kostasBravakis

Ο Κώστας Μπραβάκης και οι ξεχασμένοι (;) δίσκοι

Η δισκογραφία του Κώστα Μπραβάκη που πέθανε πρόσφατα τείνει να ξεχαστεί, θα ανταμείψει όμως όσους επιλέξουν να τον θυμούνται.
Διαβάστηκε φορες
Πριν από μερικές ημέρες πέθανε ο μουσικός Κώστας Μπραβάκης, ο οποίος είχε μακρά πορεία στη μουσική εκπαίδευση με τη μουσική σχολή «Ωδείο Φίλιππος» που ίδρυσε στη Βέροια. Είχε, βέβαια, και μια πορεία στην ελληνική δισκογραφία, αποσπάσματα της οποίας ίσως θυμούνται κάποιοι «παλιοί». Με αυτή την αφορμή, ξανάκουσα τα τμήμα της δισκογραφίας του και έψαξα για τα ίχνη της στις streaming υπηρεσίες. Δεν αποτελεί έκπληξη το συμπέρασμα πως αν κανείς θέλει να ακούσει ορισμένους λιγότερο γνωστούς δίσκους των περασμένων δεκαετιών, θα πρέπει να πάει πιο μακριά από το YouTube και το Spotify. Κατά προτίμηση στο παλαιοδισκοπωλείο της γειτονιάς (;)... ή στο Discogs.

Οι δύο πρώτοι προσωπικοί δίσκοι του Κώστα Μπραβάκη είναι διαθέσιμοι στο Spotify, ως μέρος του καταλόγου της Άνω Κάτω Records. Στον πρώτο ερμηνεύει έργα συνθετών του 20ού αιώνα για κιθάρα μαζί με τον Χρήστο Βερνάρδο και τον Βασίλη Βαλαβάνη, ενώ στον δεύτερο, «Όταν Κοιτάς Ανατολή… Κρυφά Παρηγοριέμαι», βάζει στίχους και μουσική δημιουργώντας κάτι κοντά σε αυτό που λεγόταν λαϊκό ή έντεχνο το 2000 που κυκλοφόρησε. Δεν υπάρχουν κρυμμένα διαμάντια εδώ, ακούγοντας όμως τα «Παραμονές Του Μάρτη» και «Αχ Ζωή Μου Μεθυσμένη» θυμήθηκα πόσο καλοί ήταν ο Περίδης και οι Χαΐνηδες (εκείνης) της εποχής. Μέρος της λάμψης τους υπάρχει και σ’ αυτή τη δουλειά του Μπραβάκη.

Αργότερα, στα μέσα της πρώτης δεκαετίας του τωρινού αιώνα, κυκλοφόρησε δύο δίσκους με την ετικέτα της Πολύτροπον. Στον πρώτο, «Δώδεκα Κύκλοι», δίνει τα περισσότερα τραγούδια σε γυναικείες φωνές. Συμμετέχουν η Καίτη Κουλλιά, η Μαρία Παπανικολάου και η Γεωργία Νταγάκη, της οποίας πρέπει να είναι η πρώτη εμφάνιση στη δισκογραφία. Στο «Ο Παράδεισος Μακριά» επιστρέφει ο ίδιος στην κύρια θέση μπροστά από το μικρόφωνο και διευρύνει τις ενορχηστρώσεις του, συμπεριλαμβάνοντας ηλεκτρονικά στοιχεία. Όπως και στις προηγούμενες δουλειές του, υπάρχουν χαρακτηριστικά στην τραγουδοποιία του που καθιστούν λογική συνέχεια την έκδοση ποιητικών συλλογών που ακολούθησε. Με την κιθάρα καταπιάστηκε ενδελεχώς εκ νέου με το δίσκο «Σημύδες: Σουίτα Για Κιθάρα», πάλι από την Πολύτροπον, καθώς επίσης και με άλλες κυκλοφορίες «κλασικής» φύσης, όπως το βιβλίο-CD «Αναμνήσεις Από Τη Γη Του Ορφέα».

Η προσωπική δισκογραφική πορεία του Κώστα Μπραβάκη έχει ένα ενδιαφέρον που αφορά σε όσους ενδιαφέρονται σε βάθος για το κεφάλαιο της ελληνικής δισκογραφίας που αφορά στους λιγότερο επιφανείς «μοναχικούς» τραγουδοποιούς από το 1990 και πέρα. Ο ίδιος, ωστόσο, έχει υπάρξει μέλος ενός συγκροτήματος που έχει στο ενεργητικό του δύο δίσκους που μπορούν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον ελαφρώς μεγαλύτερης μερίδας κοινού. Οι Νώε κυκλοφόρησαν το ομώνυμο ντεμπούτο τους το 1987 και το «Γιαγιά Ειρήνη» το 1991. Πρόκειται για δύο ενδιαφέροντες δίσκους σε jazz rock δρόμους που ηχογραφήθηκαν στο Αγροτικόν του Νίκου Παπάζογλου. Από τους Νώε πέρασαν διάφοροι μουσικοί, αλλά ο Μπραβάκης είναι ο μόνος σταθερός και στις δύο κυκλοφορίες. Ενδεικτικά αναφέρω τις συμμετοχές του Κώστα Θεοδώρου στο μπάσο (μέλος των Primavera en Salonico, με συμμετοχή σε παλιότερες δουλειές του Θανάση Παπακωνσταντίνου και προσωπική δισκογραφία) στον πρώτο δίσκο και του Μιχάλη Καπηλίδη στα τύμπανα (συμμετοχή σε δίσκους των Αλκίνοου Ιωαννίδη, Ελένη Βιτάλη, κ.ά.) στον δεύτερο. Το ομώνυμο ντεμπούτο είναι διαθέσιμο στο Spotify (ως μέρος της δισκογραφίας κάποιου άλλου «Noe») και στο YouTube. Αν έχετε φτάσει την ανάγνωση ως εδώ, αξίζει με το παραπάνω να το ακούσετε.

Ο Κώστας Μπραβάκης είχε επίσης δραστηριοποιηθεί εκδίδοντας μυθιστορήματα και ποιητικές συλλογές. Μπορείτε να βρείτε πολλά περισσότερα στο blog που διατηρούσε, conbra.blogspot.com. Μπορεί η επιρροή του στην ελληνική δισκογραφία να είναι φαινομενικά μικρή και το αποτύπωμά του διακριτικό, αποτελεί, όμως, τμήμα μιας ιστορίας που τείνει να ξεχαστεί. Το ευτυχές είναι πως έχει όντως το υλικό που δεν θα απογοητεύσει όσους επιλέξουν να τον θυμούνται.





Η φωτογραφία εξωφύλλου προέρχεται από την ιστοσελίδα evaieropoulou.gr.
Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα