία συζητιέται παντού, έχει πρωταγωνιστή τον καταξιωμένο Leonardo DiCaprio και παρουσιάζεται σε ένα τοπίο που κόβει την ανάσα.

Λίγα λόγια για το έργο:
Η ταινία είναι εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα που εξιστορούνται στο βιβλίο του Michael Punke, "The Revenant: A Novel of Revenge". Συγκεκριμένα, σε μια εκστρατεία εμπορίου γούνας κάπου στην αμερικανική άγρια φύση περί το 1820 ο εξερευνητής Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) δέχεται επίθεση από μία αρκούδα. Η επίθεση μοιάζει θανατηφόρα μιας και τα τραύματά του είναι τόσο βαθιά και πολλά που τα λοιπά μέλη της ομάδας του, μεταξύ των οποίων βρίσκεται και ο John Fitzgerald (Tom Hardy), τον νομίζουν νεκρό και τον εγκαταλείπουν. Ο Glass ωστόσο θα καταβάλει κυριολεκτικά υπεράνθρωπες προσπάθειες, πληγωμένος καθώς είναι, υπό αντίξοες συνθήκες στη μέση του χειμώνα και στη μέση του πουθενά για να επιστρέψει και να βρει δικαίωση. 

Δείτε το trailer της ταινίας (ελληνικοί υπότιτλοι):


Ο Iñárritu με αυτήν την ταινία προχωρά τη δουλειά του ένα επίπεδο παρακάτω και δεν απογοητεύει. Παίρνοντας πολύ σοβαρά το έργο του -και γιατί να είναι κακό αυτό;- και με μεγάλη φιλοδοξία να φτιάξει την ταινία όπως ακριβώς την επιθυμεί, επιστράτευσε μια δυνατή ομάδα συντελεστών που έδωσε προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια και μαζί αποτύπωσαν στη μεγάλη οθόνη μια εικόνα εξαιρετικά ισχυρή. Το "The Revenant" είναι μια ταινία επιβίωσης που εξυμνεί τη θέληση του ανθρώπου να πετύχει τον στόχο του αψηφώντας κάθε δυσκολία αλλά και τον θάνατο. Είναι μια ταινία σκληρή και αυτό καταφαίνεται από την πρώτη κιόλας σκηνή της στην οποία βλέπουμε την ομάδα των κυνηγών να μάχεται για τη σωτηρία της. Στη συνέχεια, η ιστορία εστιάζεται στον Glass μετά την πάλη του με μια αρκούδα. Παρά το γεγονός ότι η αρκούδα ήταν φυσικά προϊόν CGI, οι ήχοι των κραυγών και της ανάσας του ζώου που προστέθηκαν, καθώς και η επαφή του με τον DiCaprio δημιούργησαν μια σκηνή έντονη που έμοιαζε αληθινή και σίγουρα μένει στο μυαλό του θεατή, ο οποίος αναρωτιέται για ώρα πώς γυρίστηκε. Από το σημείο αυτό και έπειτα ξεκινά το ταξίδι του πρωταγωνιστή. Για μιάμιση περίπου ώρα ο Glass περιπλανιέται μόνος του έχοντας να αντιμετωπίσει το άγριο πρόσωπο της φύσης, αυτό το καθόλου εξημερωμένο, ούτε ωραιοποιημένο και φιλικό πρόσωπο. Δεν υπάρχουν συζητήσεις, παράπλευρες ιστορίες και σκηνές αποφόρτισης. Κι όμως, ο θεατής δεν βαριέται γιατί κατά τη διάρκεια αυτής της ώρας ξεδιπλώνεται η μαγεία της ταινίας. Η φωτογραφία του Emmanuel Lubezki και η σκηνογραφία από τον Jack Fisk είναι κινηματογραφικά επιτεύγματα που κάνουν το μάτι να χάνεται στο κάτασπρο χιόνι, στα μακρινά πλάνα, στις εικόνες των ζώων, των φυτών και του νερού. Καθοριστικός παράγοντας γι 'αυτό το αποτέλεσμα ήταν ότι η ταινία γυρίστηκε σε φυσικό περιβάλλον, αρχικά στο Calgary του Καναδά και μετά στην Παταγονία της Νότιας Αμερικής.



Όλα τα παραπάνω δεν θα ήταν εφικτά χωρίς τον Leonardo DiCaprio. Το τελευταίο διάστημα ενόψει των βραβείων Όσκαρ κεντρικό θέμα συζήτησης είναι η ερμηνεία του. Η αλήθεια είναι πως πάντα πασχίζουμε να συγκρίνουμε ερμηνείες, να ονοματίσουμε "την καλύτερη ερμηνεία της καριέρας" κάποιου, να τις χρωματίσουμε με φράσεις όπως "οσκαρική" ή "ρόλος ζωής". Δεν θα κάνουμε ένα τέτοιο σχόλιο, μιας και έγκειται στην άποψη του καθενός το αν θεωρεί αυτόν τον καλύτερο ή όχι ρόλο του πρωταγωνιστή και αν αξίζει το χρυσό αγαλματίδιο, και τελικώς βέβαια στην κρίση της Ακαδημίας! Με βεβαιότητα μπορούμε να πούμε όμως ότι ο DiCaprio βρίσκεται στην πιο ώριμή του στιγμή, είναι σίγουρα κατάλληλος για τον ρόλο και είναι ξεκάθαρη η αφοσίωσή του σε αυτόν (μάλιστα του είχε προταθεί να ενσαρκώσει τον ρόλο του "Steve Jobs" στην ομώνυμη επίσης υποψήφια για βραβείο ταινία αλλά αρνήθηκε λόγω της συμμετοχής του στην "Επιστροφή"). Για τις ανάγκες της ταινίας χρειάστηκε να μάθει να πυροβολεί με μουσκέτο, να ανάβει φωτιά, να μιλάει δύο γλώσσες Αμερικανών ιθαγενών (Παουνί και Αρικάρα) ή να φάει ωμό συκώτι βίσονα (και ας είναι χορτοφάγος!), ενώ ακόμη εκπαιδεύτηκε και από ένα γιατρό που ειδικεύεται σε αρχαίες θεραπευτικές τεχνικές. Ο ίδιος ο DiCaprio δήλωσε μάλιστα πως ήταν ο πιο δύσκολος ρόλος της καριέρας του. Πέρα από τις τεχνικές απαιτήσεις του ρόλου που δεν καθιστούν μια ερμηνεία καλή, έγινε ένας αγριάνθρωπος και επιστράτευσε όλα τα εκφραστικά μέσα που διαθέτει εκτός της ομιλίας. Ερμήνευσε με τα μάτια, με την έκφραση, με βρυχηθμούς, με το σώμα του και κατάφερε να μεταδώσει συναισθήματα. Δεν αμφισβητείς ούτε λίγο πως το πρόσωπο που βλέπεις υποφέρει, πονά και καταθέτει την ψυχή του και αυτά κάνουν μια ερμηνεία καλή. Η ταινία δεν είναι ευαίσθητη ή ρομαντική, αλλά διαπεραστική, με την έννοια ότι συγκινεί και γοητεύει η προσπάθεια του ανθρώπου που αγωνίζεται για ό,τι αγαπά στη ζωή. Ο Hugh Glass δεν παλεύει για τον εαυτό του, αλλά για τα ιδανικά του και αυτό είναι άξιο θαυμασμού και έμπνευσης. 



Ο πρωταγωνιστής ξανασυνεργάστηκε με τον Tom Hardy μετά το "Inception" και η σχέση τους επί της οθόνης αυτή τη φορά είναι εκ διαμέτρου αντίθετη. Ο Tom Hardy, που αποδεικνύεται ως ένας από τους πολύ ικανούς ηθοποιούς των τελευταίων ετών, είναι ο εγωιστής και σχεδόν μισητός John Fitzgerald. Με τον τρόπο που τον ερμηνεύει ο Hardy, ο ήρωας αποπνέει μεγάλη αυτοπεποίθηση, είναι ανταγωνιστικός και άσπλαχνος και ακόμη και στα μάτια του φαίνεται πως είναι ικανός για τα πάντα. Η προφορά του Hardy είναι αξιοπρόσεκτη και σε κερδίζει από το πρώτο λεπτό. Ο ρόλος του είναι καθοριστικός για την εξέλιξη της ιστορίας, αφού ήταν το πρόσωπο της ομάδας που επέμεινε να εγκαταλείψουν τον σχεδόν νεκρό Glass, ενώ περισσότερα για αυτόν θα δείτε επί της οθόνης!



Τέλος, εξίσου επιβλητική ήταν και η μουσική της ταινίας που συντέθηκε από τον Ιάπωνα μουσικό Ryuichi Sakamoto και τον Γερμανό ηλεκτρονικό μουσικό Alva Noto. Χωρίς υπερβολές, συνοδεύει το ταξίδι του Glass και κορυφώνεται όταν κορυφώνεται και η ιστορία.

Η "Επιστροφή" είναι αναμφίβολα μια ταινία δυνατή που προκαλεί δέος. Μπορεί σε κάποιους να φανεί κουραστική και σε άλλους υπερεκτιμημένη, εντούτοις δεν μπορεί να μην αναγνωριστούν η πηγαία έμπνευση του δημιουργού, η τεχνική και οπτική τελειότητα, η ερμηνεία του DiCaprio και το γεγονός ότι είναι μια ταινία με ταυτότητα. Καλό είναι να μην βλέπουμε μια ταινία αναλογιζόμενοι το τι βραβεία μπορεί να αποσπάσει -γιατί είναι κάτι που τελικά δεν έχει και μεγάλη σημασία- αλλά να την βλέπουμε με ανοιχτό μυαλό και μάτια σκεπτόμενοι αν και τι μπορεί να αφήσει η ίδια στον καθένα μας. Άλλωστε -δανειζόμενοι μία φράση από το "Birdman"- "a thing is a thing not what is said of that thing"... 
Από
Αξιολόγηση ταινίας
Βαθμολογήστε την ταινία
Βαθμός ταινίας8/10 (7)
Πες μας τη γνώμη σου!
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Σχετικά Άρθρα για σένα
Mix Grill Agenda
×

×
×
×
e-mail
Όνομα χρήστη
google profile
Όνομα
Επώνυμο
Ψευδώνυμο
Hμερομηνία γεννήσεως
Λίγα λόγια
×
Τρέχον συνθηματικό
Νέο συνθηματικό
Επαλήθευση νέου συνθηματικού
×
e-mail
Όνομα χρήστη
Συνθηματικό
Επαλήθευση συνθηματικού
google profile
Όνομα
Επώνυμο
Ψευδώνυμο
Hμερομηνία γεννήσεως
Λίγα λόγια