Angie BOWIE

FM to WEB - That Wild Horse Called life by ANGIE BOWIE

Έχει ζήσει σίγουρα μια σπουδαία, έντονη και μοναδική ζωή. Στο κείμενο της γράφει για τη γνωριμία της με τη Χρ. Ωνάση (ήταν συμμαθήτριες), καθώς και για πολλούς ακόμη μεγάλους Έλληνες.
Διαβάστηκε φορες

Angie BOWIE


Έχει ζήσει σίγουρα μια σπουδαία, έντονη και μοναδική ζωή. Δεν έχω λοιπόν να πω πολλά στον πρόλογο του εξαιρετικού της άρθρου, δεν χρειάζονται άλλωστε... Η Angie Bowie (είναι ξεκάθαρο) είναι μια ευτυχισμένη γυναίκα. Την ευχαριστώ για το χρόνο της.

ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΓΡΙΟ ΑΛΟΓΟ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΖΩΗ!
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΗΜΕΡΑ
Μέρος Πρώτο
Mary-Angela Bowie Barnett  2010

Η Ελλάδα είναι ένα πατριαρχικό κοινωνικό σύστημα, από όποια πλευρά και αν το δει κανείς. Γυναίκες και παιδιά είναι τα πρώτα που υποφέρουν λόγω πολέμου, οικονομικής ή κυβερνητικής αναστάτωσης. Τα δεδομένα είναι τα ίδια σε ολόκληρο τον κόσμο.  Οι γυναίκες έχουν αντιμετωπίσει την πολιτική καταπίεση και την αδιαφορία του πατριαρχικού συστήματος και το έχουν πράξει για πολλά χρόνια. Οι νέες γυναίκες του 21ου αιώνα δεν θα ανεχτούν τέτοια συμπεριφορά. Αλλά οι πρόγονοί σας, οι γυναίκες του 20ου αιώνα επέστρεψαν ως διεθνή αστέρια της όπερας όπως η Μαρία Κάλλας, μεγιστάνες της ναυτιλίας και ακίνητης περιουσίας, όπως η Χριστίνα Ωνάση, η οποία ήταν ιδιοκτήτρια  μιας αυτοκρατορίας που διακινούσε το πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο και τροφοδότησε την οικονομία στην Ελλάδα, όπως η Ελένη Βλάχου, στην οποία ανήκαν εφημερίδες, συγγραφείς, ηθοποιοί, μουσικοί, πολεμιστές, διαδηλωτές, οι γυναίκες αρνήθηκαν να δεχθούν τη λογοκρισία.

Εκτός από το να είναι επιτυχημένος λαός στη φιλοσοφία και στα επιτεύγματά του στις τέχνες και τις επιστήμες, η Ελλάδα ήταν πάντα ναυτικό έθνος. Το αρχιπέλαγος του Αιγαίου περιλαμβάνει 3000 νησιά.  Οπότε αν οι Έλληνες δεν είχαν την εξερεύνηση, την αλιεία το εμπόριο ή γενικότερα, απλά να τριγυρνούν για διασκέδαση στον ωκεανό, κάποιος έπρεπε να μένει στο πίσω στο σπίτι για τα παιδιά και να κρατήσει τη λειτουργία του σπιτιού της οικογένειας και τα καθήκοντα αυτά συχνά βάρυναν τις γυναίκες. Οι δύο τελευταίοι αιώνες έχουν δει μια άγρια επέκταση τόσο του πληθυσμού όσο και το πώς και πού μπορεί κανείς να ζει. Αυτό έχει επηρεάσει ολόκληρο τον πλανήτη και προκάλεσε μεγάλη μετανάστευση.

 
Οι Ελληνίδες κέρδισαν το δικαίωμα ψήφου στις εκλογές της χώρας τους, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1953. Ήταν είκοσι τρία χρόνια μετά το δικαίωμα ψήφου των Αμερικανίδων, αλλά 20 χρόνια πριν από το δικαίωμα ψήφου των γυναικών στην Ελβετία. Έτσι, από τα μέσα του αιώνα, υπήρχε η δυνατότητα για τις γυναίκες να σημειώσουν πρόοδο και πάλι κοινωνικά, πολιτικά, στο επαγγελματικό χώρο και στις τέχνες.

Οι γυναίκες περιλαμβάνονται στο στρατό από το 2008, αλλά είναι μια εθελοντική δύναμη, σε αντίθεση με την Εθνική Φρουρά η οποία είναι υποχρεωτική στράτευση για όλους τους Έλληνες άνδρες. Οι Ελληνίδες είναι καλά εκπαιδευμένες και καταρτισμένες και διοικούν το σπιτικό τους και τις οικογένειες τους εντελώς απολυταρχικά. Ο ρόλος της γυναίκας  στην Ελληνική καθημερινότητα είναι η κυρία του σπιτιού. Αυτή έχει την τελευταία λέξη για το τζάκι και το σπίτι!

Angie BowieΤο να είσαι γυναίκα στην Ελλάδα, που στέκεται καβάλα σε δύο ηπείρους, που συνορεύει με τέσσερις χώρες: Αλβανία, Τουρκία, Βουλγαρία και ΠΓΔΜ και να αντιμετωπίζεις τα έθιμα δύο θρησκειών, Ελληνική Ορθοδοξία και το Ισλάμ, δύο πολιτισμούς, δύο τρόποι προβολής της γυναίκας και της οικογένειας, η κατάσταση είναι σχιζοφρενής και απαιτεί τόσο διάνοια όσο και αντοχή για να περιηγηθείς στο επικίνδυνο στενό της κοινωνίας του 21ου αιώνα. Είναι κατανοητό γιατί το δέλεαρ της εκπαίδευσης στο εξωτερικό, καλλιεργεί το ταλέντο και φιλοδοξία των Ελληνίδων. Και έπειτα, υπάρχουν οι πολιτικές. Συχνά το να πηγαίνεις στην Αυστραλία, στον Καναδά ή στην Αμερική, κυρίως στη Νότια Αμερική είναι προτιμότερο από την παραμονή και επιβίωση στην Ελλάδα, όταν η πολιτική κατάσταση είναι σε αναταραχή.

