20250425 214409

Sun Kil Moon: Μια ζωντανή εμφάνιση που θα θυμόμαστε για καιρό

O Αμερικανός τραγουδοποιός μάς χάρισε μια εξαιρετική μουσική βραδιά.

Διαβάστηκε φορες
Το ερώτημα του αν και πώς διαχωρίζει κανείς τον καλλιτέχνη από την τέχνη έκανε για άλλη μια φορά την εμφάνιση του το βράδι της Παρασκευής στην εμφάνιση των/του Sun Kil Moon. Η μουσική του Mark Kozelek δικαίως εκτιμάται από το ντεμπούτο άλμπουμ των Red House Painters, "Down Colorful Hill", πίσω στο μακρινό 1992. Η μετέπειτα πορεία του ως Sun Kil Moon είναι εξαιρετική, δίνοντάς μας μουσική γεμάτη με πυκνή αφήγηση, αβίαστα ορχηστρικά κομμάτια και πλούσια, συγκινητικά φωνητικά. Από το 2002 και το εξαιρετικό "Ghosts Of The Great Highway", ο Kozelek, πάνω από δύο δεκαετίες αργότερα, συνεχίζει να περιοδεύει σόλο, με μια κιθάρα στο χέρι και με τον εκάστοτε μουσικό να τον συνοδεύει (στην συγκεκριμένη περίπτωση ο Ben Boye στα πλήκτρα).

Το μεγαλύτερο εμπόδιο για να τον αγαπήσεις χωρίς ενδοιασμούς είναι ότι τα τραγούδια του και όσα πραγματεύονται, μοιάζουν τόσο πολύ με έναν χάρτη της ζωής του, με έναν τρόπο που η κάθε πλευρά του χαρακτήρα του (με έμφαση στη στριφνή του πλευρά) να γίνεται ουσιαστικά μέρος του καλλιτεχνικού του ρόλου. Κυριολεκτικά διοχετεύει αυτό που είναι σε τραγούδια όμορφα, συγκινητικά, αλλά και άβολα και ανησυχητικά την ίδια στιγμή. Η ερμηνεία του αντικατοπτρίζει τη γραφή του. Σε μια σχεδόν σκοτεινή σκηνή, απαλά βυθισμένη στο μπλε και κόκκινο φως (σαν να παίζει στο «Μωρό Tης Ροζμαρι», όπως αστειεύτηκε), αρχικά είναι καθιστός, για να αρχίσει να περιπλανιέται προς τα μέσα της εμφάνισης του και να χειρονομεί σαν να εκφωνεί μια αυθόρμητη ομιλία ή ένα κήρυγμα χαμηλών τόνων.

Τα τραγούδια του Kozelek δεν περιλαμβάνουν τίποτα ιδιαίτερο και ταυτόχρονα μοιάζουν να περικλείουν τα πάντα. Συνδέουν το βιωμένο παρόν με το εξιδανικευμένο παρελθόν και μέσα από την προσωπική του παρατήρηση για όσα τον περιβάλλουν κατορθώνει να ξεδιπλώνει την μνήμη, αποκαλύπτοντας την αλήθεια του πίσω από τα λόγια που λέει. Ξεκίνημα με το "Mindy", μέσα από το δίσκο που κυκλοφόρησε πέρυσι μαζί με το Ουγγρικό συγκρότημα Amoeba, για να ακολουθήσει το "All The Artists Live In L.A." από το σχεδόν ομότιτλο φετινό του άλμπουμ. Μια εξιστόρηση ουσιαστικά των πρώτων χρόνων του στο Σαν Φρανσίσκο, αρχές δεκαετίας του '90, πριν τις εταιρίες πληροφορικής και το internet, τότε που όπως μας είπε όλοι οι καλλιτέχνες ζούσαν εκεί και οι Δευτέρες έμοιαζαν με Παραμονή Πρωτοχρονιάς. Ιδιαίτερη η ερμηνεία του στο "Show Me" των Pretenders, σε μια βαθιά συναισθηματική απόδοση που έβγαλε τον crooner από μέσα του.

Αναμφίβολα ένα από τα highlights της εμφάνισης του ήταν το "Dogs", ένα κομμάτι στιχουργικά πυκνό, αφηγηματικά βαρύ και ανατριχιαστικά ειλικρινές, με στίχους όπως “the nature of attraction cycles on and on/And nobody’s right and nobody’s wrong/Our early life shapes the types to which we are drawn.” Και την ίδια στιγμή ενοχλητικό, ακούγοντας τα “Katy Kerlan was my first kiss/I was only 5 years old and she hit me with her purse … And from that day moving forward, I’ve been petrified of blondes”.

Σχεδόν εξίσου σημαντικό μέρος της παράστασης μαζί με τη μουσική είναι ο τρόπος του Kozelek στην αφήγηση ιστοριών, πέρα ​​από τους στίχους του. Θυμήθηκε με δυσαρέσκεια ένα ζευγάρι μετά από από κάποια συναυλία του στο Σικάγο, που του είπε ότι συνέλαβαν το παιδί τους ακούγοντας το τραγούδι του "The Light". «Τους είπα ότι δεν θα έγραφα ποτέ τραγούδι με τόσο κλισέ τίτλο όπως το "The Light"... αποδείχθηκε ότι το έγραψα και το είχα ξεχάσει!», για να το ερμηνεύσει με σχεδόν κλειστά τα μάτια του, νιώθοντας τα κάποτε ξεχασμένα λόγια του.


Ερμηνεύοντας το "I Can't Live Without My Mother's Love" και μια ωραία διασκευή στο "What The Wold Needs Now Is Love", μας φανέρωσε τη συναισθηματική του πλευρά —γκρινιάζοντας βέβαια για κάποιον θεατή στα μπροστινά τραπέζια που τραγούδαγε μαζί του και του αποσπούσε την προσοχή— και σειρά είχαν τα "Hungarian Lullaby" και "Wolves", μάλλον οι καλύτερες στιγμές της εμφάνισης του, τραγουδώντας με μια υπόκωφη ένταση στο πρώτο και αλυχτώντας σαν ένας πραγματικός λύκος στο δεύτερο. 

Είκοσι λεπτά πριν τα μεσάνυχτα και ύστερα από δυο ώρες, είχε φτάσει η ώρα του τελευταίου τραγουδιού της βραδιάς, μιας ουσιαστικά αυτοσχεδιαστικής σύνθεσης, με τον τίτλο "Fairytale Sunday, Sunday Fairytale", που απλώθηκε σχεδόν σε 20 λεπτά ερμηνείας, με ιστορίες από την παραμονή του στην Ουγγαρία και την ηχογράφηση με τους Amoeba, με την ονειρική του χροιά να χαρακτηρίζει συνολικά τη ζωντανή εμφάνιση του Mark Kozelek.

Οι φωτογραφίες ανήκουν στο Χάρη Πολονύφη και στο mixgrill.gr.
Διαβάστε ακόμα