Lana del Rey & Radiohead

HOLLANAHEAD Gate

Η Lana επηρεάστηκε από τους Radiohead, οι οποίοι επηρεάστηκαν από τους Hollies... Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;
Διαβάστηκε φορες
Είναι γνωστή η διαμάχη των τελευταίων ημερών ανάμεσα στους δικηγόρους των Radiohead με τη Lana Del Rey. Πόσο λοιπόν μοιάζει το "Get free" της Lana:



με το "Creep" των Radiohead:



Και πόσο μοιάζει το "Creep" με το "The Air that I breath" των Hollies, οι οποίοι κέρδισαν τη δικαστική μάχη με τους «ραδιοκέφαλους» και μπήκαν στους συντελεστές του "Creep":



Για αυτό το θέμα, ο Δημήτρης Καμπούρης κι ο Γιώργος Μπαλιώτης είχαν μια ενδιαφέρουσα κουβέντα, που μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω:

1. Η Lana Del Rey λέει ότι δεν επηρεάστηκε από το Creep. Οι Radiohead μπορεί να μην επηρεάστηκαν από τους Hollies. Πόσο πιθανό είναι ένας μουσικός να γράψει μια μελωδία, που να είναι πανομοιότυπη με προηγούμενη σύνθεση;

Δεν υπάρχει λόγος να μην πιστέψεις τη Lana ή τους Radiohead (στην αντίστοιχη αγωγή των Hollies).

Θα έλεγα πως δεν είναι σπάνιο ένας καλλιτέχνης να περπατήσει πάνω σε ίδιες μελωδικές γραμμές και συγχορδίες. Οι συγχορδίες εκεί είναι, καθώς παίζεις στο πιάνο ή την κιθάρα, δεν είναι δύσκολο να οδηγηθείς σε progression που έχει ήδη χρησιμοποιηθεί.

Αυτό δε σημαίνει πως γίνεται εσκεμμένα. Ακόμη κι υποσυνείδητα κάποιες φορές οδηγείσαι σε γνώριμες μελωδίες, αναπάντεχα σε οδηγούν οι νότες προς τα εκεί.
Η μουσική είναι ζωντανή κι έχει συνέχεια, μάλιστα σε έναν κοινό τόπο και γεωγραφικό χώρο, είναι πολύ πιθανόν να υπάρχουν αντιδάνεια κι αναφορές. Συμβαίνει πολύ συχνά στους δημιουργούς έντεχνου/λαικού τραγουδιού που έχουν πάρει πολλά στοιχεία από την παραδοσιακή μουσική ή το ρεμπέτικο.
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και σε παγκόσμια κλίμακα και μάλιστα σε τεράστιες βιομηχανίες και χώρες με σπουδαία μουσική κουλτούρα.

Αν πρέπει να πάρουμε θέση, τότε όλα οδηγούν στους Hollies, άρα τόσο οι Radiohead, όσο κι η Lana χρωστάνε σε αυτούς. Αν και το G/B/C/Cm progression «πρωτακούστηκε» από τους Hollies, έχω την αίσθηση πως «καθιερώθηκε» από το Creep.

2. Και τα τρία είναι διαφορετικά τραγούδια, ακόμη κι αν έχουν κοινά στοιχεία στις μελωδίες τους. Γιατί οι Radiohead να ζητήσουν δικαιώματα από τη Lana; Το ίδιο είχε γίνει κι από τους Hollies, στους Radiohead.

Αν γίνεται εκούσια, κάτι που δεν το ξέρεις βέβαια, τότε σίγουρα θα πρέπει να αποζημιώνεται ο δημιουργός που έγραψε την original μελωδία. Κι εκεί είναι το σημείο που πρέπει να σταθούμε, ότι επειδή αυτό δεν μπορεί να το γνωρίζει κανείς, εκτός αν το παραδεχτεί ο ίδιος ο καλλιτέχνης, τότε απλά κάνεις την αγωγή και προχωράς για δικαίωση. Βέβαια θα είχε περισσότερη σημασία αν το τραγούδι γινόταν επιτυχία. Δηλαδή μου φαίνεται πιο λογική η αντίδραση των Hollies προς τους Radiohead, παρά των Radiohead προς τη Lana, που το Get Free δεν έχει κάνει κάποια καριέρα κι ούτε διαφαίνεται κάτι τέτοιο.

Για να είμαστε κι ειλικρινείς όμως, η ομοιότητα στο κουπλέ του Get Free με εκείνο του Creep είναι ανατριχιαστική.

3. Η ίδια ερώτηση με την (2), αλλά σκέψου την ως μουσικόφιλος κι όχι ως μουσικός.

Αυτό που θυμάμαι είναι η έκπληξη  που μπορεί να ένιωσα όταν έμαθα πως το Creep δεν ήταν «δικό τους». Ένα τραγούδι ύμνος, στο οποίο πολλοί από εμάς «ακουμπήσαμε» στην εφηβεία μας ή λίγο έπειτα, το οποίο τραγουδήσαμε δυνατά και σκίσαμε τα σωθικά μας, είναι κάπως απογοητευτικό να διαβάζεις ότι μπορεί να μην είναι και «δικό σου» τελικά. Χάνεις λίγο τη γη κάτω από τα πόδια σου... Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με κάποιες διασκευές, που για χρόνια νόμιζες πως είναι το αυθεντικό τραγούδι. Πάντως προκαλεί εντύπωση η στάση των Radiohead, ενώ έχει προηγηθεί η μήνυση των Hollies απέναντι τους. Φράσεις όπως «ο κλέψας τους κλέψαντος» και «μνημόσυνο με ξένα κόλλυβα», ταιριάζουν απόλυτα στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Η φωτογραφία του εξώφυλλου ανήκει στο UDOU.

Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα