Τρίτη
19 Οκτωβρίου
Ώρα
21:00
Πού
Θέατρο Άνετον
Εισιτήρια
Viva.gr

ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ | ΟΜΑΔΑ ΣΗΜΕΙΟ ΜΗΔΕΝ

Λίγα λόγια για το έργο

Το υλικό μας είναι το μικρό διήγημα του Φραντς Κάφκα “Αναφορά σε μια Ακαδημία”. Αναφέρεται σε έναν πίθηκο, τον Rotpeter. Μια ομάδα κυνηγών της εταιρείας Χάγκενμπεκ τον πυροβόλησε σε μια ζούγκλα της Χρυσής Ακτής, καθώς πήγαινε με την αγέλη του να πιούν νερό. Δέχτηκε δύο σφαίρες με αποτέλεσμα τον ευνουχισμό του. Κατόπιν, τον αιχμαλώτισαν, τον μετέφεραν στο πλοίο τους και τον έκλεισαν σε ένα κλουβί. Αυτός, σε κατάσταση σοκ, έχοντας χάσει τη μνήμη της ως τώρα ζωής του, πάσχισε να διαφύγει. Ήταν αδύνατον. Τότε άρχισε να παρατηρεί αυτούς που ήταν γύρω του, τους σκλάβους/ναύτες της εταιρείας Χάγκενμπεκ, ανθρώπους αλλοτριωμένους, εξαθλιωμένους και απο-ανθρωποποιημένους από κάθε άποψη. Προσπάθησε να μιμηθεί τη συμπεριφορά τους, τις κινήσεις τους, τις συνήθειες τους. Οι άνθρωποι με τη σειρά τους, παίζοντας με το άγριο ζώο, άρχισαν να το βασανίζουν: γελοιοποίηση, μαστιγώματα, σβησίματα τσιγάρων πάνω στο τρίχωμά του κι άλλες αντίστοιχες συμπεριφορές κοσμούσαν την εκπαίδευση του Rotpeter, τη μύηση του στον κόσμο των ανθρώπων. Οι ναύτες έχοντας αποδεχθεί την καταπίεση που υφίστανται αυτοί οι ίδιοι, με χαρακτηριστική άνεση την ασκούσαν με τη σειρά τους σε ένα ήδη τραυματισμένο και ανήμπορο άγριο ζώο.

Τελικά, ο Rotpeter αποκάλυψε ιδιαίτερες μιμητικές ικανότητες κι έτσι όταν το καράβι έφτασε στο Αμβούργο μπορούσε να διαλέξει ανάμεσα στο ζωολογικό κήπο και το βαριετέ (μουσικό θέατρο). Αυτός διάλεξε το βαριετέ. Ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή του στην ανθρώπινη συμπεριφορά και πλέον παρουσιάζει ως περφόρμανς την ίδια τη διαδικασία του βίαιου εξανθρωπισμού του. Πάνω στη σκηνή αποκαλύπτεται, απογυμνώνεται, με όρους μουσικού θεάτρου. Δημιουργεί το βαριετέ του τραύματος. Μεταδίδει τη γνώση αυτού του βιώματος. Επιμένει να το ζει ξανά και ξανά, να θυμάται ξανά και ξανά. Ο Rotpeter, ένα ζωανθρώπινο ανδρόγυνο ον στη σκηνή του θεάτρου, χορεύει και τραγουδά αφηγούμενο το τραύμα του εξανθρωπισμού του. Σαρκάζει τους πάντες και τα πάντα, αυτοσαρκάζεται, καταδεικνύει τη βία που υπέστη.