Ακυβέρνητες Πολιτείες

Ακυβέρνητες Πολιτείες | Άνθρωποι Ναυάγια στην Αλεξάνδρεια

Διαβάστηκε
Ακυβέρνητες Πολιτείες
Η περιπλάνηση στις «Ακυβέρνητες Πολιτείες» του Τσίρκα που ξεκίνησε την περσινή άνοιξη στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, ολοκληρώθηκε προ ημερών στη σκηνή της Φρυνίχου, στέφοντας με επιτυχία την πρώτη ουσιαστική συνεργασία των δυο ιστορικότερων θεάτρων της Ελλάδας, του Εθνικού και του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν.

Μετά την θεατρική μεταφορά της «Λέσχης» και της «Αριάγνης», ήρθε εκείνη της «Νυχτερίδας» για να συμπληρώσει την μυθιστορηματική τριλογία του Τσίρκα. Το τρίτο μέρος μας ταξιδεύει στην ακυβέρνητη πολιτεία της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου. Στην ελληνική συνοικία της πόλης, οι παλιοί πρωταγωνιστές της «Αριάγνης» (Μάνος, Γαρέλας, Φάνης) θα συναντηθούν με καινούργιους ήρωες (Παράσχος, Νάνσυ Κάμπελ, Τζούλια) που κι αυτοί με την σειρά τους θα συμβάλλουν, ηθελημένα ή μη, στην οργάνωση του μεγάλου στρατιωτικού κινήματος του Απριλίου του 1944 που προέβαλε ως βασικό του αίτημα την διευρυμένη συμμετοχή του εαμικού στοιχείου στην ελληνική κυβέρνηση εθνικής ενότητας. Όλοι μαζί, οι άνθρωποι ναυάγια της Αλεξάνδρειας, θα υποστούν τα απόνερα της αιματηρής καταστολής του κινήματος από τις βρετανικές συμμαχικές δυνάμεις αλλά και της ευρύτερης καταδίκης του από τον κόσμο της Αριστέρας, ο οποίος είτε το χαρακτήρισε ως «εσχάτη προδοσία» (η ηγεσία του Ε.Α.Μ κατά την συνδιάσκεψη του Λιβάνου, Μάιος 1944), είτε ως «προβοκάτσια των Άγγλων» (το Κ.Κ.Ε μετά το έβδομο συνέδριο του).
 
Ακυβέρνητες Πολιτείες

Ο λόγος του Τσίρκα στις «Ακυβέρνητες Πολιτείες» του μόνο εύκολος δεν μπορεί να χαρακτηριστεί
, καθώς δεν τηρεί μια γραμμική αφήγηση των γεγονότων. Η πένα του συγγραφέα άλλοτε ταξιδεύει στον χρόνο, άλλοτε αλλάζει το πρόσωπο της αφήγησης και άλλοτε εισάγει καινούργια πρόσωπα και υποϊστορίες που κινούνται παράλληλα με την κεντρική ιστορία. Τα άνωθε καθιστούν, τόσο την κατανόηση του κειμένου όσο και την διασκευή του για το θεατρικό σανίδι, δύσκολο εγχείρημα. Η Ελισάβετ Κοτζιά («Λέσχη ή Νυχτερίδα; Μια κριτική προσέγγιση», Αθήνα 2001, σελ. 944-945), γράφει μεταξύ άλλων για την πολυπλοκότητα της «Νυχτερίδας»:

«Με τις Ακυβέρνητες πολιτείες, και κυρίως με τη Νυχτερίδα ως τελευταίο σκέλος της τριλογίας, ο ελληνικός πεζός λόγος αποκτά ένα κορυφαίο επίτευγμα στη χορεία της πολυπρόσωπης, πολυεπίπεδης, πολυφωνικής, πανοραμικής σύνθεσης, ένα μυθιστόρημα-ποταμό. Αν στη Λέσχη ανήκει ο τίτλος τιμής του καινοτόμου, πειραματικού-εισηγητικού μυθιστορήματος μέσα στο συνεχές της πεζογραφικής παράδοσης, στη Νυχτερίδα ανήκει ο τίτλος της πρώτης σημαντικής πολυσχιδέστατης μυθιστορηματικής σύνθεσης».

Ακυβέρνητες Πολιτείες

Η Έλσα Ανδριανού κλήθηκε να αναμετρηθεί με το κείμενο της «Νυχτερίδας», κατορθώνοντας τελικώς να το προσαρμόσει για το θέατρο
δίχως να αλλοιώσει την έντονη πολιτική του ταυτότητα αλλά και την ουσία του, η οποία επικεντρώνεται στα στρατηγικά λάθη και στις παλινδρομήσεις των ατόμων που καθοδηγούσαν την ελληνική Αριστερά. Η δραματουργική επεξεργασία της κα. Ανδριανού καθώς επίσης και η σκηνοθεσία του Άρη Τρουπάκη ανέδειξαν τις υποϊστορίες του Τσίρκα που εκκινούν το 1881 και εκτείνονται χρονικά ως και το 1954, εντάσσοντας τες με δεξιοτεχνία στο κύριο κορμό της θεατρικής αφήγησης.

Παράλληλα, ο κ. Τρουπάκης προκειμένου να αφηγηθεί το πλήθος των γεγονότων που διαδραματίζονται σε διαφορετικά μέρη της Αλεξάνδρειας, αξιοποίησε όλους τους χώρους περιμετρικά της σκηνής της Φρυνίχου (το φουαγιέ, τους διαδρόμους). Άκρως βοηθητικό αυτής της σκηνοθετικής επιλογής υπήρξε το σκηνικό που είχε επιμεληθεί η Άση Δημητρολοπούλου, το οποίο ήταν ικανό να μεταφέρει το κοινό σε όλη την Αλεξάνδρεια (στο σπίτι του Παράσχου, στην πανσιόν της Τζούλιας, στο σπίτι του Ζακ, στο κρησφύγετο της Οργάνωσης, στο λιμάνι και στους δρόμους της πόλης), χωρίς να υποστεί κάποια σημαντική μεταβολή κατά την διάρκεια της παράστασης. Αξιοθαύμαστο είναι, επίσης, το γεγονός πως χωρίς σκηνικές αλλαγές επιτεύχθηκε ομαλώς η διαρκής διαδοχή των σκηνών, όπου μεταβάλλονταν τόσο ο χώρος δράσης όσο και τα πρόσωπα και η διάθεσή τους.

Ακυβέρνητες Πολιτείες

Σημαντικό ρόλο στην ομαλή αφήγηση της ιστορίας έπαιξε φυσικά και ο δεκαμελής θίασος, ο οποίος ήδη από τα προηγούμενα μέρη της τριλογίας μας είχε αποδείξει την ικανότητα του να προσαρμόζεται ταχύτατα στις απαιτήσεις της εκάστοτε σκηνής και του εκάστοτε ρόλου που καλείται να υποδηθεί (υπήρξαν ηθοποιοί, όπως ο Θανάσης Βλαβιανός, η Κατερίνα Λυπηρίδου, η Ερατώ Πίσση, ο Μάνος Στεφανάκης και ο Δημήτρης Πασσάς, που έπαιξαν δύο και τρεις ρόλους). Όπως και στις προηγούμενες παραστάσεις έτσι και στην «Νυχτερίδα», οι δέκα ηθοποιοί έδωσαν πνοή στο κείμενο, χρωματίζοντας το με τα συναισθήματα και τις ανησυχίες των ηρώων τους. Εκπληκτική ήταν η ερμηνεία του Θανάση Δήμου στο ρόλο του Παράσχου, καθώς αφηγήθηκε την ιστορία του χαρακτήρα του και σκιαγράφησε τον ψυχικό του κόσμο με ζωηρό τρόπο και με υπέροχες εναλλαγές στον τόνο της φωνής του.

Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές της «Νυχτερίδας» πρόσφεραν το καλύτερο δυνατό τέλος σ' ένα σημαντικό, από καλλιτεχνικής και ιστορικής σκοπιάς, θεατρικό εγχείρημα. Ένα εγχείρημα που ευελπιστώ να παρακολουθήσω εκ νέου επί σκηνής, διότι οι «Ακυβέρνητες Πολιτείες» του Εθνικού και του Θεάτρου Τέχνης τηρώντας τις καλλιτεχνικές προδιαγραφές, παρέδωσαν ένα ιστορικό μάθημα, θέτωντας συνάμα ένα γόνιμο έδαφος προβληματισμού για το πολιτικό παρελθόν και την σχέση πολιτικής δράσης-τέχνης.

Συντελεστές Παράστασης

Σκηνοθεσία: Άρης Τρουπάκης
Διασκευή-Δραματουργική επεξεργασία: Έλσα Ανδριανού
Μουσική: Νίκος Ξυδάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Σαββίδου
Σκηνικά-Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Επιμέλεια κίνησης: Καμίλο Μπεντανκόρ
Βοηθός σκηνογράφου: Βιολέττα Παναγιωτίδη
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνογράφου: Τίνα Στανωτά

Παίζουν οι ηθοποιοί: Θανάσης Βλαβιανός, Θανάσης Δήμου, Γιώργος Κριθάρας, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιώτα Μηλίτση, Ηλέκτρα Νικολούζου, Δημήτρης Πασσάς, Ερατώ Πίσση, Μάνος Στεφανάκης, Βαγγέλης Ψωμάς.

Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, σκηνή Φρυνίχου, Φρυνίχου 14, Πλάκα.
Από
Αξιολόγηση Θεατρικής Παράστασης
Το έργο (απόδοση, διάρκεια κτλ.)
Οι ηθοποιοί
Η σκηνοθεσία
Τα σκηνικά (κοστούμια κτλ.)
Η μουσική
Το κοινό
Βαθμός Παράστασης10/10 (1)
Πες μας την γνώμη σου!
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Σχετικά Άρθρα για σένα
Mix Grill Agenda
// NEWSLETTER

×

×
×
×
e-mail
Όνομα χρήστη
Όνομα
Επώνυμο
Ψευδώνυμο
Λίγα λόγια
×
Τρέχον συνθηματικό
Νέο συνθηματικό
Επαλήθευση νέου συνθηματικού
×
e-mail
Όνομα χρήστη
Συνθηματικό
Επαλήθευση συνθηματικού
Όνομα
Επώνυμο
Ψευδώνυμο
Λίγα λόγια