Μισάνθρωπος

Ο χρήστης «Μισ@νθρωπος» αισθάνεται προδομένος στη τοποθεσία Βob Theater Festival

Η 4Fontal παρουσιάσαν στο BIOS το κλασσικό έργο του Μολιέρου υπό μια σύγχρονη οπτική. 
Διαβάστηκε φορες
Για εντέκατη χρονιά το Bob Theater Festival διοργανώνει ένα δημιουργικό και καινοτόμο επταήμερο (ως την Κυριακή 3 Ιουνίου) σε ενα πολύ φιλικό περιβάλλον (BIOS), με στόχο να σπάσει τις οχυρώσεις που χωρίζουν στις μέρες μας θεατή και ηθοποιό, μέσα από διαδραστικές και ανατρεπτικές παραστάσεις  που εκπαιδεύουν και δημιουργούν θεατρική κουλτούρα.

Ο «Μισ@νθρωπος» της θεατρικής ομάδας 4frontal είναι προσαρμοσμένος στο πνεύμα του φεστιβάλ με πολλά νεωτερικά και καινοτόμα στοιχεία. Η παράσταση βασίζεται στο έργο του Ζαν-Μπατίστ Ποκλέν, γνωστού και ως Μολιέρου, ο οποίος θεωρείται ο μεγαλύτερος Γάλλος δραματουργός όντας και ιδρυτής ενός νέου τύπου κωμωδίας που συνδέει φυσικό και αφύσικο. Ο Μολιέρος θεωρούσε οτι η κωμωδία πρέπει να είναι ο καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης, έτσι και στον «Μισάνθρωπο» οι χαρακτήρες παρουσιάζονται προβάλλοντας όλα τα θετικά αλλά και αρνητικά τους στοιχεία, με τρόπο τραγικό αλλά και ποιητικό συνάμα.

Μισάνθρωπος

Οι χαρακτήρες του έργου αυτοσυστήνονται στη σκηνή του BIOS, προτού καν αρχίσει η παράσταση. Εξομολογούνται όσα παράτολμα και κωμικά τους έχουν συμβεί, ζητώντας από το κοινό να συμμετάσχει και αυτό. Όσοι θεατές το επιθυμούν μπορούν κατά τη διάρκεια του θεατρικού να ανοίξουν τα κινητά τους και να πάρουν μέρος στη ψηφοφορία για τους αγαπημένους τους ηθοποιούς. Εκείνοι που θα ψηφιστούν περισσότερο, θα παρουσιάσουν σε ένα ευχάριστο διάλειμμα από τη πλοκή (ιντερμέδιο) έναν αστείο μονόλογο. Επιτυγχάνεται με αυτόν τον τρόπο το ζητούμενο του φεστιβαλ: μια αμφίδρομη επικοινωνία ηθοποιών και θεατή.

Το σκηνικό απέριττο, καθώς είναι, γεμίζει από την παρουσία των ηθοποιών.
Ο πρωταγωνιστής Αλσέστ (Θανάσης Ζερίτης), συζητά με τον φίλο του Φιλέντ (Γιώργος Κισσανδράκης), παρουσιάζοντας την εικόνα ενός επίμονου και ανένδοτου αντικομφορμιστή επικριτή της κοινωνίας και την ηθών της. Ο Αλσέστ, που διακρίνεται και για την ωμότητα και την σκαιότητά του δε λογαριάζει τα συναισθήματα των γύρων του. Αντιθέτως, πιστεύει οτι ο προσβλητικός τόνος που διακατέχει τον λόγο του είναι αναγκαίος στην εποχή του, γιατί έτσι καταδεικνύεται η γύμνια των ανθρώπων που θεωρούν τους εαυτούς τους σημαντικούς. Μέσω της ωμής αποτύπωσης των ελλατωμάτων τους, ο πρωταγωνιστής νιώθει πως λυτρώνει όσους διακρίνονται από άγνοια και έλλειψη γνώθι σαυτόν.

Παρά τον κυνικό του χαρακτήρα, ο «Μισάνθρωπος» έχει βαθιά αισθήματα πάθους για την Σελιμέν (Ελένη Κουτσιούμπα). Εκείνη πάλι, μια κοσμική χήρα που τρέφεται από την κολακεία και την υποκρισία των αυλικών που την περιτριγυρίζουν, θεωρεί τους πάντες πιόνια της που της εξασφαλίζουν κοινωνική αποδοχή. Όταν ο Αλσέστ ανακαλύπτει πως η αγαπημένη του τον περιπαίζει, έρχεται αντιμέτωπος με ενα ηθικό δίλημμα, παλεύοντας ανάμεσα στη λογική και το συναίσθημα: «Θέλω να σε μισήσω με πάθος αλλά η καρδιά μου δε πρόκειται να με ακούσει».

Μισάνθρωπος

Η τραγικότητα της κατάστασης του πρωταγωνιστή υπερνικά το κωμικό στοιχείο της παράστασης, αγγίζοντας τα όρια του τραγέλαφου. Ένας άνθρωπος sui generis, μεγαλορρήμων επικριτής των πάντων, τελικά δε διαφέρει και πολύ από τους άλλους, πέφτοντας στη παγίδα των δικών του ιδεοληψιών. «Προδομένος και αδικημένος απ΄όλους, φεύγω», θα αναφωνήσει ο Αλσέστ.

Καθώς η πλοκή κορυφώνεται, αυλικοί, φίλοι και συγγενείς της Σελιμέν παύουν να συμμετάσχουν στο αυτάρεσκο και ωραιοπαθές παιχνίδι της. Αρνούνται να συνεχίσουν το κυνήγι των likes, των φωτογραφιών με το ψεύτικο χαμόγελο, των ειδοποιήσεων για την συναισθηματική τους κατάσταση, και των ψεύτικων πλασματικών σχέσεων. Ένα παιχνίδι ίδιο με αυτό που παίζουν οι θεατές στη προσωπική τους ζωή, αφού η παράσταση προσαρμοσμένη στο τώρα θίγει αυτόν τον μεγάλο αγώνα ναρκισσισμού στον οποίο επιδίδεται ο σύγχρονος άνθρωπος.

Μισάνθρωπος

Στα τεχνικά μέρη της παράστασης, η σκηνή που έστησε η Νίκη Ψυχογιού αποτελείται από τρεις μοντέρνου τύπου κούνιες που κρέμονται με αλυσίδες από την οροφή του θεάτρου. Σκηνογραφικά, οι ηθοποιοί παρoμοιάζονται πολύ εύστοχα με πτηνά φορώντας χρωματιστά φτερά και αντιγράφοντας υπέροχα τις  σπασμωδικές κινήσεις τους. Ο επικριτής και κράκτης Αλσέστ (Θανάσης Ζερίτης) παραλληλίζεται με καρακάξα, ο εκκεντρικός φίλος του, Φιλέντ (Γιώργος Κισσανδράκης), που ξεχωρίζει για την εξαρετική του παραστατικότητα μέσα στο έργο, παρομοιάζεται με δρυοκολάπτης που τρυπώνει παντού, ενώ η Σελιμέν (Ελένη Κουτσιούμπα) είναι ένα εγωπαθές παγώνι, πράγμα που αποδίδεται άψογα στη σκηνή από την ηθοποιό. Εμφανίζονται, επίσης, ο στοργικός πελαργός (Αριστέα Σταφυλαράκη), η ποιητική αλλά κακόηχη καρακάξα (Χάρης Κρεμμύδας), ο εγωλάτρης κόλακας παπαγάλος (Κωνσταντίνος Πλεμμένος), το μεθυσμένο στοργικό καναρίνι (Αμαλία Νίνου) και ο αλαζόνας κόκορας (Πάνος Τοψίδης), που σε δεύτερο ρόλο συμπληρώνουν αρμονικά τον θίασο. Η επιλογή των ηθοποιών είναι τόσο καλή που κανείς δεν υπολείπεται έναντι των άλλων.

Εν κατακλείδι, ο «Μισ@νθρωπος» της 4Frontal πρόκειται για ένα αρμονικό και ευχάριστο έργο που με τις σκηνοθετικές αλλαγές, τη σκηνογραφική του δομή και την συνοχή των ηθοποιών, φέρνει τους θεατές σε διαρκή επαφή με τους ηθοποιούς. Ίσως, χάνει στην απόδοση της λυρικότητας του σε σχέση με το πρωτότυπο, αλλά αυτό δικαιολογείται από τη στιγμή που γίνεται προσπάθεια μεταφοράς του έργου στο προσγειωμένο μη ρομαντικό σήμερα. Αναμφίβολα είναι μια παράσταση που αξίζει κανείς να παρακολουθήσει.

** Μπορείτε, ακόμη, να διαβάσετε την κριτική του Σπύρου Σουρβίνου για έναν άλλον «Μισάνθρωπο» που θα παρουσιάζεται στο Σύγχρονο Θέατρο ως και την Κυριακή 10 Ιουνίου.

Συντελεστές Παράστασης

Μετάφραση: Νίκος Ζιώγας
Σκηνοθεσία – Μουσική : Σταύρος Γιαννουλάδης
Σκηνικά - Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού
Επιμέλεια κίνησης: Πατρίσια Απέργη
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός  Σκηνοθέτη: Ελένη Τσιμπρικίδου
Επιμέλεια μακιγιάζ: Ρούλα Λιανού
Hair Styling: Κων/νος Κολιούσης
Φωτογραφίες: Σταύρος Χαμπάκης
Βίντεο-Προβολές: Χρυσούλα Κοροβέση, Μάριος Γαμπιεράκης

Ερμηνεύουν: Θανάσης Ζερίτης, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρης Κρεμμύδας, Γιώργος Κισσανδράκης, Αμαλία Νίνου, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Αριστέα Σταφυλαράκη, Πάνος Τοψίδης.

Αξιολόγηση Θεατρικής Παράστασης
Βαθμός Παράστασης
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα