499430652 1866401494182127 4888638908788923169 n

Still Standing: μια διαφορετική παράσταση που συνδυάζει φιλοσοφία με τεχνολογία και ζωντανεύει τους νεκρούς μπροστά μας

Μια διαφορετική παράσταση από τις άλλες, σύγχρονη μα και τόσο διαχρονική. Πραγματεύεται θέματα πολέμου, όπως είναι ο ενταφιασμός των νεκρών που πέφτουν στο πεδίο της μάχης.

Διαβάστηκε φορες

Απολαύσαμε το "Still Standing", μια διαφορετική παράσταση στο Χώρο Τέχνης Ασωμάτων για ένα θέμα που δεν το συναντάμε συχνά, τον ενταφιασμό των νεκρών πολέμου, σε δομή-σκηνοθεσία και οπτικο-ακουστικό περιβάλλον της Αλίκης Πήτερσον. Οι ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης παράστασης δε σταματούν μόνο εδώ, καθώς τα κείμενα που ερμηνεύουν οι ηθοποιοί είναι των ίδιων και της σκηνοθέτιδος με τη συμβολή της αείμνηστης Φούλμαν Μουντάνου.

Οι νεκροί του πολέμου παρουσιάζονται μέσω βιντεοσκόπησης και τους ακούμε από τα μεγάφωνα να συνομιλούν με τους δικούς τους ανθρώπους, αφού εκείνοι αρνούνται να ενταφιαστούν. Άλλοτε οι ερμηνευτές αφήνουν πάνω στη σκηνή τα δάκρυά τους, εξοργίζονται με τους δικούς τους ανθρώπους που τους εγκατέλειψαν, που επέλεξαν μια ζωή που τους έθεσε σε κίνδυνο και τους απομάκρυνε από τα αγαπημένα τους πρόσωπα, που έβαλαν πάνω απ’ όλα την πατρίδα και άφησαν πίσω συζύγους, γονείς κι αδέρφια, κι άλλοτε είναι στη δυσάρεστη θέση να θυμηθούν ζωές που τους έφθειραν, που τους πίκραναν και ήταν γεμάτες από στέρηση και θυμό για τους δικούς τους νεκρούς. Η ζωή πολυεπίπεδη και οι άνθρωποι την κρίσιμη εκείνη ώρα έρχονται αντιμέτωποι με τα λάθη, τα πάθη και τις ίδιες τις επιλογές τους, σε ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών των πεπραγμένων τους.

Οι ερμηνευτές στη σκηνή είναι πέντε: Βίκυ Πρωτογεράκη (Μάρθα, Τζόαν), Έφη Χαντζούλη (Τζούλια, Μαίρη), Ειρήνη Αποστόλου (Μπέσσυ, Μάνα), Θεοδοσία Λεβίδη (Κάθριν) και ο Γιάννης Κωσταράς (Άνδρας). Κάποιες φορές οι ερμηνευτές καλούνται να παίξουν διαφορετικούς και αντικρουόμενους ρόλους, όπως είναι η Βίκυ Πρωτογεράκη στους ρόλους της Μάρθας, μιας γυναίκας του μεροκάματου, που πέρασε άσχημα στη ζωή της δίπλα σε έναν άντρα που δεν ήθελε παιδί —άλλωστε «Τι να έκαναν το παιδί με 50 δολάρια την εβδομάδα;»— και στο ρόλο της Τζόαν, μιας γυναίκας με κέφι και μπρίο, λίγο ελαφρόμυαλης, τσαχπίνας, που της αρέσει να τραβά τους άντρες. Ήταν μια πιο εύθυμη νότα που απολαύσαμε μέσα στην πικρία που περικλείει η υπόθεση του έργου. 

Ύστερα είδαμε την Έφη Χατζούλη σε έναν ακόμη διττό ρόλο: από τη μια η Τζούλια, μια κοπέλα ερωτευμένη με τον σύντροφό της που έπεσε στο πεδίο της μάχης και δε θέλει να ενταφιαστεί, γιατί ακόμα είχε πράγματα να ζήσει. Εκείνη κατάντησε αλκοολική και να τη λένε τρελή. Από την άλλη η Μαίρη, μια γυναίκας ελευθέρων ηθών, που μέσα στην καρδιά της έχει κακία για όλους αυτούς που ασέλγησαν στο κορμί της κι ύστερα το έπαιζαν υπεράνω. Στο έργο απολαμβάνουμε μία γκάμα ερμηνευτικών δυνατοτήτων της ηθοποιού, που εκφράζεται άψογα μέσα από την κινησιολογία και τις εκφράσεις του προσώπου της. 

Ένας ακόμα ρόλος που ξεχωρίσαμε ήταν και αυτός της Ειρήνης Αποστόλου, που ντυμένη και στους δύο ρόλους στα μαύρα, από τη μια ερμηνεύει την Μπέσσυ, μια γυναίκα του μεροκάματου, που εργάζεται στα χωράφια κι έχει χάσει τον άντρα της. Αυτή η γυναίκα δεν το βάζει κάτω και προσπαθεί να πείσει τον άντρα της να ενταφιαστεί, γιατί τρομάζει το παιδί και δεν τους αφήνει να συνεχίσουν τις ζωές τους. Παράλληλα, ερμηνεύει τον τραγικό ρόλο της μάνας που χάνει το νεαρό παλικάρι της, το οποίο δεν πρόλαβε να χαρεί τα νιάτα του και να φτιάξει τη ζωή του με το κορίτσι που αγαπούσε. Τραγική στιγμή που ακούμε στη σκηνή να σπαράσσει η αδικοχαμένη μάνα που θρηνεί το γιο της κι όταν τον εκλιπαρεί να γυρίσει το πρόσωπό του, όπως έγινε όταν τον σκότωσαν, φοράει μια μάσκα η ίδια και βλέπουμε ένα πρόσωπο παραμορφωμένο. Μια φράση της που χαράχτηκε στο μυαλό μας είναι η εξής: «Οι γυναίκες, οι άνδρες, τα παιδιά μας δεν είναι σφαίρες για τα όπλα σας». 

Στο ρόλο του Γιάννη Κωσταρά βλέπουμε έναν άντρα που έχει χάσει τη σύντροφό του, γιατί έβαλε πάνω απ’ όλα το καθήκον και πικραμένος φωνάζει. Συγχρόνως, είναι σαν να την κατηγορεί για το μέλλον τους που το κατέστρεψε, και επί σκηνής βλέπουμε τον πόνο του άντρα που πενθεί την εκλεκτή της καρδιάς του. 

Τέλος, το ρόλο της αθώας κοπέλας που μετά από πολλά χρόνια βλέπει για πρώτη φορά τον αδερφό της και πρέπει να τον πείσει να ενταφιαστεί ενσαρκώνει η Θεοδοσία Λεβίδη.

Ερχόμαστε αντιμέτωποι με ανθρώπους της διπλανής πόρτας, ανθρώπους αδικοχαμένους και πικραμένους από τη ζωή, που σπαράζουν τα μέσα τους για διαφορετικούς λόγους στον καθένα. Κάθε ηθοποιός και μια ζωή διαφορετική, που κάλλιστα ο κάθε θεατής έχει λόγους να ταυτιστεί. 

Ένα επιπλέον στοιχείο που παρατηρήσαμε είναι πως η τεχνολογία έχει υπεισέλθει για τα καλά στις ζωές μας, και όπως φαίνεται, το ίδιο ισχύει και για το θέατρο καθώς με τη χρήση avatars εικονικής πραγματικότητας είναι σαν να ζωντανεύουν οι νεκροί μπροστά στα μάτια μας και να συνομιλούν με τους πρωταγωνιστές της παράστασης. Ένα ακόμα στοιχείο που προσέξαμε είναι η ύπαρξη δύο non binary ηρώων, ενός νεκρού και ενός AI Companion.

Διαβάστε ακόμα