Γκάμλετ @ Από Μηχανής

"Γκάμλετ" στο θέατρο Από Μηχανής

Όταν ο Άμλετ μεταμορφώνεται σε Σούπερμαν.
Διαβάστηκε φορες
"Άμλετ" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ

Ο πατέρας του πρίγκιπα Άμλετ, βασιλιάς Άμλετ, πεθαίνει απροσδόκητα. Ο θείος του, Κλαύδιος, ανεβαίνει στο θρόνο και παντρεύεται τη χήρα του αδερφού του Γερτρούδη. Ένα βράδυ εμφανίζεται το φάντασμα του νεκρού βασιλιά και αποκαλύπτει στον Άμλετ ότι δολοφονήθηκε από τον Κλαύδιο, ζητώντας του παράλληλα να πάρει εκδίκηση. Ο Άμλετ αποφασίζει να παραστήσει τον τρελό για να πετύχει το σχέδιό του. Ο Κλαύδιος ανησυχεί για την αλλαγή του Άμλετ και βάζει την βασιλική αυλή (Οφηλία, Πολώνιο –πατέρα της και Γερτρούδη) να τον παρακολουθεί ώστε να βρουν την αιτία της. Ο Άμλετ στο μεταξύ ανεβάζει μία παράσταση στην οποία παρουσιάζει το φόνο του πατέρα του και ξεσκεπάζει τον Κλαύδιο. Ο Άμλετ είναι τώρα έτοιμος να πάρει εκδίκηση. 4.000 στίχοι και ο Άμλετ δεν το κάνει. Στο τέλος πεθαίνουν όλοι.

"Γκάμλετ" του Ηλία Αδάμ

Ήδη από τον τίτλο της παράστασης γίνεται εμφανής η άρρηκτη σχέση της με τον διάσημο ήρωα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, τον Άμλετ. Στην ουσία "Γκάμλετ" (Gamlet) είναι ο ρώσικος τίτλος του Άμλετ κι αυτό βρίσκει εξήγηση στο έργο, όπου επιχειρείται μια σύνδεση του σαιξπηρικού ήρωα με το πραγματικό περιστατικό ενός άντρα στη Ρωσία που μπήκε σε ένα μπαρ, γδύθηκε και εντελώς γυμνός φώναζε στη σερβιτόρα να τον σκοτώσει. Ο Ηλίας Αδάμ, στον οποίο ανήκει η όλη ιδέα, η απόδοση του έργου και η σκηνοθεσία της παράστασης, καταφέρνει να διασταυρώσει τις ιστορίες των δύο μέσα από το κοινό χαρακτηριστικό της "πτώσης" και να δημιουργήσει ένα νέο ήρωα που διαθέτει συνδυαστικά γνωρίσματα αλλά και τη δική του, διαφορετική, προσωπικότητα.Γκάμλετ @ Από Μηχανής
Καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, όχι απλώς υποβόσκει, αλλά πραγματοποιείται μπροστά στα μάτια μας η συνεχής αποδόμηση του Άμλετ που αυτόματα ξαναχτίζεται με διαφορετικούς όρους. Ο Άμλετ μεταμορφώνεται σε σούπερμαν, οι ρόλοι μετουσιώνονται σε χαρακτήρες της Disney, ο θεατρικός λόγος γίνεται τραγούδι, οι διάλογοι μετατρέπονται σε μονολόγους και το σαιξπηρικό σενάριο μεταποιείται σε αφήγηση μιας παράξενης, αλλόκοτης, φανταστικής ιστορίας. Οι ήρωες χορεύουν έξαλλα, τραγουδούν Britney Spears, εξομολογούνται τα συμπλέγματά τους, απορούν για την κατάντια του κόσμου, φιλιούνται μεταξύ τους, σκοτώνουν με νεροπίστολα, αντιμετωπίζουν τις απώλειές τους και συμφιλιώνονται με τον πόνο τους.
Γκάμλετ @ Από Μηχανής
Ο Ηλίας Αδάμ στήνει μια παράσταση που βρίθει πρωτοτυπίας και φαντασίας. Οι καλλιτεχνικές του ανησυχίες, οι πρωτοποριακές σκέψεις του, η αγάπη του για τον πειραματισμό και η ικανότητά του να βρίσκει κοινούς παρονομαστές σε διαφορετικές –και ανόμοιες– καταστάσεις είναι έκδηλα μέσα στο έργο. Κάνει μια εξαιρετική προσπάθεια να συνδέσει και να συνδυάσει όλες του τις ιδέες στο σανίδι, αν και σε αρκετά σημεία ένιωσα ως θεατής να μπερδεύομαι και να χάνομαι. Θα προτιμούσα κάποια βασικά νοήματα να παρουσιάζονται πιο ξεκάθαρα και οι εναλλαγές μεταξύ των ιστοριών να είναι λιγότερες και ομαλότερες, ώστε η συνοχή να είναι πιο στέρεα. Παρόλα αυτά, η γενικότερη σύλληψη του έργου, τα αιχμηρά και κυνικά σχόλια του κειμένου, η αμεσότητα και τα ενσωματωμένα –εκτός σαιξπηρικού έργου– στοιχεία, εντυπωσιάζουν.
Γκάμλετ @ Από Μηχανής
Οι ηθοποιοί Μαριάννα Λιανού, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Σοφία Πριόβολου, Θάνος Τσακαλίδης, Κλείτος Κυριακίδης και ο ίδιος ο Ηλίας Αδάμ δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Χρωματίζοντας με χιούμορ, αυτοσαρκασμό, δράμα και τραγικότητα τον ρόλο τους όπου χρειάζεται, χαρίζουν ζωντανές ερμηνείες. Τα αντανακλαστικά τους στις ξαφνικές εναλλαγές χαρακτήρων είναι άριστα, ενώ παράλληλα καταφέρνουν να βγουν εκτός ρόλου και να κάνουν τον θεατή να νιώσει ότι δεν βρίσκεται σε μια υπό εξέλιξη θεατρική παράσταση. Η παράσταση είναι γεμάτη μουσική, με πολύ καλές επιλογές τραγουδιών, που ζωντανεύουν μέσα από την όμορφη φωνή και το πιάνο του προαναφερόμενου Κλείτου Κυριακίδη. Αξιοπρόσεκτα είναι και τα σκηνοθετικά εξαρτήματα που αποκτούν φανταστικές ιδιότητες και βάζουν ένα λιθαράκι στη δημιουργία του σουρεαλιστικού κόσμου της παράστασης.

Η παράσταση είναι ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα, καθώς αποκτά πολλές προεκτάσεις και δίνει κάτι διαφορετικό –σκηνοθετικά, σεναριακά και ερμηνευτικά–. Ωστόσο, πιστεύω πως χρειάζεται μια πιο καθαρή και προσεγμένη ματιά στη σειρά των πραγμάτων, για καλύτερη κατανόηση και αποφυγή σύγχυσης. Το σίγουρο, πάντως, είναι πως η παράσταση μένει χαραγμένη στο μυαλό για αρκετό καιρό! Ο Ηλίας Αδάμ, ως σκηνοθέτης, καταφέρνει πάντα να αφήσει το στίγμα του, όπως συνέβη και στη συγκινητική παράστασή του "Αγαπητέ Θεέ" που παρακολούθησα προ διετίας. Η προσπάθεια όλων των συντελεστών είναι σπουδαία και η διάθεση για πειραματισμό από νέους ανθρώπους, ελπιδοφόρα για το καλλιτεχνικό γίγνεσθαι.


Συντελεστές:

Σκηνοθεσία, απόδοση: Ηλίας Αδάμ
Παίζουν: Μαριάννα Λιανού, Δανάη Λουκάκη, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Σοφία Πριόβολου, Ηλίας Αδάμ, Κλείτος Κυριακίδης, Θάνος Τσακαλίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνος Κεσσίδης
Σκηνογραφία, εικαστική επιμέλεια: Στέλλα Αγγελίδου
Σχεδιασμός φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Μουσικός επί σκηνής: Κλείτος Κυριακίδης
Φωτογραφίες: Βασίλειος Παπαγεωργίου
Σχεδιασμός αφίσας: Δάφνη Λασιθιωτάκη

στο Θέατρο Από Μηχανής (Μεταξουργείο) κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 22:00 για ακόμη 4 παραστάσεις.
Αξιολόγηση Θεατρικής Παράστασης
Βαθμός Παράστασης
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα