godard1

Έφυγε από τη ζωή ο Jean-Luc Godard ο θρύλος της γαλλικής Nouvelle Vague

Ο σπουδαίος κινηματογραφιστής πέθανε σε ηλικία 91 ετών.

Διαβάστηκε φορες

Ο Zean-Luc Godard, ο Γαλλο-Ελβετός σκηνοθέτης που ήταν πρόσωπο «κλειδί» της Nouvelle Vague, του κινηματογραφικού κινήματος που έφερε επανάσταση στον κινηματογράφο στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και του 1960, πέθανε σε ηλικία 91 ετών, όπως μετέδωσε η γαλλική εφημερίδα Liberation.

Ο Godard ήταν ιδιαίτερα γνωστός για το εικονοκλαστικό, φαινομενικά αυτοσχεδιαστικό ύφος γυρισμάτων του, καθώς και τον άκαμπτο ριζοσπαστισμό του και άφησε το στίγμα του με μια σειρά όλο και πιο πολιτικοποιημένων ταινιών τη δεκαετία του 1960, πριν απολαύσει μια απίθανη αναβίωση της καριέρας του τα τελευταία χρόνια, με ταινίες όπως το "Film Socialisme" και το "Goodbye το Language" καθώς πειραματιζόταν με την ψηφιακή τεχνολογία.

Γεννημένος στο Παρίσι το 1930, ο Godard μεγάλωσε και πήγε σχολείο στη Νιόν, στις όχθες της λίμνης της Γενεύης στην Ελβετία. Αφού επέστρεψε στο Παρίσι αφού τελείωσε το σχολείο το 1949, ο Godard βρήκε το φυσικό του χώρο στις κινηματογραφικές λέσχες που άκμασαν στη γαλλική πρωτεύουσα μετά τον πόλεμο και αποτέλεσε το χωνευτήρι του γαλλικού νέου κύματος. Έχοντας γνωρίσει τους κριτικούς André Bazin και τους μελλοντικούς συναδέλφους σκηνοθέτες François Truffaut, Claude Chabrol και Jacques Rivette, ο Godard άρχισε να γράφει για τα νέα κινηματογραφικά περιοδικά, συμπεριλαμβανομένου του Cahiers du Cinema του Bazin που σύντομα απέκτησε σημαντική επιρροή.

Η ομάδα που συγκροτούσε το περιοδικό Cahiers du Cinema αποτέλεσε τη βάση της Nouvelle Vague. Aυτοί οι άνθρωποι αποφάσισαν να φτιάξουν δικές τους ταινίες και να φέρουν μια επανάσταση, καθώς ήταν δυσαρεστημένοι με την ποιότητα του γαλλικού κινηματογράφου εκείνη την εποχή. Το 1968, ο Γκοντάρ εγκατέλειψε τη Nouvelle Vague και ίδρυσε μαζί με τον Jean-Pierre Gorin την κινηματογραφική ομάδα Dziga Vertov Group, ονομασμένη από τον γνωστό Σοβιετικό σκηνοθέτη. Επρόκειτο για μια ομάδα πολιτικά ενεργών σκηνοθετών οι οποίοι ομαδικά και ανώνυμα δημιουργούσαν πειραματικές και πολιτικές ταινίες οι οποίες υποστήριζαν κινήματα όπως ο Μαοϊσμός και ο Μαρξισμός.

Όπως και οι σύγχρονοί του σκηνοθέτες της Nouvelle Vague, ο Godard επέκρινε το κυρίαρχο ρεύμα του γαλλικού κινηματογράφου για «Παράδοση στην Ποιότητα», το οποίο έδινε περισσότερο βάση στη τέχνη παρά στη καινοτομία, έδινε προνόμια σε καταξιωμένους σκηνοθέτες παρά στους νέους, και προτιμούσε τα σπουδαία έργα του παρελθόντος παρά τον πειραματισμό. Για να αμφισβητήσει αυτή την παράδοση, άρχισε μαζί με ομοϊδεάτες του κριτικούς, να σκηνοθετούν τις δικές τους ταινίες. Πολλές ταινίες του Godard αμφισβητούν και τους κώδικες του παραδοσιακού Χόλυγουντ μαζί με αυτές του Γαλλικού κινηματογράφου. 

Επιπλέον οι ταινίες του Γκοντάρ συχνά αναφέρονται στον υπαρξισμό, μιας και ήταν μανιώδης αναγνώστης του υπαρξισμού και της Μαρξιστικής φιλοσοφίας. Η ριζοσπαστική του προσέγγιση στους κινηματογραφικούς κώδικες, στην πολιτική και τη φιλοσοφία, τον κατατάσσουν ως σκηνοθέτη με τη μεγαλύτερη επιρροή στο γαλλικό νουβέλ βαγκ. Το 2002 σε ψηφοφορία κριτικών του κινηματογραφικού περιοδικού Sight & Sound, του βρετανικού ινστιτούτου κινηματογράφου (BFI), κατετάγη τρίτος ανάμεσα στους δέκα καλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών. Δέκα χρόνια αργότερα, το Sight & Sound ονόμασε την ταινία του "Breathless" ως την 13η καλύτερη ταινία όλων των εποχών.

Το 2010 βραβεύτηκε με το Τιμητικό Όσκαρ, αλλά δεν παρέστη στην τελετή απονομής των βραβείων. Οι ταινίες του Γκοντάρ ενέπνευσαν πολλούς σκηνοθέτες, συμπεριλαμβανομένων των Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Steven Soderbergh. Το 2015 κέρδισε για πρώτη φορά στην καριέρα του βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ των Καννών, το οποίο μοιράστηκε μαζί με ακόμα μία ταινία. To 2018 η ταινία του "Le Livre d’Image" κέρδισε το πρώτο βραβείο Ειδικού Χρυσού Φοίνικα.

Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα