Gimme 10: Τα B-sides των Beatles που άξιζαν καλύτερη τύχη

Καθώς πλησιάζει η επανακυκλοφορία ολόκληρης της δισκογραφίας των Σκαθαριών με νέο ήχο και πακετάρισμα, κάνουμε μία αναδρομή σε μερικές από τις δεύτερες πλευρές των single τους.

Διαβάστηκε φορες

Καθώς πλησιάζει η 9η Σεπτεμβρίου, ημέρα επανακυκλοφορίας ολόκληρης της δισκογραφίας των Σκαθαριών με νέο ήχο και πακετάρισμα, κάνουμε μία αναδρομή σε μερικές από τις δεύτερες πλευρές των single τους. Πρόκειται για τραγούδια που δεν συμπεριλήφθηκαν στα στούντιο άλμπουμ τους και που κατέληξαν έτσι να είναι λιγότερο γνωστά αν και σπουδαία. Σε αγγύλες, δίπλα από τον τίτλο κάθε τραγουδιού, αναφέρεται η πρώτη πλευρά του single και η ημερομηνία κυκλοφορίας του στη Βρετανία.



1. Rain [Paperback Writer, 10/6/1966]
(John Lennon-Paul McCartney)
«Ανάποδα» φωνητικά, καταιγιστικά ντραμς (ο Ringo Starr θεωρεί ότι έκανε το καλύτερο παίξιμο της καριέρας του εδώ), εκκωφαντικό μπάσο και βρώμικες κιθάρες συνδυάζονται στο κατά πολλούς καλύτερο B-side των Beatles. Κάπου εδώ άρχιζε η πειραματική περίοδός τους που έμελλε να αλλάξει για πάντα το πρόσωπο της ποπ μουσικής.

2. Don’t Let Me Down [Get Back, 11/4/1969]
(John Lennon-Paul McCartney)
Ηχογραφημένο ζωντανά, με τη συμμετοχή του Billy Preston στα πλήκτρα, αποτελεί ένα από τα τελευταία μεγάλα τραγούδια που έγραψε ο Lennon για το γκρουπ και είναι εμπνευσμένο από τον παθιασμένο έρωτά του για την Yoko Ono. Συγκλονιστικά φωνητικά και σπουδαίο παίξιμο, απόδειξη ότι ακόμα κι όταν ήταν στα μαχαίρια, αυτοί οι τύποι ήταν ικανοί για θαύματα.

3. Old Brown Shoe [Ballad Of John And Yoko, 30-5-1969]
(George Harrison)
Ο George Harrison έπρεπε να δώσει μάχη κάθε φορά που ήθελε να προτείνει κάποιο δικό του τραγούδι για ηχογράφηση αλλά προς το τέλος της πορείας του συγκροτήματος απέδειξε ότι μπορούσε να γράψει κι αυτός σπουδαία τραγούδια (While My Guitar Gently Weeps, Something, Here Comes The Sun). Εδώ αποδεικνύει και τις κιθαριστικές ικανότητές του με ένα σπουδαίο σόλο ενώ το μπάσο του Macca σπάει κόκκαλα.

4. This Boy [I Want To Hold Your Hand, 29/11/1963]
(John Lennon-Paul McCartney)
Ο McCartney το χαρακτήρισε «θηρίο». Απίστευτες τριμερείς φωνητικές αρμονίες στο στυλ της Motown και του Smokey Robinson. Με αυτό το single «έσπασαν» την αντίσταση της Αμερικής. Τίποτε δεν ήταν πια το ίδιο.

5. Revolution [Hey Jude, 30/8/1968]
(John Lennon-Paul McCartney)
Ο Lennon ήθελε να κάνει μια δήλωση για τα γεγονότα του Μάη του ’68 και έτσι έγραψε το Revolution #1 που συμπεριλήφθηκε στο διπλό άλμπουμ The Beatles. Η επιθυμία του να το κυκλοφορήσει και ως single συνάντησε την αντίσταση των υπολοίπων που το θεωρούσαν «πολύ αργό». Έτσι, τους έβαλε να το ξαναηχογραφήσουν, με αποτέλεσμα αυτό εδώ το βαβουριάρικο take που έγινε αιτία να δεχτεί ο Lennon την αυστηρή κριτική των απανταχού αριστερών κινημάτων της εποχής.

6. I’m Down [Help!, 23-7-1965]
(John Lennon-Paul McCartney)
Την ίδια μέρα που ηχογράφησε το Yesterday και το I’ve Just Seen A Face, ο McCartney κατάφερε να ξεπετάξει και αυτό το, γεμάτο ουρλιαχτά αλα-Little Richard, ροκάκι που ξεχειλίζει από ενέργεια.

7. Baby You’re A Rich Man [All You Need Is Love, 7/7/1967]
(John Lennon-Paul McCartney)
Αυτό είναι το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε το γκρουπ μακριά από τα στούντιο της Abbey Road. Κυριαρχεί ο ήχος του clavioline, προπομπού των αναλογικών συνθεσάιζερ, και το κλίμα είναι ιδιαίτερα ανάλαφρο. Παραμένει το μυστήριο για το αν πράγματι στο outro τραγουδούσαν “Baby you’re a rich fag jew”, αναφερόμενοι στον μάνατζέρ τους...

8. She’s A Woman [I Feel Fine, 27/11/1964]
(John Lennon-Paul McCartney)
Ο Little Richard υπήρξε μεγάλη επιρροή για τον νεαρό McCartney, κάτι που φαίνεται και από αυτό το κομμάτι με τον συγκοπτόμενο ρυθμό και τα «βραχνά» φωνητικά. Ο στίχος “Turn me on when I get lonely”, σύμφωνα με τον Lennon, ήταν αναφορά στη μαριχουάνα...

9. The Inner Light [Lady Madonna, 15/3/1968]
(George Harrison)
Το πρώτο τραγούδι του Harrison που μπήκε σε single της μπάντας, ηχογραφήθηκε στην Βομβάη με Ινδούς μουσικούς και περιέχει προσαρμοσμένους στίχους  από το Tao Te Ching, τη «βίβλο» του Ταοϊσμού. Η εμμονή του Σκαθαριού με την Ινδική μουσική και φιλοσοφία οδήγησε αυτόν και τους συντρόφους του σε περιπετειώδη καλλιτεχνικά μονοπάτια και κράτησε μέχρι το τέλος της ζωής του.

10. You Know My Name (Look Up The Number) [Let It Be, 6/3/1970]
Αυτή είναι ίσως η πιο περίεργη στιγμή στη δισκογραφία των Beatles. Η ηχογράφησή του ξεκίνησε το καλοκαίρι του 1967 για να ολοκληρωθεί το ’69 και τελικά να κυκλοφορήσει την επόμενη χρονιά. Πρόκειται για ένα κωμικό κομμάτι, με διάφορα ηχητικά εφέ, πολλές εναλλαγές και έναν γκεστ σαξοφωνίστα που άκουγε στο όνομα Brian Jones. Ναι, αυτός από τους Rolling Stones…

* Φωτογραφία από www.myspace.com/thebeatles

Διαβάστε ακόμα