Η Ελλάδα και οι Ηνωμένες Πολιτείες εμπλέκονται ενεργά στην επικαιρότητα ο ένας του άλλου.  Μετά τον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο, ένα κομμουνιστικό κυνήγι μαγισσών  πραγματοποιήθηκε από τη Βουλή των Αντιαμερικανικών δραστηριοτήτων, πραγματοποίησαν έρευνες  που συνέταξαν λίστες και εκτέλεσαν ακροάσεις από το 1947 ως το 1957.  Χρειάστηκε να περάσουν επιπλέον 20 χρόνια για να σπάσουν οι συνέπειες της ύπαρξης σε μαύρη λίστα, με συνεργάτες οι οποίοι ξεπούλησαν τους καλλιτέχνες συναδέλφους τους.
Οι συνεργάτες περιλάμβαναν τον Walt Disney, Ronald Reagan  και Αdolphe Menjou, που δήλωσαν ότι το Hollywood ήταν μια φωλιά για κομμουνιστικούς ταραχοποιούς και  κατασκόπους που πετούσαν κομμουνιστικά μηνύματα στα σενάρια και υπονόμευαν τα δικαιώματα του ατόμου.

Όσοι συνεργάστηκαν στις ακροάσεις ισχυρίστηκαν την απληστία ως δικαιολογία τους.  Αγόρευαν με στόμφο κοινότυπο σωβινισμό , βοηθούμενοι από πανικοβλημένους εμπόρους που φλέρταραν με τα συμφέροντα της δεξιάς.  Τους είχαν αμφισβητήσει η Lauren Bacall, Humphrey Bogart, Danny Kaye και John Huston.  Έτσι, πολιτικές γραμμές συντάχθηκαν και οι ηθοποιοί κατανόησαν ότι, στο πλαίσιο της αποστολής και του επαγγέλματός τους χρειάζονταν να επιλέξουν μια ηθική αξιολόγηση της πολιτικής θέσης τους. Εν τω μεταξύ, πίσω στην Ελλάδα, ένα εντελώς άλλο δράμα παιζόταν που θα ένωνε την Ελλάδα και τις Ηνωμένες Πολιτείες όχι μέσω πολιτικών, αλλά μέσα από ένα παλιού στυλ πάντρεμα εξουσίας και οι παίκτες ήταν θρύλοι, μυθικές σύγχρονες καθημερινές διασημότητες,  η πρώτη φουρνιά που θα γινόταν διάσημη εξαιτίας της τηλεόρασης. Ήταν ένα παιχνίδι εξουσίας κύρους  και διασημότητας. Τι έπεσε στο τραπέζι;

Angie BowieΟ Ωνάσης έφερε έναν στόλο πετρελαιοφόρων έτοιμα να τροφοδοτήσουν τον πλανήτη. Ο Ωνάσης ήταν ένας παίκτης όχι μόνο λόγω του αναπόφευκτου πλούτου του, αλλά για τον τρόπο με τον οποίο έκανε τα χρήματα, που διακινούσε πετρέλαιο (ναυτιλία) και την ιδιοκτησία (ανάπτυξη), ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του.  Οραματίστηκε και υποστήριξε οικονομικά την  μεταφορά με εμπορευματοκιβώτια στον κλάδο της ναυτιλίας.

 Ο Αριστοτέλης Ωνάσης έφτασε στο Μπουένος Άιρες στην ηλικία των 17. Ήταν μορφωμένος και μιλούσε τέσσερις γλώσσες, ισπανικά, τουρκικά, αγγλικά και ελληνικά, ο πατέρας του Αριστοτέλη Ωνάση είχε στην κατοχή του ένα στόλο από 10 πλοία και απασχολούσε 40 ναύτες. Μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, η οικογένεια Ωνάση έκανε πρόσφυγες, όταν η Τουρκία ανέκτησε τον έλεγχο της Σμύρνης. Ο Αριστοτέλης έχασε πολλά μέλη από την οικογένειά του στη Μεγάλη Πυρκαγιά της Σμύρνης, όταν οι Τούρκοι έκαψαν Χριστιανικό καταφύγιο σε μια εκκλησία.

Ο Ωνάσης είπε: «Αν οι γυναίκες δεν υπήρχαν, όλα τα χρήματα του κόσμου δεν θα είχαν κανένα νόημα." Ο Αριστοτέλης (40 ετών) παντρεύτηκε την Αθηνά Λιβανού (17 ετών) και απέκτησαν δύο παιδιά τον Αλέξανδρο και τη Χριστίνα, που γεννήθηκαν στη Νέα Υόρκη.  Η Αθηνά παντρεύτηκε αργότερα τον Σταύρο  Νιάρχο, ένα ανταγωνιστής του στην ελληνική ναυτιλία, αυτές οι μυθικές δραστηριότητες και γάμοι γεμίζουν τα περιοδικά του κόσμου.

Το 1960, η Κύπρος έγινε ανεξάρτητη Δημοκρατία. Η τακτική της ΕΟΚΑ καθοδηγείται από στρατηγό Γεώργιο Γρίβα-προώθούσε διακριτικά την ΕΝΩΣΙΣ ενώ προσποιείται ότι είναι φίλος  με την πολύ-αναμενώμενη ανεξάρτητη Κύπρο και η μεγαλοφυΐα του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου πέτυχε την ενεργοποίηση του Κυπριακού πληθυσμού, η Κύπρος και οι εκπρόσωποι της ένωσαν τις φωνές τους για την απελευθέρωση από Βρετανικές αποικίες σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι Βρετανοί αποχώρησαν και η Κύπρος ήταν χειραφετημένη, «Ελεύθεροι επιτέλους ...»

Το 1961, ο John F. Kennedy εκλέχθηκε πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών και η σύζυγός του Jackie ήταν ένα ορατό και διπλωματικό πλεονέκτημα για την εικόνα και η νέα οικογένεια αισθάνεται ότι επί προεδρίας Κένεντι θα εξωτερικευθεί στον κόσμο. Ήταν μια βραχύβια προεδρία μόλις 3 χρόνια, πριν ο John Kennedy κοπεί στην ακμή του και δολοφονηθεί στο Ντάλας το 1963.

Από την άλλη πλευρά του κόσμου, το αστέρι της όπερας Μαρία Κάλλας ήταν μια ανερχόμενη σταρ. Η αντιπαλότητα μεταξύ εκείνης και της Renata Tibaldi κράτησαν το κόσμο της όπερας ερεθισμένο και τα εισιτήρια ξεπουλήθηκαν, όπου και αν τραγουδούσαν. Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη και από την ηλικία των 22 ετών, η Μαρία είχε δώσει 56 παραστάσεις και 20 ρεσιτάλ. Ο  καλλιτεχνικός εσωτερικός αναβρασμός της ο οποίος τροφοδοτούσε τον μουσικό κινητήρα της,  ήταν η προτίμηση της μητέρας για την αδελφή της.  Η Κάλλας αναγνώρισε την φοβία της που την ανάγκασε να είναι υπέρβαρη.  Η προσηλωμένη στον σκοπό της, πειθαρχημένη γυναίκα, ανέλαβε και έχασε περίπου 37 κιλά το 1953 και 1954. Η Κάλλας πέρασε από την όμορφη φωνή μέσα σε ένα εριστικό κοστούμι τύπου όπερας,  στο να είναι μια λαμπρή πανέμορφη ντίβα η φωνή της οποίας  αναγνωρίζεται σε όλο τον κόσμο.

Η Μαρία γνωρίστηκε με τον Αριστοτέλη Ωνάση το 1959. Ο Ωνάσης είπε: «Υπήρχε μία φυσική περιέργεια. Αφού άλλωστε ήμασταν οι πιο διάσημοι εν ζωή  Έλληνες στον κόσμο», η σχέση τους άντεξε μέσα στον γάμο του Αριστοτέλη με την Τζάκυ Κέννεντυ. Προς έκπληξη όλων η Χριστίνα  Ωνάση προτιμούσε την Μαρία Κάλλας, σε αντίθεση με την Τζάκυ Κέννεντυ, που η Χριστίνα ονόμαζε «χρυσοθήρα.» Η ακίνητη περιουσία της Μαρίας Κάλλας στην Αμερική, ήταν αξίας άνω των 9.000.000 δολαρίων και υπήρχαν φήμες όταν πέθανε ότι ένας πρώην σύζυγος τη σκότωσε για τον έλεγχο της περιουσίας .

Ελληνίδες θεές έχουν εμπνεύσει τις γυναίκες σε όλο τον κόσμο. Η Αφροδίτη εμπνέει αγάπη, σαγηνεύει και μαγεύει τις καρδιές των ανδρών να κάνουν την επιθυμία της. Η  Άρτεμις / Diana είναι κυνηγός και προστάτης της νεολαίας. Η Αθηνά / Μινέρβα είναι έντονη στη μάχη, αλλά ενσωματώνει τη σοφία, τον λόγο και την καθαρότητα. Η Ήρα είναι αφιερωμένη στην εστία και το σπίτι.

Η Χριστίνα Ωνάση, η Χριστίνα Καρρά, η Τζούλια Μεμαρίδη και η Μαρία-Τερέζα Κοροπούλη,  ήταν στο σχολείο «St. George’s», στο Clarens της Ελβετίας, μαζί μου. Πήγα από το 1959 μέχρι το 1966. Η δομή του σχολείου ήταν εμπνευσμένη από Ελληνίδες θεές και τα κορίτσια είχαν τοποθετηθεί σε τρεις διαφορετικές εστίες, τα πρωτόκολλα αυτά συμβάλουν στην ενίσχυση δεσμών μεταξύ των διαφορετικών ηλικιακών ομάδων και συμμαθητών. Οι εστίες μας ήταν οι Diana, Minerva και Ατλάντα. Ήμουν αρχηγός της εστίας Diana από το 1963 έως 1966.  Νομίζω ότι η Χριστίνα εμφανίστηκε το 1963. Η Χριστίνα ήταν στην ομάδα σκι της εστίας Diana , έπαιζε τένις, rounders και netball και ήταν μια ανταγωνιστική και έντονη αθλήτρια, αφιερωμένη σοβαρή και κέρδιζε. Η Χριστίνα και εγώ μιλήσαμε μερικές φορές για την Κύπρο και τον πατέρα  μου, συνταγματάρχη και ήρωα πολέμου. Ενδιαφερόταν πολύ για αυτό και δεν το ήξερα μέχρι που της είπα ότι στην πραγματικότητα εργαζόταν για την Cyprus Mining Corporation  και δεν ήταν οικονομικά ανεξάρτητος , η Χριστίνα το σεβόταν αυτό και μου διηγήθηκε για τον πατέρα της που πήγε στην Ν. Αμερική όταν ήταν νέος. 

Όταν επέστρεψα το 1964 μετά την Τουρκική επίθεση στον Ξερο και των βομβιστικών επιθέσεων στην προβλήτα της Cyprus Mining Corporation  μιλήσαμε εκτενώς για το κομβόι της Σκουριώτισσας και την αναμονή στα βουνά για μια εβδομάδα μέχρι τα πράγματα να ηρεμήσουν. Ο αδελφός της, ο Αλέξανδρος ήταν στο Le Rosey. Γιατί όταν εμείς, όλες οι παραπάνω πήγαν στο Rosey Ball, οι δύο Christinas, Μαρί-Τερέζ και Τζούλια, εγώ πήγα με το Στρατή Memaridis, αδελφό της Julia Memaridis, και νομίζω ότι με σύστησαν σε αυτόν τα κορίτσια, αλλά δεν μπορώ να θυμηθώ με σιγουριά.  Η Χριστίνα είχε ένα υπέροχο χαμόγελο και πανέμορφο πρόσωπο. Μου άρεσε το πώς κοίταζε με κυρίαρχη τη μύτη της, πριν από τη χειρουργική επέμβαση. Ήταν πολύ διασκεδαστική! Έτσι ήταν και η Τζούλια, η Χριστίνα Καρράς και η Μαρί-Τερέζ. Συνεπώς, δεν με εκπλήσσει καθόλου, ότι ήταν μια λαμπρή προσωπικότητα  για να αναλάβει τη διαχείριση της επιχείρησης Ωνάση και τη διαχείριση του ιδρύματος που έχει δημιουργηθεί από τον πατέρα της στη μνήμη του Αλέξανδρου.

 Η Ελλάδα έχει μια ιδιαίτερη σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θέλουν στρατιωτικές βάσεις του ΝΑΤΟ όσο το δυνατόν περισσότερο κοντά στη Μέση Ανατολή και από το τέλος του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου το 1947 το δόγμα Τρούμαν όρισε  μια αμερικανική πολιτική  όσον αφορά τις κυβερνήσεις στην Ελλάδα. O Aντι-κομμουνισμός, Red Μenace-Κοκκινη απειλή, ήταν το μέγα θέμα και η Βουλή των αντιαμερικανικών δραστηριοτήτων ήταν σε πλήρη εξέλιξη. Η Ελλάδα έπρεπε να προστατευθεί από την Σοβιετική απειλή. Το 1949 οι κομμουνιστές είχαν ηττηθεί στον ελληνικό εμφύλιο πόλεμο και πολλοί εξαναγκάστηκαν να φύγουν και να ζήσουν στην εξορία.

Το 1952 η Ελλάδα προσχώρησε στο ΝΑΤΟ και σύντομα μια στενή συμμαχία σφυρηλατήθηκε μεταξύ Ελληνικών μυστικών υπηρεσιών και της αμερικανικής CIA. Ο Βασιλιάς Κωνσταντίνος στην Ελλάδα θεωρείται ότι κρύβεται πίσω από το πραξικόπημα των συνταγματαρχών και ο ίδιος εθεάθη μαζί τους στην τελετή της ορκωμοσίας τους. Του ζητήθηκε από την έκπτωτη κυβέρνηση να απορρίψει τους συνταγματάρχες, αλλά ο Κωνσταντίνος αρνήθηκε. Οι ενέργειες του βασιλιά στην ορκωμοσία  των συνταγματαρχών της Χούντας είχαν ως αποτέλεσμα την κατάργηση της μοναρχίας το 1974 σε ένα ελληνικό εθνικό δημοψήφισμα.  Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής χούντας, τα πολιτικά δικαιώματα είχαν ανασταλεί, στρατιωτική μουσική παιζόταν συνεχώς στο ραδιόφωνο και τα στρατιωτικά δικαστήρια συστάθηκαν. Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1967, η Δανία, η Νορβηγία, η Σουηδία και η Ολλανδία προσέφυγαν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και κατηγόρησαν την ελληνική χούντα για παραβίαση των περισσότερων ανθρώπινων δικαιωμάτων που προστατεύει η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Περισσότεροι από 2000 άνθρωποι βασανίστηκαν με αηδιαστικές μεθόδους. 6.000 έχασαν τη ζωή τους ή αγνοούνται, 6.500 φυλακίστηκαν και αμέτρητοι εξορίστηκαν. Κάτι έπρεπε να γίνει και ποιος θα το έκανε ;

Η γιατρός Αμαλία Φλέμινγκ ήταν Ελληνίδα ακτιβίστρια και πολιτικός. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1909. Για τη συμμετοχή της στην Εθνική Αντίσταση φυλακίστηκε από τους Ιταλούς. Το 1946 έλαβε μια υποτροφία για σπουδές στο Λονδίνο.  Μετά τις σπουδές της στο Λονδίνο, παντρεύτηκε τον χήρο Σερ Αλεξάντερ Φλέμινγκ. Ο Αλέξανδρος Φλέμινγκ ανακάλυψε την πενικιλίνη. Όταν η Αμαλία Φλέμινγκ επέστρεψε στην Ελλάδα συνελήφθη και φυλακίστηκε από τη στρατιωτική αστυνομία των συνταγματαρχών. Το 1971, η Αμαλία απελευθερώθηκε λόγω της υγείας της, η ιδιότητα του πολίτη της είχε ανακληθεί και εξορίστηκε. Κατά τη διάρκεια της εξορίας της, έγραψε το « a piece of truth» ( Στην Ελλάδα κυκλοφόρησε ως-᾽Αμαλία  Φλέμιγκ,  Προσωπικὴ  κατάθεση Εστία 1995), που αποτελεί έναν απολογισμό της φυλάκισής της, αλλά και της δίκης του Αλέξανδρου Παναγούλη.

Ελένη ΒλάχουΗ Ελένη Βλάχου, (1910-1995) ήταν η κόρη ενός ιδιοκτήτη εφημερίδας, συγγραφέας και δημοσιογράφος. Η δημοτικότητα της Ελένης άρχισε τη δεκαετία του 1940 στην Ελλάδα, όταν έγραφε για την «Καθημερινή», στην οποία επέκρινε χαιρέκακα την ελληνική κυβέρνηση. Το θάρρος της Ελένης δεν ήταν έκπληξη, αφού ο πατέρας της, Γιώργος Βλάχος είχε αρνηθεί να συνεργαστεί με τους Ναζί το 1941 και αυτό είχε ως αποτέλεσμα την φυλάκισή του. Το 1951, μετά το θάνατο του πατέρα της, ανέλαβε Καθημερινή, δημιούργησε ένα νέο έντυπο, την Μεσημβρινή και γνώρισε μεγάλη επιτυχία με το πρώτο εικονογραφημένο Ελληνικό περιοδικό ειδήσεων που ονομάζεται «Εικόνες».

Ωστόσο, το 1967 οι συνταγματάρχες που σύστησαν λογοκρισία και προκειμένου να λογοκριθεί ή να παρέχει καθημερινές εκθέσεις του τι περιέχει η εφημερίδα πριν από τη δημοσίευση της, η Ελένη Βλάχου έκλεισε τις επιχειρήσεις της οικογένειάς της. Αλλά η Ελένη γελοιοποίησε τις ενέργειες της κυβέρνησης και χαρακτήριζε τον Ταξίαρχο Στυλιανό Παττακό ως «κλόουν». Η Ελένη τέθηκε σε κατ 'οίκον περιορισμό τον Οκτώβριο. "Δεν μπορούν να μου υποδείξουν πώς να διευθύνω εφημερίδες πια περισσότερο από ότι μπορώ να τους πω εγώ πώς να διαχειριστούν τα τανκς τους."

Χάρη στον Κώστα Λούντρα, τη θυσία του συζύγου της, η Ελένη έκανε μια τολμηρή απόδραση στο Λονδίνο, το Νοέμβριο του 1967, μεταμφιεσμένη με τα μαλλιά βαμμένα με βερνίκι υποδημάτων και πλαστό διαβατήριο. Οι συνταγματάρχες έβαλαν το σύζυγό της στη φυλακή για ένα έτος για κατοχή στρατιωτικού όπλισμού. Η Ελένη Βλάχου σταμάτησε τις ραδιοφωνικές εκπομπές της κατά της στρατιωτικής χούντας στην Ελλάδα, όταν οι συνταγματάρχες απείλησαν  να σταματήσουν την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και τις επισκέψεις του γιατρού στον σύζυγό της ο οποίος ήταν άρρωστος και η υγεία του είχε επιδεινωθεί  ως διοικητής υποβρυχίου κατά τη διάρκεια του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1974, άνοιξε εκ νέου την αυτοκρατορία Τυπου της και εκλέχτηκε στο κοινοβούλιο. Η περιπετειώδης ζωή της είναι χρονογραφημένη στο "The House Arrest” (Εκδόσεις Gambit Publishing, 1970). Ένα άλλο αφιέρωμα που ονομάζεται 'Journalistic Years…Fifty and more...'  δημοσιεύθηκε στις αρχές του 1990.

Μελίνα ΜερκούρηΗ Μελίνα Μερκούρη πρωταγωνίστησε στο «Στέλλα» (1955) την πρώτη της ταινία. Το 1960, έκανε το «ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ" με τον Ζυλ Ντασσέν, σκηνοθέτη και μέλλοντα συζύγου της. Παντρεύτηκαν το 1966. Ήταν μια πολιτικά φορτισμένη ένωση. Η Μελίνα και ο Ζυλ  έζησαν στην Ελλάδα μετά τη δεκαετία του 1970 όταν ήταν ασφαλής για τους διαδηλωτές κατά της στρατιωτικής χούντας να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Ένας Αμερικανός, ο σύζυγος της Μελίνας, ο Ζυλ Ντασσέν είχε μπει ήδη στη μαύρη λίστα το 1950 στην διάρκεια δημιουργίας της ταινίας Night in the City. Έπρεπε να αφήσει τις ΗΠΑ και να βρει εργασία στην Ευρώπη.

Αφού έπαιξε την ισχυρή, εύθραυστη, πνευματώδη ή γοητευτική έξυπνη του δρόμου, μετά την «Φαίδρα», μετά το «Τοπ Καπί», «Υπόσχεση την αυγή», η Μελίνα Μερκούρη ήταν στις Ηνωμένες Πολιτείες να παίζει στο «Illya Darling», τον Απρίλιο του 1967 κατά την στιγμή που συνέβη  το ελληνικό πραξικόπημα.

Η Μερκούρη συναρμολογεί τα  όπλα της και αρχίζει να περιοδεύει διεθνώς ψάχνει για φίλους με τους οποίους θα μπορέσουν να ξεμπερδέψουν το πολιτικό χάος  πίσω στην πατρίδα Ελλάδα. Η Μερκούρη ήξερε ότι πρέπει να νικήσει τους  συνταγματάρχες με χρήματα, επιρροή, πειθώ, συνομιλία, διαπραγμάτευση ό, τι χρειαστεί.

Η ενέργειά της κατά της πολιτικής βιαιοπραγίας που συνέβαινε  στην Ελλάδα ήταν ατελείωτη.

Και υπήρξαν έκτροπα, περισσότερο από 3000 άνθρωποι είχαν βασανιστεί από τη στρατιωτική αστυνομία της χούντας.

Αττίλας 75: Ο βιασμός της Κύπρου του Μιχάλη Κακογιάννη καταδεικνύει τους κυματισμούς στα στάσιμα νερά και το νομικό δόγμα «fruit of the poisoned tree» [= νομικός όρος στην αμερική που χρησιμοποιείται για την προσκόμιση στοιχείων που αποκτήθηκαν παράνομα. εάν η πηγή των στοιχείων το "δέντρο" είναι μολυσμένη, στη συνέχεια,  κάτι  που αποκτήθηκε από αυτό το "φρούτο" είναι επίσης] και αυτό ακριβώς έκαναν οι  συνταγματάρχες  στην Εγγύς Ανατολή. 

200.000 άνθρωποι εκτοπίστηκαν από την τουρκική εισβολή η οποία ήρθε ως άμεσο αποτέλεσμα των συνταγματαρχών που προσπαθούσαν να δολοφονήσουν τον  εκλεγμένο πρόεδρο Μακάριο της Κύπρου.  Ένα Δανέζικο φιλμ στα ελληνικά “Your Neighbour’s Son”  αφηγείται την ιστορία της πρόσληψης νέων ανδρών ως βασανιστές για τη μυστική αστυνομία.

Η  Μερκούρη προσπάθησε να εργαστεί για το σχίσμα ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και το Λονδίνο, για να καλύψει τη βρετανική υποστήριξη εναντίον της Χούντας των συνταγματαρχών: «Αγγλία και Ελλάδα είναι φίλες χώρες. Αγγλικό αίμα έτρεξε στα ελληνικά χώματα στον πόλεμο κατά του φασισμού, και οι Έλληνες έδωσαν τη ζωή τους για να προστατεύσουν τους Άγγλους πιλότους». Οι συνταγματάρχες έκαναν ανάκληση του  διαβατηρίου της και κατάσχεσαν τα περιουσιακά της στοιχεία. Η απάντησή της ήταν: «Εγώ γεννήθηκα Ελληνίδα  και θα πεθάνω Ελληνίδα . Ο κ. Παττακός (ένας από τους συνταγματάρχες) γεννήθηκε φασίστας και θα πεθάνει φασίστας.»

Μελίνα ΜερκούρηΣον αγώνα της ενάντια στη Χούντα η Μελίνα διακινδύνευσε την ζωή της. Προσπάθησαν να την σκοτώσουν στη Γένοβα της Ιταλίας. Ως μέρος του σχεδίου για να κρατήσει το ελληνικό ζήτημα στο φως της δημοσιότητας, η Μερκούρη ηχογράφησε τέσσερα άλμπουμ στη Γαλλία: τρία στα γαλλικά και ένα στα ελληνικά. Η Μελίνα ενίσχυσε την πολιτική διαμαρτυρία, με συναυλίες, συνεντεύξεις και ομιλίες σε όλο τον κόσμο. Όταν η Χούντα έπεσε το 1974, η Μελίνα επιστρέφει στην Ελλάδα και έγινε μέλος του ΠΑΣΟΚ. Στην πρώτη της προσπάθεια για το Κοινοβούλιο ήταν πίσω κατά 33 ψήφους για την περιοχή της εκλογικής περιφέρειας (Β' Πειραιά,) αλλά το 1977 εξελέγη και έλαβε τις περισσότερες ψήφους από οποιονδήποτε άλλο στην Ελλάδα. Η Μελίνα έγινε Υπουργός Πολιτισμού από το 1981-1989.

Η Μελίνα συνέχισε να καλεί τους διπλωματικούς δεσμούς της σε διεθνές επίπεδο και ήταν παθιασμένη με την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα που έχουν αφαιρεθεί παράνομα από τη βρετανική κυβέρνηση. Για ένα χρόνο, ήταν Υπουργός Πολιτισμού, και δούλευε στα σχέδια για ένα εθνικό πάρκο για τα νησιά του Αιγαίου. Η Μερκούρη είχε ένα σχέδιο για τη σύνδεση του πολιτισμού με την εκπαίδευση και να κινητοποιήσει το πάθος των εκπαιδευτικών για να διαδώσει το μήνυμα της συλλογικής ευθύνης και την διαχείριση της γης που ζούμε και για την οποία είμαστε θεματοφύλακες για τις επόμενες γενιές. Προτού να μπορέσει να ολοκληρώσει τα σχέδια αυτά για την Ελλάδα, η Μελίνα υπέκυψε προσβεβλημένη από καρκίνο του πνεύμονα σε ένα νοσοκομείο της Νέας Υόρκης. Μετά από μια γενναία ζωή, η Μελίνα Μερκούρη τιμήθηκε με μια κρατική κηδεία και όταν πέθανε ο Ζυλ Ντασέν, θάφτηκαν δίπλα-δίπλα, για πάντα μαζί.

Η Ειρήνη Παπά, η μεγάλη ηθοποιός, με περισσότερες από 70 ταινίες μέσα σε 50 χρόνια στο βιογραφικό της. Η Παππά ανακαλύφθηκε από τον Ελία Καζάν. Έγινε ένα διεθνές αστέρι κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960, μετά από τις ερμηνείες της στα « κανόνια του Ναβαρόνε» και  «Ζορμπάς», «Ζ» και «Ηλέκτρα», «Anne of the Thousand Days» και « Τρωάδες»

Μουσικά, η Ειρήνη Παπά και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, πρώην μέλος των Aphrodite’s Child, συνεργάστηκαν στις ΩΔΕΣ, μια συλλογή από οκτώ δημοτικά τραγούδια. Οι δυό τους θεωρούνταν  ήδη  πρόωρα ανεπτυγμένοι και προβληματισμένοι , μετά η Ειρήνη ονομαζόταν λάγνα και ασελγής επειδή τραγουδούσε «Ήμουν, είμαι, είμαι ακόμα», για ένα κομμάτι που ονομάζεται «Infinity» των Aphrodite’s Child  το 1972. Το 1983, ο Βαγγέλης και η Ειρήνη επέστρεψαν στην μουσική συνεργασία τους με τις «Ραψωδίες» που είναι μια ηλεκτρονική έκδοση των βυζαντινών ύμνων.

Ένα άλλο μέλος των Aphrodite’s Child ήταν η Arianna Στασινοπούλου η  οποία είναι επίσης η Arianna Huffington, συγγραφέας και εκδότης του δικτυακού τόπου - Huffington Post.  Και έτσι οι παλαιότεροι εκπαιδεύουν τις νεότερες διάνοιες, δημιουργικά μέσω της συνεργασίας και με τη χρήση των τεχνών για να μπορούμε να εκφράζουμε την γνώμη μας.

Η Παπά είναι γρήγορη και έξυπνη. "Ποτέ δεν κέρδισα το Oscar και το Όσκαρ δεν κέρδισε ποτέ την Ειρήνη Παπά" ή "Ο έρωτας είναι σαν τον θάνατο ... και τα δύο είναι πραγματικότητα» της Μελίνας Μερκούρη. Η Παπά είπε, " Η Μελίνα Μερκούρη ήταν ένα αστέρι. Εγώ είμαι ηθοποιός που αγωνίζεται. "

 Το τέλος της στρατιωτικής χούντας στην Ελλάδα επιτεύχθηκε με την αντίσταση σε διεθνές επίπεδο από εξόριστους  Έλληνες, από την εξέγερση των φοιτητών στο Πολυτεχνείο, όταν τον Νοέμβριο του 1973, οι φοιτητές οργάνωσαν διαδήλωση. Ο Παπαδόπουλος ο ηγέτης της χούντας, αντέδρασε άσχημα και έστειλε το στρατό για να καταστείλει τη διαδήλωση που είχε γίνει μια γενική έκκληση για την άρση των συνταγματαρχών. Ο Ιωαννίδης ανέλαβε και οργάνωσε πραξικόπημα για να καθαιρέσει τον Κύπριο πρόεδρο Αρχιεπίσκοπο Μακάριο. Η ανταπόκριση ήταν άμεση, εισβολή στο βόρειο ήμισυ της Κύπρου από τουρκικά στρατεύματα. Το 1975, ένα δημοψήφισμα καθαίρεσε τον Κωνσταντίνο, οι δίκες των συνταγματαρχών έλαβαν χώρα και η δημοκρατία αποκαταστάθηκε στην Ελλάδα. Μια γενναία νέα γενιά γυναικών και ανδρών κληρονόμησε την ελεύθερη Ελλάδα που τους κληροδότησαν οι μαχητές της ελευθερίας που έχουμε αναφέρει. Αλλά δεν είναι έτσι και για την Κύπρο, η Κύπρος είναι ακόμα κατεχόμενη και διαιρεμένη.

 Η Nia Vardalos έγινε γνωστή όταν έγραψε και πρωταγωνίστησε  στο «Μy big fat Greek wedding», το οποίο ήταν υποψήφιο για Όσκαρ το 2002. «Με πολλούς τρόπους είμαστε όλοι γιοι και οι κόρες της αρχαίας Ελλάδας», μας είπε. Η Βαρντάλος είναι Ελληνο-Καναδή γεννήθηκε το 1962 στο Winnipeg, της Manitoba και παντρεύτηκε τον Ian Gomez το 1993. Η ταινία «Κόνι και Κάρλα», ακολούθησε το 2004 και το 2009, η Βαρντάλος σκηνοθέτησε το  «I Hate Valentine’s Day” . Οι επόμενες προσπάθειες της Βαρντάλος θα είναι εξίσου ευχάριστες και ενδιαφέρουσες και η δημιουργικότητα της πάντα αναμένεται με απόλαυση.

Μια άλλη δυναμική γυναίκα του 21ου αιώνα, είναι η Ελληνο-Αμερικανίδα Jennifer Aniston,  Είναι μια επιτυχημένη ηθοποιός, σκηνοθέτης και παραγωγός. Τα βραβεία της για τα «φιλαράκια» την τηλεοπτική σειρά  περιλαμβάνουν μια Χρυσή Σφαίρα και το Screen Actors Guild. Η Jennifer γεννήθηκε από  Έλληνα πατέρα και η μάνα της είναι από την Σκωτία και την Ιταλία. Ο νονός της ήταν ο Τέλι Σαββάλας, ο καλύτερος φίλος του πατέρα της Jennifer . Η οικογένεια της Jennifer έζησε στην Ελλάδα για ένα χρόνο, όταν ήταν παιδί. Η Aniston παντρεύτηκε τον Μπραντ Πιτ, αλλά χώρισαν μετά από 5 χρόνια, το 2005. Η Aniston είναι μια ταλαντούχα και αγαπητή ηθοποιός, η ταινία  Marley and Me με τον Owen Wilson απέφερε 242 εκατομμύρια δολάρια μέχρι σήμερα και ο αριθμός μεγαλώνει καθημερινά. Η Aniston είναι μία από τις δέκα πλουσιότερες γυναίκες στο κλάδο της ψυχαγωγίας. Η Jennifer έχει ένα βεβαρημένο πρόγραμμα ταινιών για το 2010 και το 2011: Το Bounty Hunter, The Switch, Just go with it, Horrible Bosses, Wanderlust . Οι ταινίες της Aniston της απέφεραν συνολικά πάνω από 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Το φιλανθρωπικό της έργο περιλαμβάνει τη στήριξη της εκστρατείας Free Burma, τηλεοπτικά σποτ για τα «St.Jude 's» νοσοκομεία Παίδων, η Jennifer Aniston έχει κάνει γενναιόδωρες δωρεές στους Γιατρούς χωρίς Σύνορα και για την πρόσφατη καταστροφή στην Αϊτή.

Εντός Ελλάδας, η Αλέκα Παπαρήγα είναι η Γενική Γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος και η πρώτη γυναίκα επικεφαλής του κόμματος στην Ελλάδα. Η επανεκλογή της σημαίνει ότι είναι η μακροβιότερη Γενική Γραμματέας του κόμματος μέχρι σήμερα. Έχει συγγράψει δύο βιβλία για τη χειραφέτηση των γυναικών και έχει μια κόρη την Βασιλεία.

Τι υπέροχη ομάδα γυναικείων φωνών ! Τι απίστευτα πράγματα που έχουν πετύχει και πόσο ευγνώμονες είμαστε για τη συμβολή τους στον πλανήτη. Από την Άλκη Ζέη, την Πηνελόπη Δέλτα, τη Μαρία Πολυδούρη, από τους παθητικούς και τους ρομαντικούς , τους πολεμιστές και τους πατριώτες, τώρα ερχόμαστε αντιμέτωποι με τους κομψούς γεμάτους αυτοπεποίθηση  νέους Έλληνες άνδρες και γυναίκες, η νέα γενιά, που  κρατά τα ηνία και απλά περιμένει να αρπάξει αυτό το άγριο άλογο που λέγεται ζωή , για μια βόλτα.

http://www.angiebowie.net

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 (i)
Παράλληλα, οι Έλληνες άνδρες έχουν την πορεία των επιχειρήσεων και της πολιτικής, ως επί το πλείστον. Η Oriana Fallaci περιγράφει την αντοχή των Ελλήνων και Κυπρίων ηρώων και την πολιτιστική σχιζοφρένεια τους όταν περιγράφει τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο:
‘Because he’s one of the few with brains, along with brains, courage. Along with courage, he has a sense of humor, independence of judgment and dignity. A dignity that approaches regality, and God knows where it comes from, he guarded sheep until the age of twelve. Many people cannot stand him. They accuse him, for instance of devoting or having devoted too much attention to women, of being in no sense an ascetic. I believe it they accuse him of governing through lies, intrigue and opportunism. And this I don’t believe completely unless by lies you mean Byzantinism, by intrigue, elasticity. By opportunism, imagination. His character cannot be judged by the yardstick we use in the West. He does not belong to the West. He belongs to something that is no longer the West but is not yet the East, something that sinks it’s roots into a culture that is sophisticated and archaic at the same time, and which has mastered the art of survival. He has the gift of survival, gained and regained through fast stepping contortions, cleverness, lucidity, cynicism. Four times they tried to kill him. Four times he escaped. Twice they sent him into exile. Twice he came back. And only once did he seem to have lost for good-after the coup of July 1974. Instead those who lost were those who were thought to have won - as a result of that coup, the Greek military junta fell and now finds itself under arrest. If I close my eyes on the subject of the archbishop-president, I can’t help accepting Makarios and taking him seriously when he tells me is a socialist.’

 (iii)  Many women, African American, Gays and Jewish artists were targeted by the RED MENACE VIGILANTES: Joan Scott, Paul Robeson, Stella Adler, Edith Atwater, Uta Hagen, Dorothy Parker, Minerva Pious, Vera Caspary, Mady Christians, Louise Fitch-Lewis, Lena Horn, Rose Hobart, Judy Holliday, Marsha Hunt, Adelaide Klein, Gypsy Rose Lee, Madeline Lee, Ella Logan, Aline MacMahon, Margo, Anne Revere, Selena Royle, Hazel Scott, Lisa Sergio, Ann Shepherd, Gale & Hester Sondergaard, Betty Todd, Hilda Vaughn, Fredi Washington, Margaret Webster, Ruth Gordon, Shirley Graham, Jean Muir, Meg Mundy, were black-listed.

(Ii) Θεωρήθηκε αντιαμερικανικό να δοξαστεί το συλλογικό. Ότι ήταν η γνώμη ενός κομμουνιστή. Η Αμερικανική λεγεώνα που σχεδόν σταμάτησε την καριέρα του Lillian Hellman μετά από δέκα κινηματογραφικές ταινίες, είχε σιγήσει μέχρι το 1966. Η American Business Consultants Inc ιδρύθηκε το 1947 και ισχυρίστηκε ότι διοικούνται από πρώην υπαλλήλους του FBI. Είχαν πρόσβαση σε αρχεία του FBI και έτσι υπήρξε κάποια κυβερνητική παρέμβαση. Οι Ελία Καζάν & Bud Schulberg είχαν καταθέσει εναντίον τους. Ο Ζυλ Ντασσέν πήρε το όνομά του από τον Edward Dmytryk & Frank Tuttle το 1952.

 (Iii) Πολλές γυναίκες, αφροαμερικάνοι, ομοφυλόφιλοι και Εβραίοι καλλιτέχνες ήταν αντικείμενο της Red Menace vigilantes: JJoan Scott, Paul Robeson, Stella Adler, Edith Atwater, Uta Hagen, Dorothy Parker, Minerva Pious, Vera Caspary, Mady Christians, Louise Fitch-Lewis, Lena Horn, Rose Hobart, Judy Holliday, Marsha Hunt, Adelaide Klein, Gypsy Rose Lee, Madeline Lee, Ella Logan, Aline MacMahon, Margo, Anne Revere, Selena Royle, Hazel Scott, Lisa Sergio, Ann Shepherd, Gale & Hester Sondergaard, Betty Todd, Hilda Vaughn, Fredi Washington, Margaret Webster, Ruth Gordon, Shirley Graham, Jean Muir, Meg Mundy, ήταν σε μαύρη λίστα.

Πηγές

(iv) Mythology by Edith Hamilton pages 21-42 ISBN 0-316-34114-2
(v) http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_military_junta_of_1967-1974
(vi) http://www.youtube.com/watch?v=57jr2Ti_J3I  - Amalia Fleming
(vii) http://www.nytimes.com/1995/10/16/world/Helen-vlachos-greek-publisher-and-foe-of-the
(viii) The Independent Obituary Helen Vlachos by Richard Clogg
(ix) http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_military_junta_of_1967-1974 page 13
(x) http://en.wikipedia.org/wiki/Melina_Mercouri#Early_years_on_stage
(xi) http://en.wikipedia.org/wiki/Iren Papas
(xii) http://en.wikipedia.org/wiki/Aleka_Papariga


Γενικές Πηγές

Interview with History Oriana Fallaci ISBN 0-395-25223-7
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/countrytemplate_gr.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Melina_Mercouri#Early_years_on_stage
http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_blacklist#The_Hollywood_Ten


Διαβάστε ακόμα