Black Sabbath

Ο λύκος κι αν εγέρασε: Black Sabbath

Καταχωρείται διότι είναι ο πρώτος δίσκος του είδους που αργότερα θα ονομαστεί Heavy Metal.
Διαβάστηκε φορες
ΔΕΛΤΙΟ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ

ΟΝΟΜΑ:  BLACK SABBATH
ΕΠΙΘΕΤΟ : BLACK SABBATH
ΕΤΟΣ  ΓΕΝΝΗΣΗΣ : 1970
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΓΟΝΕΩΝ:

Tony Iommi (guitar)
Ozzy Osbourne (vocals)
Terry “Geezer” Butler (Bass)
Bill Ward (Drums)

Στην κατοχή του βρέθηκαν:

   1. Black Sabbath
   2. The Wizard
   3. Behind The Wall Of Sleep
   4. N.I.B.
   5. Evil Woman
   6. Wicked World
   7. Sleeping Village
   8. Warning

Καταχωρείται διότι:

Black SabbathΕίναι ο πρώτος δίσκος του είδους που αργότερα θα ονομαστεί Heavy Metal.

Ας πάρουμε  όμως τα πράγματα από την αρχή:

Το 1969 ο Jimi Hendrix  με τη διαστρεβλωμένη εκτέλεση του Star Spangled Banner ( εθνικού ύμνου της Αμερικής) ρίχνει την ταφόπλακα όχι μόνο στο Woodstock , αλλά και σε όλο το κίνημα των χίπις. Η δύναμη των λουλουδιών υποχωρεί μπροστά στη προέλαση της πραγματικότητας. Μιας πραγματικότητας που είναι πιο σκληρή και αμείλικτη  από ότι φαντάζονταν τα παιδιά των Λουλουδιών. Και αυτή τη πραγματικότητα η τέχνη πρέπει να την καταγράψει. Έχουν προηγηθεί βέβαια δείγματα σκληρότερου ήχου αλλά κανένα δεν είναι αυτό που λέμε σκληρή μουσική (με εξαίρεση ίσως τους Stooges, αλλά αυτοί είναι άλλο θέμα).

Έτσι λοιπόν έχουμε το Jimi Hendrix να διαστρεβλώνει τον ήχο της κιθάρας του, τον Jimi Page  διαστρεβλώνει αυτό που μέχρι εκείνη τη στιγμή ξέραμε ως ψυχεδέλεια και Blues και τον Alice Cooper να κάνει και αυτός τις πρώτες του απόπειρες , επηρεασμένος από ταινίες τρόμου β- κατηγορίας. Τίποτα από όλα αυτά όμως δεν μπόρεσε να προετοιμάσει το κοινό για το ομώνυμο άλμπουμ  των Black Sabbath.

Κάποια στιγμή που τα μέλη του γκρουπ περνούσαν έξω από ένα κινηματογράφο που έπαιζε μια ταινία τρόμου , που λεγόταν “Black Sabbath” σκέφτηκαν να αλλάξουν το όνομα τους από Earth (υπήρχε ήδη ένα άλλο γκρουπ με αυτό το όνομα) σε Black Sabbath. Επίσης σκέφτηκαν ότι αφού ο κόσμος πλήρωνε για να δει ταινίες τρόμου γιατί να μην άκουγε και το αντίστοιχο στη μουσική. Κάτι που πέτυχαν από το πρώτο κιόλας κομμάτι (το ομώνυμο).

Η εισαγωγή με τη καταιγίδα, τη καμπάνα και το επιβλητικό riff σε βάζει αμέσως στο κλήμα. Έτσι λοιπόν αρχίζουν να γράφονται τα τραγούδια που θα συμπλήρωναν το πρώτο άλμπουμ. Δε ξέρουμε βέβαια πόσο καιρό τους πήρε να τα μαζέψουν όμως ο δίσκος ηχογραφηθήκαν μέσα σε μια μέρα και άλλη μια μέρα κράτησε το μιξάρισμα. Αντί όμως να λειτουργήσει αρνητικά αυτή η βιασύνη και να χαρακτηριστεί η δουλειά από προχειρότητα το άλμπουμ κατά μια έννοια πιάνει το πνεύμα της Live εκτέλεσης σε ένα στούντιο δίσκο ενώ ότι ακατέργαστο υπάρχει δίνει μια ακόμα νότα γοητείας στο τελικό αποτέλεσμα.

Για να επιτευχτεί κάτι τέτοιο βέβαια πρέπει οι συντελεστές του έργου να έχουν ο καθένας κάτι μοναδικό

Tonny IommiΟ ήχος της κιθάρας του Iommi είναι ξεχωριστός. Και πώς να μην είναι αφού παίζει με κομμένα τα ακροδάχτυλα του ύστερα από ένα εργατικό ατύχημα που είχε σε ηλικία 17 χρονών. Κατάφερε να συνεχίσει να παίζει  βάζοντας πλαστικά επιθέματα στα κομμένα δάχτυλα του και χρησιμοποιώντας χορδές από μπάντζο που ήταν πιο λεπτές. Τα ράσα όμως δε κάνουν το παππά. Ο Iommi μπορεί να μην χαρακτηρίστηκε ποτέ ως βιρτουόζος της κιθάρας κράτησε όμως πάνω του όλο το κιθαριστικό μέρος όχι μόνο του δίσκου, αλλά και του συγκροτήματος γενικότερα. Επίσης  είναι ίσως ο πιο επιδραστικός κιθαρίστας όσο αφορά τα riffs που αργότερα καθόρισαν το Heavy Metal και το Hard Rock γενικότερα, φτάνοντας δεκαετίες μπροστά (Τι θα ήταν το Doom ή το Stoner χωρίς Sabbath;) Μέχρι και οι Him δηλώνουν επηρεασμένοι(;). Όσο αφορά τα σόλο του είναι μεστά και ουσιαστικά χωρίς τάσεις επιδειξιμανίας.

Από την άλλη μεριά η έλλειψη δεύτερης κιθάρας  έφερε τον μπασίστα Geezer Butler στο σημείο να πρέπει να καλύψει με ένα όργανο δυο κενά , κάτι που κατάφερε να κάνει άψογα. Κιθαρίστας ο ίδιος στο προηγούμενο του γκρουπ , κουβάλησε τις καθαριστικές του καταβολές στο τρόπο που έπαιζε. Το μπάσο του λοιπόν όχι μόνο κρατάει το ρυθμό , αλλά ο ξεχωριστός του ήχος γεμίζει πραγματικά όλα τα κενά, μετατρέποντας το από συνοδευτικό όργανο σε πρωταγωνιστή.

OzzyΠίσω από  όλους αυτούς βρισκόταν ο άνθρωπος που έδωσε το απαραίτητο βάθος  και όγκο σε αυτό το εγχείρημα να μεταφέρουν το συναίσθημα μιας  ταινίας  τρόμου σε μουσικό έργο. Ο Bill Ward με τα τύμπανα του έβαλε τις βάσεις για να πατήσουν πάνω του τα υπόλοιπα μελή του γκρουπ , βάζοντας και αυτός (όπως ο Butler το μπάσο) τα τύμπανα του στη πρώτη γραμμή.
Και μπροστά  από όλους αυτούς απόλυτος εκφραστής  του ύφους του συγκροτήματος  OZZY OSBOURNE.

Από την εποχή εκείνη μπορεί κανείς να διακρίνει, στα βίντεο που έχουν απομείνει,  μια  δόση τρέλας και παράνοιας στο βλέμμα του, που θα ξεσπούσε στα επόμενα χρόνια , δημιουργώντας τη περσόνα του Prince Of Darkness. Μπορεί  να μην έχει χαρακτηριστεί ποτέ ως ο καλύτερος τραγουδιστής , αμφιβάλω όμως αν κανείς θα μπορέσει να τραγουδήσει όπως αυτός το ομώνυμο κομμάτι ή  το Ν.Ι.Β. (και έχουν προσπαθήσει πολλοί η αλήθεια είναι). Η χροιά της φωνής του είναι μοναδική και ο τρόπος που την μεταχειρίζεται δημιουργούν τη τέλεια συσκευασία για αυτόν το πρώτο δίσκο του συγκροτήματος.


Λοιπά στοιχεία:


Αν και τα κομμάτια υπογράφονται από όλα υα μέλη του συγκροτήματος, το στιχουργικό μέρος είναι κυρίως δημιουργία του Geezer Butler.
Το ομώνυμο κομμάτι είναι εμπνευσμένο από έναν εφιάλτη του τελευταίου ο οποίος μάλιστα ξυπνώντας νόμιζε ότι είδε μια μαύρη φιγούρα στην άκρη του κρεβατιού. Η φιγούρα αυτή δεσπόζει και στο εξώφυλλο του δίσκου με φόντο έναν εγκαταλειμμένο νερόμυλο.

Υπάρχουν κομμάτια εμπνευσμένα από τη φανταστική λογοτεχνια. Το κομμάτι the Wizard προέρχεται από τον μάγο Gandalf  , του άρχοντα των δαχτυλιδιων. Το Behind the Wall of Sleep είναι από ένα διήγημα του H.P. Lovecraft με το τίτλο Beyond the wall of sleep.

Το συγκρότημα έχει δηλώσει  ότι το N.I.B. δεν είναι συντομογραφία του Nativity In Black. Το κομμάτι είναι μια ιστορία δοσμένη από τη μεριά του διαβόλου (My name is Lucifer please take my hand….) o οποίος, όπως υποστηρίζει ο στιχουργός Geezer Butler, ερωτεύεται και “αποπλανείται” στη φωτεινή πλευρά.

Evil Woman και The Warning είναι διασκευές από blues κομμάτια.To Evil Woman κομμάτι του Αμερικανικού συγκροτήματος The Crow και για αυτό το λόγο δε μπήκε και στην Αμερικανική έκδοση. Το The Warning είναι των Aynsley Dunbar Retaliation. Σε αυτό μάλιστα ο Ozzy τραγουδά “I was born without you babe…” αφού παρερμήνευσε τον αρχικό στίχο που έλεγε “I was warned about you babe ….” Εξού και ο τίτλος The  Warning.

Στην Αμερικάνικη έκδοση επίσης κάποια  κομμάτια συνοδεύονται και από ξεχωριστούς τίτλους για τις εισαγωγές τους. Έτσι λοιπόν το Behind the wall of sleep αναφέρετε ως Wasp/ Behind The Wall Of Sleep , το N.I.B. ως Bassically/N.I.B. , ενώ το Sleeping Village ως A Bit Of Finger /Sleeping Village
Ιδιαίτερη αναφορά  πρέπει να γίνει στο κομμάτι Wicked World , που ήταν b-side στο single Evil Woman. Eίναι το μοναδικό κομμάτι του δίσκου με κοινωνική και πολιτική άποψη ξεφεύγοντας από τη θεματολογία των υπολοίπων τραγουδιών χωρίς όμως να  μένει εκτός κλήματος. Τέτοια κομμάτια θα επακολουθήσουν και στους υπόλοιπους δίσκους του γκρουπ Στην αγγλική έκδοση δεν συμπεριλαμβάνεται στο κανονικό Lp.

The world today is such a wicked place  
Fighting going on between the human race  
People got to work just to earn their bread  
While people just across the sea are counting their dead  
 
A politician's job they say is very high 
For he has to choose who's got to go out and die 
They can put a man on the moon quite easy 
while people here on earth are dying of all diseases 
 
A woman goes to work every day after day 
She just goes to work just to earn her pay 
Child sitting by but his life's much harder 
he doesn't even know who is his father

Όταν κυκλοφόρησε το άλμπουμ κυριολεκτικά θάφτηκε από τους κριτικούς ακόμα και μετά την εμπορική του επιτυχία. Η πρώτη έκδοση του δίσκου είναι σχετικά δυσεύρετη και είχε το ακόλουθο ένθετο 


 
Μέσα στον ανάποδο  σταυρό είναι το ποίημα:

    Still falls the rain, the veils of darkness shroud the blackened trees, which contorted by some unseen violence, shed their tired leaves, and bend their boughs towards a grey earth of severed bird wings. among the grasses, poppies bleed before a gesticulating death, and young rabbits, born dead in traps, stand motionless, as though guarding the silence that surrounds and threatens to engulf all those that would listen. Mute birds, tired of repeating yesterday’s terrors, huddle together in the recesses of dark corners, heads turned from the dead, black swan that floats upturned in a small pool in the hollow. there emerges from this pool a faint sensual mist, that traces its way upwards to caress the chipped feet of the headless martyr's statue, whose only achievement was to die to soon, and who couldn't wait to lose. the cataract of darkness form fully, the long black night begins, yet still, by the lake a young girl waits, unseeing she believes herself unseen, she smiles, faintly at the distant tolling bell, and the still falling rain.

Την παραγωγή υπογράφει  ο Rodger Bain ενώ το άλμπουμ βγήκε από την εταιρία Vertigo. Εσκεμμένα ή  όχι ο δίσκος κυκλοφόρησε Παρασκευή και 13 (Φεβρουάριος του 1970)

Η εξάρθρωση  της σπείρας συνεχίζεται…..


Διαβάστε ακόμα