Honey Cigar

Τα «Σιροπιαστά» αγγίγματα της γυναικείας απελευθέρωσης

Μια νεαρή έφηβη ερωτεύεται για πρώτη φορά. Τότε θα έρθει αντιμέτωπη με την ερωτική της επιθυμία, τη σεξουαλικότητά της αλλά και δύο αυστηρούς γονείς.

Διαβάστηκε φορες

Πρωτότυπος τίτλος: Cigare au miel (2020)
Αγγλικός τίτλος: Honey Cigar
Ελληνικός τίτλος: Σιροπιαστά
Σκηνοθεσία και σενάριο: Kamir Aïnouz, Marc Syrigas
Πρωταγωνιστούν: Zoé Adjani, Amira Casar, Lyès Salem

Προβάλλεται στη θεματική "A Cinema of Desire" στο πλαίσιο του 12ου My French Film Festival, που διεξάγεται online από 14 Ιανουαρίου έως 14 Φεβρουαρίου 2022. Είναι διαθέσιμο με ελληνικούς υπότιτλους στο Cinobo, μαζί με όλες τις ταινίες της διοργάνωσης.

Ξεχωρίζει για: το σύγχρονο σενάριο
Σταθείτε αν σας αρέσουν: οι ταινίες που εξερευνούν την σεξουαλικότητα
Προσπεράστε αν: δεν σας αρέσουν τα νεανικά δράματα

Η Σέλμα είναι μια νεαρή έφηβη που ζει με τους γονείς της, αλγερινής καταγωγής, σε μια από τις κοσμικές γειτονιές του Παρισιού. Λίγο αφότου γίνει δεκτή σε ένα από τα κολέγια της Γαλλίας θα γνωρίσει τον Ζουλιάν, έναν τελειόφοιτο συμμαθητή της, τον οποίο ερωτεύεται κεραυνοβόλα. Τα ερωτικά υπονοούμενα που χρησιμοποιεί για να την προσεγγίσει τη φέρνουν σε διαρκή αμηχανία. Σε μια προσπάθεια αναζήτησης της σεξουαλικής της ταυτότητας θα δοκιμάσει τρόπους να ταιριάξει στις καινούργιες παρέες που συναντά, αλλά σύντομα θα συγκρουστεί με τις αυστηρές αντιλήψεις των γονιών της. Ενώ η σχέση της με τον Ζουλιάν εξελίσσεται, η μητέρα της προσπαθεί να της κάνει προξενιό, ενώ η Σέλμα συνειδητοποιεί ότι στο σπίτι κυριαρχούν βαθιά πατριαρχικά θεμέλια που πλήττονται, ταράζοντας τις ισορροπίες της οικογένειας. Ανάμεσα στη σεξουαλική εξερεύνηση και την αντίδραση απέναντι στη γυναικεία καταπίεση οι δύο γυναίκες της οικογένειας θα συναντηθούν απρόσμενα σε μια ανυπότακτη συνθήκη.

Η Kamir Aïnouz σε μια ταινία με αρκετά αυτοβιογραφικά στοιχεία επικεντρώνεται εξ' ολοκλήρου στη γυναίκα, τη σεξουαλικότητά της, τον τρόπο που βιώνει κοινωνικά την ίδια της την ερωτική επιθυμία αλλά και τον τρόπο που την εκφράζει. Σκηνοθετικά κεντράρει στο πρόσωπο της πρωταγωνίστριας Σέλμα, απομονόνωντας τα υπόλοιπα στοιχεία, μπαίνοντας όλο και πιο βαθιά στις εκφράσεις και τα συναισθήματά της. Η προσέγγιση γίνεται ακόμα πιο έντονη στις ερωτικές σκηνές, βγάζοντας εντελώς από το πλάνο τους παρτενέρ, πλησιάζοντας στο πρόσωπο της νεαρής κοπέλας, τόσο κοντά που σχεδόν μπορούμε να διαβάσουμε τις σκέψεις της.

Η Zoé Adjani στο ρόλο της πρωταγωνίστριας μεταφέρει την ηρωίδα σε ένα σύγχρονο πλαίσιο, μέσα στο οποίο μια θηλυκότητα μπορεί εύκολα να ταυτιστεί μαζί της. Η Σέλμα γνωρίζει το σώμα της, μαθαίνει να εκφράζει τον ερωτισμό της, να βγαίνει από τον κοινωνικό καθωσπρεπισμό που έχει συνηθίσει στο σπίτι της, νιώθει το άγχος της πρώτης φοράς και το καταρρίπτει γενναία μέσα από τον φόβο της. 

Η Aïnouz καταφέρνει να δημιουργήσει μια ταινία που περιστρέφεται γύρω από τη σεξουαλικότητα, αλλά συσχετίζεται με τον ρόλο της γυναίκας στην πολιτική, την κοινωνία και την οικογένεια. Με το τοπίο να μεταφέρεται από τη Γαλλία του 1993 στην Αλγερία, στρέφει την κάμερα στη μητέρα της Σέλμα, σε μια ηρωίδα που στέκεται στη σκιά αλλά εξελίσσεται αργά για να αναδιατυπώσει τη δική της ιστορία. Η ταινία ολοκληρώνεται ρίχνοντας το βλέμα στη σχέση της με την κόρη της, την προσωπική της εξέλιξη, τη δύναμη να σπάσει μια κοινωνική αλυσίδα, αλλά τελικά το πόσο εύκολα ο εσωτερικευμένος σεξισμός μπορεί να αντιστρέψει τους ρόλους.

Διαβάστε επίσης: Promising Young Woman: Η Carey Mulligan ντύνεται εκδικήτρια στην πιο ανατριχιαστικά επίκαιρη ταινία της χρονιάς

Διαβάστε ακόμα