Dolor y gloria

Το μονοπάτι του Pedro Almodóvar είναι γεμάτο «Πόνο και δόξα»

Στοχασμοί του μεγάλου Ισπανού δημιουργού πάνω στην επίδραση που έχει το παρελθόν του στη ζωή του και τη δημιουργική του ταυτότητα. Και ναι, αυτή είναι η ερμηνεία ζωής του Antonio Banderas, υπό την καθοδήγηση του ανθρώπου που τον σύστησε στον κινηματογράφο.
Διαβάστηκε φορες
Το «Πόνος και δόξα» (πρωτότυπος τίτλος "Dolor y gloria") είναι η επιστροφή του Pedro Almodóvar τρία χρόνια μετά τη "Julieta" και σηματοδοτεί την πιο προσωπική του δημιουργία.

Ο Salvador είναι ένας άκρως επιτυχημένος σκηνοθέτης που βρίσκεται σε τέλμα. Ο συσσωρευμένος πόνος μετά από την απώλεια της μητέρας του και μια χειρουργική επέμβαση στην πλάτη τον έχουν σχεδόν ακινητοποιήσει. Μια από τις πρώτες του ταινίες επανακυκλοφορεί 30 χρονιά μετά από την πρώτη προβολή της, φέρνοντας τον Salvador αντιμέτωπο με το παρελθόν του. Το πρώτο δύσκολο στάδιο είναι η συμφιλίωση, ή έστω η συνάντηση, με τον Alberto, πρωταγωνιστή της ταινίας, με τον οποίο έχουν να επικοινωνήσουν από τότε, λόγω δημιουργικών διαφορών. Ο Alberto συστήνει τον Salvador στην ηρωίνη που μπορεί να τον κάνει να ξεχάσει τον σωματικό του πόνο. Πώς θα καταφέρει όμως ο Salvador να θεραπεύσει την ψυχή του;

Dolor y gloria 1

Ο ίδιος ο Almodóvar υποβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση στην σπονδυλική στήλη το 2014. Και αυτή δεν είναι η μοναδική ομοιότητα με τον χαρακτήρα του Salvador. Τα έπιπλα, οι πίνακες, ακόμα και αρκετά από τα ρούχα του Salvador ανήκουν στην πραγματικότητα στον Almodóvar. Ο Ισπανός δημιουργός όχι απλά δεν φοβάται να δώσει προσωπικό τόνο, αλλά διανθίζει την ταινία με αυτοβιογραφικά στοιχεία. Παρόλα αυτά, το «Πόνος και δόξα» δεν είναι μια εσωστρεφής δημιουργία που προορίζεται μόνο για φανατικούς θαυμαστές του και αξίζει μόνο για τις πλούσιες βιογραφικές αναφορές της. Αντίθετα με το "Roma", όπου ο Alfonso Cuarón κοιτάζει γεγονότα της παιδικής του ηλικίας μέσα από τον παραμορφωμένο φακό του σήμερα, ο  φακός του Almodóvar είναι κρυστάλλινος. Δεν αναλογίζεται απλώς το παρελθόν του, αλλά στοχάζεται πάνω στην επίδραση που αυτό το παρελθόν έχει ακόμα και σήμερα στη ζωή του και τη δημιουργική του ταυτότητα

Ένα πιο ταιριαστό παράλληλο εντοπίζεται στο "" του Federico Fellini, όπου ο πόνος εκδηλώνεται μέσω της αδυναμίας δημιουργικής έκφρασης. Ωστόσο, ο Salvador δεν έχει αυτοσκοπό τη δημιουργία. Μόνο όταν συνειδητοποιεί πώς «πήρε τη ζωή του λάθος», οδηγείται στον μόνο τρόπο που ξέρει για να «αλλάξει ζωή» κι αυτός τυχαίνει να είναι ο δρόμος της δημιουργίας. Άλλωστε, ο Salvador, όπως κι ο Almodóvar, είναι σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Αυτό ξέρει να κάνει, αυτό τον εκφράζει και τελικά μόνο αυτό μπορεί να τον βοηθήσει να βγει από το τέλμα.

Dolor y gloria

Τον Salvador ερμηνεύει ο Antonio Banderas, που συνεργάζεται ξανά με τον Almodóvar μετά από «Το δέρμα που κατοικώ» του 2011. Κάτω από την προσεκτική του καθοδήγηση, ο Banderas βαδίζει ακριβώς στα χνάρια του. Ήδη από το πρώτο τρίτο της ταινίας έπαψα να βλέπω τον Banderas. Ήταν τόση η οικειότητα, η θέρμη, η δοτικότητα της ερμηνείας που έβλεπα μόνο μια μίξη του Almodóvar και του Salvador. Φαντάζομαι ότι αυτός ήταν και ο στόχος.

Σε μικρότερους ρόλους βλέπουμε την Penélope Cruz, μούσα του Almodóvar, τον εξαιρετικό Asier Etxeandia, την Nora Navas και τον μικρό Asier Flores.

Dolor y gloria 6

Εκτός από τον Salvador, στην ταινία κυριαρχούν τα χρώματα. Χρώματα στους τοίχους, στους πίνακες ζωγραφικής, στα έπιπλα, στα ρούχα, στις κουρτίνες. Χρώματα σε ρίγες, σε καρό και σε άπειρους γεωμετρικούς συνδυασμούς, από μπροκάρ και φλοράλ μέχρι περίπλοκα φράκταλ. Έντονα χρώματα. Αναρίθμητες αποχρώσεις του μπλε, του πράσινου, του κίτρινου. Και κυρίως κόκκινο, πολύ κόκκινο, το αγαπημένο του Almodóvar, να συμβολίζει το πάθος του για ζωή, έρωτα και δημιουργία, από τον πρώτο πειρασμό ως και την τελευταία του ταινία.

Πέρασα αρκετή ώρα σκεπτόμενος τον τίτλο: «Πόνος και δόξα». Μόνο δύο ουσιαστικά και ένας σύνδεσμος. Κι όμως, μπορεί να έχει δεκάδες αναγνώσεις και ερμηνείες. Πώς συνδέονται ο πόνος και η δόξα; Βρίσκεται, άραγε, ο πόνος στο παρόν και η δόξα στο παρελθόν; Ή μήπως, η δόξα βρίσκεται στο μέλλον; Είναι ο πόνος αποτέλεσμα της δόξας ή το μονοπάτι για να τη φτάσεις;

Dolor y gloria 2

Το «Πόνος και δόξα» δεν είναι η καλύτερη ταινία του Almodóvar, ίσως όμως να αποτελεί την πιο σημαντική στην εξέλιξη της καριέρας του. Είναι η στιγμή που μετατρέπει κυριολεκτικά τον εσωτερικό του πόνο σε δόξα και δείχνει το μονοπάτι που θέλει να βαδίσει. Λάθος. Δείχνει το μονοπάτι που βαδίζει ήδη, αυτό της δημιουργίας. Pedro, σου βγάζω το καπέλο!

Αξιολόγηση ταινίας
Βαθμός ταινίας
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα