Gordon Welters for The New York Times

Θεατρική σεζόν 2020-21: To be or not to be?

Η επικοινωνία μας με δύο ανθρώπους του θεάτρου που υποδεικνύει πως με σωστό σχεδιασμό και αισιοδοξία μπορεί να υπάρξει θεατρική σεζόν και φέτος!
Διαβάστηκε φορες
Στο Mix Grill έχουμε προβληματιστεί - όπως και με τις συναυλίες και τις κινηματογραφικές προβολές - για την ύπαρξη (ή μη) θεατρικών παραγωγών στην Αθήνα την επερχόμενη σεζόν. Από τη μία πλευρά οι περιορισμοί λόγω της πανδημίας και οι οικονομικές δυσχέρειες μίας ακόμα κρίσης, από την άλλη πλευρά, η ανάγκη για δημιουργία και προσφορά θέσεων εργασίας στους ανθρώπους του χώρου, μας ώθησαν να αναρωτηθούμε πώς θα χειριστούν οι θεατρικές σκηνές τις νέες συνθήκες.

Συνομιλήσαμε λοιπόν πολύ σύντομα με δύο ανθρώπους της αθηναϊκής θεατρικής σκηνής, τον Δημήτριο Μυλωνά (Από Μηχανής θέατρο) και τον Δημήτρη Καρατζιά (Vault Theatre).

Σε γενικές γραμμές, γίνεται αντιληπτό πως υπάρχει εμπιστοσύνη στην επιστημονική κοινότητα, καθώς οι συνομιλητές μας επιβεβαιώνουν πως θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα και πρωτόκολλα, ενώ κρίνεται απαραίτητη η επιστροφή της θεατρικής κοινότητας μετά από τόσο καιρό, ειδικά εφόσον αποτελεί έναν τρόπο ψυχαγωγίας που -μέχρι τώρα τουλάχιστον- δεν έχει συνδεθεί με επιβεβαιωμένα κρούσματα.

Ωστόσο, η Πολιτεία οφείλει να απαντήσει άμεσα στα ερωτήματα των θεατρικών σκηνών, όχι μόνο όσον αφορά στο πώς θα διεξαχθούν οι παραστάσεις που ξεκινούν σε λιγότερο από ένα μήνα, αλλά και μέτρα ελάφρυνσης του κλάδου που έχει υποστεί τους τελευταίους μήνες τεράστια ζημιά.

Ας δώσουμε, όμως, τον λόγο στους ίδιους να μας περιγράψουν την κατάσταση:

Mix Grill: Ποια στρατηγική εξετάζετε να ακολουθήσετε σχετικά με την λειτουργία των θεατρικών σκηνών κατά τη νέα θεατρική σεζόν; Το πλάνο σας στηρίζεται σε ένα worst case scenario ή σε μία πιο αισιόδοξη λογική;

Δημήτρης Μυλωνάς: Το «Από Μηχανής» Θέατρο έχει ήδη σχεδιάσει τον προγραμματισμό του και βάσει αυτού προχωράμε όπως κάθε χρονιά στην παρουσίαση ενός πλούσιου κι υψηλής αισθητικής εναλλασσόμενου ρεπερτορίου στις δύο σκηνές του θεάτρου δίνοντας ασφαλώς ιδιαίτερη έμφαση σε όλους τους υγειονομικούς κανόνες προστασίας έτσι ώστε το θεατρόφιλο κοινό που θα μας εμπιστευτεί με την παρουσία του, να νιώσει ασφαλές και να απολαύσει την παράσταση για την οποία μας επέλεξε. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να τονιστεί ότι η μέχρι τώρα εμπειρία του καλοκαιριού απέδειξε ότι το θέατρο είναι ο πλέον ασφαλής τόπος διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Η σοβαρότητα με την οποία τηρούνται τα μέτρα προστασίας απ’ όλους τους συναδέλφους του κλάδου είναι υποδειγματική, γι’ αυτό άλλωστε δεν εντοπίστηκε κανένα απολύτως κρούσμα στο πλαίσιο μιας παράστασης. Δυστυχώς, η απαράδεκτη δαιμονοποίηση των θεατρικών παραστάσεων, με αποκορύφωμα την ακύρωση πολλών εκδηλώσεων από την Περιφέρεια Αττικής και διάφορους Δήμους, τη στιγμή μάλιστα που για άλλες περιπτώσεις συνάθροισης η στάση των αρμόδιων φορέων είναι ιδιαίτερα «ελαστική», ήταν άλλο ένα πλήγμα στη δουλειά μας.
Εμείς λέμε στο θεατρόφιλο κοινό να μην κόψει τον δεσμό του με τη θεατρική εμπειρία, να συνεχίσει να μας στηρίζει και να μας εμπιστεύεται μιας και μόνο έτσι μπορούμε να υπάρχουμε. Εύχομαι η συγκινητική προσέλευση του κόσμου που μας τιμά και γεμίζει με την παρουσία του το Θέατρο «Χυτήριο» στο οποίο μετακομίσαμε αυτό το καλοκαίρι και θα παραμείνουμε ως τα τέλη Σεπτεμβρίου με δύο παραστάσεις, «Το Δάνειο» του Τζόρντι Γκαλθεράν και «Το υπέροχο μου διαζύγιο» της Τζεραλντίν Άρον, να συνεχιστεί με την ίδια θέρμη και από το φθινόπωρο στο «Από Μηχανής» Θέατρο.

Δημήτρης Μυλωνάς

Δημήτρης Καρατζιάς: Στο Vault έχουμε προγραμματίσει μια σειρά από πολύ ενδιαφέρουσες παραστάσεις για τη σεζόν 2020-21, όπως και όλα τα προηγούμενα χρόνια, με την ιδιαιτερότητα ότι φέτος θα πρέπει να τηρούνται όλοι οι κανόνες και τα υγειονομικά πρωτόκολλα, έτσι ώστε να είμαστε κι εμείς προστατευμένοι και οι θεατές μας. Είτε έχουμε έξαρση της πανδημίας είτε όχι, εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα άλλο από το να προετοιμαστούμε και να ανοίξουμε εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν. Αισιόδοξοι άνθρωποι είμαστε και ελπίζουμε στο καλύτερο σενάριο. Παραστάσεις με περιορισμούς για το πρώτο τρίμηνο της φετινής σεζόν... Το αντίθετο θα ήταν καταστροφικό μια και θα είμαστε ήδη μέχρι τον Οκτώβριο οκτώ μήνες κλειστά...


MG: Τα ήδη θεσπισμένα μέτρα ευνοούν την ομαλή διεξαγωγή παραστάσεων; Αποτελούν ένα αντισταθμιστικό μέτρο στην απόλυτη απουσία θεατρικών παραστάσεων ή όχι;

ΔΜ: Τα όσα μέτρα γνωρίζουμε ως τώρα αφορούν στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις σε ανοιχτούς χώρους και όχι στα κλειστά θέατρα όπου οι συνθήκες είναι εντελώς διαφορετικές και πιο σύνθετες. Δυστυχώς έχουμε μπει ήδη στο Σεπτέμβρη κι αναμένουμε ακόμα το ΥΠΠΟΑ να μας διαφωτίσει για το πώς θα πρέπει να κινηθούμε, αρχής γινομένης της επιτρεπτής χωρητικότητας των αιθουσών, μια οδηγία υψίστης σημασίας καθώς επηρεάζει άμεσα το ύψος των εισιτηρίων που μπορεί να συγκεντρώσει μια παραγωγή. Μη ξεχνάτε ότι στα μικρά θέατρα που χωράνε λιγότερο από 100 άτομα, ο περιορισμός της χωρητικότητας μπορεί να αποβεί μοιραίος για τη βιωσιμότητά τους. Κι αντίστροφα όμως, τα μεγάλα θέατρα αν και θα έχουν τη δυνατότητα να συγκεντρώσουν μεγαλύτερο αριθμό θεατών, ταυτόχρονα έχουν τόσο υψηλά λειτουργικά έξοδα ώστε είναι απορίας άξιον το πώς θα καταφέρουν να σταθούν όρθια αυτήν τη δύσκολη χρονιά.
Περιμένουμε λοιπόν από το ΥΠΠΟΑ έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που να αφορά στην κάθε ξεχωριστή περίπτωση έτσι ώστε και οι παραγωγοί και οι δημιουργοί με τη σειρά τους να μπορούν να κάνουν τον όποιο προγραμματισμό τους κι ασφαλώς να μη τεθεί κανένα ζήτημα υγειονομικής ασφάλειας τόσο για τους θεατές όσο και για τους ίδιους τους καλλιτέχνες.

Δημήτρης Καρατζιάς

ΔΚ: Τα ήδη θεσπισμένα μέτρα, με το 75% της χωρητικότητας κλπ, αν μη τι άλλο επιτρέπουν τη διεξαγωγή παραστάσεων. Αν τα κρούσματα μειωθούν και σταματήσουν να είναι και οι θεατές με μάσκες, σαφώς και θα πάνε πολύ καλύτερα τα πράγματα. Από τη στιγμή που μέτρα υπάρχουν παντού, δεν θα μπορούσαν να εξαιρεθούν τα θέατρα, άρα το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσαρμοστούμε εμείς σε αυτά...

MG: Είναι εύκολο/δύσκολο/ακατόρθωτο να διεξαχθούν πρόβες και
παραστάσεις χωρίς στενή επαφή των συντελεστών για την εξασφάλιση της υγείας τους;

ΔΜ:
Το θέατρο είναι η κατεξοχήν τέχνη του συγχρωτισμού, η τέχνη του εδώ και τώρα. Αν κάτι ζητείται στην πρόβα από τον ηθοποιό είναι ακριβώς να αφήσει στην άκρη τον δικό του κόσμο, το δικό του σώμα ώστε να είναι ανοιχτός και διαθέσιμος σε αυτό που γεννά η σκηνική διαδικασία. Όμως τώρα ήρθε η ώρα της προσαρμογής. Το ίδιο το σώμα του ηθοποιού πρέπει να μάθει να μην «ξεχνά» ότι η στενή επαφή αυτήν τη φορά δεν είναι, δεν πρέπει να είναι το ζητούμενο αλλά μπορεί να κοστίσει. Είναι πράγματι δύσκολο, όχι όμως ακατόρθωτο. Εμείς οι καλλιτέχνες θα συνεχίσουμε όπως οφείλουμε να κάνουμε τη δουλειά μας κι ακριβώς τούτο το τεράστιο εμπόδιο θα καταφέρουμε να το μετατρέψουμε και να το μεταμορφώσουμε σε υλικό και εργαλείο της ίδια της δημιουργίας.

Φυσικά και είναι δύσκολο, αλλά θα πρέπει ο κάθε σκηνοθέτης να βρει τον τρόπο ώστε και πρόβες να κάνει και να μην κινδυνεύσουν οι ηθοποιοί του.


MG: Μπορεί να υπάρξει θεατρικός χειμώνας 2020-21; Τι θα προτείνατε στην πολιτεία προκειμένου να μη «χαθεί» αυτή η θεατρική σεζόν;


ΔΜ: Οφείλει να υπάρξει θεατρικός χειμώνας όμως αν αυτό δεν γίνει πάγια θέση της ίδιας της Πολιτείας, φοβάμαι πολύ ότι θα αναρωτιόμαστε για το αν μπορεί να υπάρξει θεατρικός χειμώνας. Η πτώση του τζίρου για όλα τα θέατρα, ανεξαρτήτου κλίμακας, προβλέπεται δραματική. Αν η Πολιτεία δεν σταθεί αρωγός με όραμα, σχέδιο και χρηματοδότηση είναι σίγουρο ότι θα μετράμε πολλά «λουκέτα». Θέλουμε σαφείς οδηγίες για τη χωρητικότητα των αιθουσών, τον αριθμό των μελών ενός θιάσου, τη διεξαγωγή των προβών. Θέλουμε γενναίο κούρεμα των ενοικίων για όσο τρέχει η πανδημία, αποζημιώσεις για τις παραστάσεις που διακόπηκαν τον Μάρτιο του ’20, έκτακτες επιχορηγήσεις για τα θέατρα ρεπερτορίου, δανειοδοτικά πακέτα που να αφορούν στις Αστικές Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες οι οποίες απασχολούν και το μεγαλύτερο εύρος των θεατρικών παραγωγών, επιδόματα και στήριξη των εργαζομένων όλων των κλάδων του πολιτισμού και τα παραπάνω άμεσα, πριν μπούμε στο χειμώνα όπου ουδείς γνωρίζει τις εξελίξεις, είναι επιτακτική ανάγκη να δοθεί μια σανίδα σωτηρίας εγκαίρως, πριν βουλιάξει το καράβι οριστικά.

ΔΚ: Εννοείται ότι θα υπάρχει θεατρική σεζόν 2020-21, με πολλές κι ενδιαφέρουσες παραστάσεις να έχουν ήδη ανακοινωθεί από πολλά θέατρα. Σίγουρα δεν θα είναι εύκολος ο χειμώνας μας, σίγουρα οι παραγωγές θα είναι στο σύνολο τους ολιγομελής, οπότε αυτό που θα πρέπει να κάνει η Πολιτεία είναι να στηρίξει τους εργαζομένους του πολιτισμού και τα θέατρα ώστε να μπορούν να επιβιώσουν αυτή τη δύσκολη εποχή και να παράγουν έργο...


Σας ευχαριστούμε πολύ για τις απαντήσεις σας!

Εκτός από καλή θεατρική σεζόν, ευχόμαστε η οπτική που βλέπετε την κατάσταση να κινητοποιήσει ακόμα περισσότερους ανθρώπους του θεάτρου αλλά και την ίδια την Πολιτεία ώστε να στηρίξει το έργο σας.

*Φωτογραφία εξωφύλλου: Gordon Welters for The New York Times*
Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα