Π. Γκουδής (Feelgood): Τα έσοδα από Streaming πλατφόρμες δε θα ξεπεράσουν τις φυσικές πωλήσεις

Μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη!


Εδώ και αρκετά χρόνια, υπάρχει ένα ερώτημα που σχετίζεται με τη μουσική και δεν μπορεί να βρεί μια καθαρή απάντηση. Μετά την πώληση της φυσικής μορφής της μουσικής, ποιο είναι το επόμενο μέσο ή υπηρεσία, που θα προσφέρει τα αντίστοιχα οφέλη σε κάθε καλλιτέχνη;

Η ανάπτυξη των Streaming πλατφόρμων σε όλο τον κόσμο έχει δημιουργήσει ένα νέο πεδίο στο χώρο της δισκογραφίας. Το Spotify μεγαλώνει και έχει ήδη 10 εκατομμύρια συνδρομητές, το Deezer, το Napster και το Rdio κινούνται σε μικρότερα μεν επίπεδα, αλλά η ανάπτυξη τους είναι συνεχής.

Ο κόσμος επιλέγει να έχει την αγαπημένη του μουσική διαθέσιμη όπου κι αν είναι. Όλα σε ένα cloud λοιπόν...

Όμως, είναι κερδοφόρες αυτές οι πλατφόρμες;
Οι μουσικοί έχουν τα προσδοκώμενα οφέλη από αυτές;
Τα έσοδα από Streaming πλατφόρμες θα ξεπεράσουν τις πωλήσεις φυσικής ή ψηφιακής μορφής της μουσικής;
Μπορεί να γίνει κερδοφόρο το video streaming μιας συναυλίας;


Για αυτά τα θέματα, είχαμε μια πάρα πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με τον Παντελή Γκουδή της Feelgood Records (Home Entertainment & Music Business Co-Ordinator).

- Οι πλατφόρμες τύπου Spotify κερδίζουν συνεχώς έδαφος και οι μουσικόφιλοι (όπως και ο υπόλοιπος κόσμος) οδεύει προς λύσεις τύπου Cloud (τα έχω όλα στο Internet). Ποια είναι η γνώμη σου για αυτές τις πλατφόρμες; Η Feelgood συνεργάζεται με αυτές;

Πρώτα απ’ όλα σαν μουσικόφιλος είναι εξαιρετικό ότι έχεις τη δισκοθήκη σου on-the-go. Μέχρι πριν από λίγους μήνες, έπρεπε να συγχρονίσεις και να φορτώσεις στο iTunes και τέλοσπάντων να φτιάξεις τη δισκοθήκη σου. Να φτιάξεις μια συλλογή και να πάρεις 200 τραγούδια να ακούσεις το καλοκαίρι. Ξαφνικά έρχεται κάποιος με ένα πολύ λογικό κόστος και σου προσφέρει μια μεγάλη μουσική βιβλιοθήκη. Επίσης οι αλγόριθμοι που χρησιμοποιούν αυτές οι υπηρεσίες, για το μέσο χρήστη ο οποίος βγαίνει ψάχνοντας διάφορα ακούσματα, είναι πολύ έξυπνοι. Ψάχνεις για συγκεκριμένο είδος μουσικής, το μαθαίνει ο αλγόριθμος και μετά σου προτείνει αντίστοιχους μουσικούς. Έτσι, είναι φτιαγμένο και για το μέσο χρήστη και για αυτόν που έχει πιο εξειδικευμένες γνώσεις.

Όντως, το Spotify είναι αυτή τη στιγμή το καλύτερο. Προσωπικά, βρίσκω και το Deezer εξαιρετικό και περιμένω να δω το Rdio. Είμαστε σε επικοινωνία με τους ανθρώπους από την Αμερική. Το έχω χρησιμοποιήσει στο παρελθόν. Το Rdio είναι καλύτερο για εμάς τους μουσικόφιλους, σε μαθαίνει καλύτερα, κάνει πιο στοχευμένη την αναζήτηση των χρηστών. Αυτοί έρχονται στην Ελλάδα σε λίγες ημέρες (σ.σ: Το Rdio ήρθε στην Ελλάδα την περασμένη Τρίτη).

Ουσιαστικά μιλάμε για Access Service.Αλλάζει τελείως όλο το σκηνικό. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κάποιος που να μπορεί να σου δώσει μια ξεκάθαρη απάντηση για το τι θα γίνει μετά από ένα χρόνο. Όποιος σου πει κάτι τέτοιο και το παίζει προφήτης η digital guru , δεν ξέρει τι του γίνεται… Τα πράγματα αλλάζουν τόσο γρήγορα… Για παράδειγμα, η Apple αγόρασε την Beats. Τι έλεγε πάντα η Apple; Θες πρόγραμμα για μουσική; Θα σου φτιάξω εγώ. Δεν αγόρασε ποτέ τρίτο πρόγραμμα και τώρα το κάνει.

Βασικά, το 2013 είχαμε για πρώτη φορά πτώση στις ψηφιακές πωλήσεις από το iTunes (-1%) και επειδή έχουν μάθει να ερμηνεύουν τα σημάδια, έχει χτυπήσει καμπανάκι για αυτούς.

- Αυτή τη στιγμή οι Streaming πλατφόρμες δεν έχουν μπει σε κερδοφόρο πορεία.

Εκεί είναι το θέμα. Το Spotify είναι το πρώτο που έχει κανονικές διαφημίσεις στη Web και την Mobile έκδοση του. Δε φτάνει το 0,02 ανα stream που πληρονονται οι εταιρίες και δε φτάνουν τα 6,99 Ευρώ στην Premium έκδοση που πληρώνει ο καταναλωτής.

- Ναι αλλά η δύναμη του δεν είναι το πλήθος των χρηστών που έχει; Αυτούς δε θα μπορεί να τους κατευθύνει;

Αυτό που έχουμε δει από την άλλη πλευρά, ως Εταιρεία είναι ότι το ανθρώπινο χέρι παρεμβαίνει στο επίπεδο του marketing, να δημιουργήσεις ένα Spotify session, να κάνεις μια σελίδα για παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνες κλπ. Όλα τα υπόλοιπα ελένχονται από αλγόριθμους οπότε δεν υπάρχει το «ανέβασε τον δικό μου καλλιτέχνη πιο ψηλά κτλ.» Αυτό το κάνει το κοινό με τις επιλογές του.


Αυτή η εικόνα βρίσκεται στο DigitalMusicNews.

- Η Feelgood συνεργάζεται με το Napster, το Spotify κλπ;

Ναι βέβαια.

- Ακούει ο κόσμος Ελληνική (όχι ξένη) μουσική μέσα από Streaming πλατφόρμες; Κι αν ναι, τι είδους;

Κοίταξε, στοιχεία από Streaming υπηρεσίες δεν έχουμε. Θα σου πω από την εμπειρία μου, σ’ αυτά που έχω δουλέψει. Στο iTunes του Ελληνικού καταστήματος, στο Top 50 θα βρεις μεγάλες Ελληνικές ποπ επιτυχίες π.χ. τα περσινά τραγούδια του Ρέμου. Στο Streaming νομίζω ότι οι περισσότεροι ακούν ξένη μουσική.

Εμείς παίρνουμε στοιχεία από τις πλατφόρμες, αλλά είναι τόσο πρωτόγνωρα αυτά τα πράγματα, ώστε να μην είναι εύκολο να εξαχθούν συμπεράσματα. Θα πρέπει η IFPI να ορίσει ότι οι Δισκογραφικές Εταιρείες θα ανταλλάσσουν στοιχεία μεταξύ τους για να προκύψει κάτι αξιόπιστο που θα οριοθετησει την αγορά. Πρέπει να δούμε τι σημαίνει σε streams και downloads  το καινούργιο album του Michael Jackson, αλλά και να δούμε τι σημαίνει το καινούργιο του Αγγελάκα ή των  Baby Guru.

- Μπορούν τα έσοδα από Streaming πλατφόρμες για ένα μουσικό ή μια δισκογραφική εταιρεία να ξεπεράσουν αυτά που έχει από πωλήσεις φυσικής ή ψηφιακής μορφής της μουσικής του; Σύμφωνα με τον Martin Mills της Beggars, τους τελευταίους 18 μήνες έχουν δει τα νούμερα από τις Streaming υπηρεσίες να διπλασιάζονται... Βέβαια, αυτό εξαρτάται με την αγορά (χώρα).

Σχετικά με τη δήλωση του Martin Mills, όταν έχει τρία Νο1 στην Αμερική, η Beggars είναι Α’ Εθνική, είναι Premier League. Έχει τους Queens of the Stone age, την Adele. Τους Vampire Weekend και όλοι έχουν πουλήσει εκατομμύρια δίσκους. Μιλάμε για ένα φανατικό κοινό, το οποίο τρέχει με μανία να καταναλώσει.

Η αίσθηση μου πάντως είναι ότι τα έσοδα από Streaming πλατφόρμες για ένα μουσικό ή μια δισκογραφική εταιρεία δε θα ξεπεράσουν αυτά που έχει από πωλήσεις φυσικής ή ψηφιακής μορφής της μουσικής του. Γνωρίζουμε ότι από καταβολής της δισκογραφίας, οι μουσικοί δε βγάζουν λεφτά από τις πωλήσεις της μουσικής τους, αλλά από τις συναυλίες και το merchandising. Βέβαια, για μεγάλους καλλιτέχνες, υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να κερδίσουν χρήματα. Θυμάμαι σ’ ένα συνέδριο που είχα πάει, είχε μιλήσει ο μπαμπάς της Beyonce, ο οποίος έλεγε για την καμπάνια της L’oreal με την κόρη του. Εκεί μιλάμε για άλλο επίπεδο. Πολλά εκατομμύρια σε έσοδα.

- Όμως πάντα τα έσοδα για έναν μουσικό έρχονταν από τις πωλήσεις των δίσκων τους.

Έχεις δίκιο αλλά αυτό συνέβαινε μέχρι και τα 70’ς. Έχει ενδιαφέρον να βρούμε ποια στιγμή οι μουσικοί σταμάτησαν να έχουν κέρδη από την πώληση των δίσκων τους. Όταν άρχισε να γίνεται πιο πολύπλοκο το marketing (κυρίως στην Αμερική), εκεί άρχισε να αλλάζει η αναλογία. Ουσιαστικά, το Streaming ξαναμαθαίνει τον κόσμο να πληρώνει για τη μουσική που ακούει.

- Οι Streaming πλατφόρμες βοηθάνε τις πωλήσεις φυσικής μορφής της μουσικής ή αυτό είναι ένας μύθος;

Το Deezer κατάργησε το link που είχε για το iTunes και θα φτιάξει δικό του. Το Spotify το εγκατέλειψε. Το Rdio έχει δική του πλατφόρμα για να αγοράζεις αυτό που κάνεις stream. Δε νομίζω να υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σαν κι εμένα που να «στριμάρουν» καθημερινά πολλούς δίσκους, να τους σημειώνω και να τους αγοράζω μετά. Όμως, πρέπει να σου πω ότι το 2013, η Αγγλία έζησε ένα μικρό θαύμα στην ανάπτυξη των δισκοπωλείων.

- Λόγω του βινυλίου, φαντάζομαι.


Το βινύλιο βοήθησε. Στην Αμερική από το 2007 μέχρι σήμερα είναι:
1)    45% πάνω το streaming,
2)    12% κάτω το φυσικό προϊόν και αν δεν ήταν το βινύλιο, αυτό το νούμερο θα ήταν μεγαλύτερο και
3)    -1% στην πώληση ψηφιακής μουσικής.

Αύξηση ναι, λοιπόν, αλλά δεν έχουν βγει ακόμη έσοδα από το streaming.

- Πιστεύεις ότι με τις Streaming πλατφόρμες αναδεικνύεται ή όχι ο δίσκος ενός καλλιτέχνη. Στο YouTube και το Facebook, αναδεικνύεται το τραγούδι κι όχι ο δίσκος. Τι γίνεται στο Spotify ή το Pandora κλπ;

Νομίζω ότι εξαρτάται από πού προέρχεσαι. Εγώ θα έλεγα και τα δύο, γιατί από τη μια υπάρχουν τα playlists, τα οποία αναδεικνύουν το τραγούδι, αλλά όταν ένας καλλιτέχνης βγάζει ένα album, κατευθείαν έχει τα recommendations. Γέρνουν πιο πολύ στα τραγούδια, αλλά δίπλα στον καλλιτέχνη έχουν πρώτα το album.

- Ας πάρουμε σαν παράδειγμα έναν καλλιτέχνη σας, τη Νατάσσα Μποφίλιου. Έχετε στατιστικά στοιχεία σχετικά με το πόσοι ακούν τη μουσική της από streaming πλατφόρμες, πόσοι αγοράζουν το δίσκο, πόσοι κατεβάζουν το album της;

Το 70% είναι οι φυσικές πωλήσεις. Όμως, λαμβάνουμε κάποια reports από streaming πλατφόρμες, YouTube κλπ τα οποία μας ενημερώνουν για την απήχηση της μουσικής καλλιτεχνών μας σε συγκεκριμένες τοποθεσίες. Πήραμε λοιπόν από το Deezer ένα αντίστοιχο report το οποίο έλεγε ότι οι Otherview έχουν ένα τραγούδι, που σκίζει στη Λατινική Αμερική. Ψυχρά, επαγγελματικά λοιπόν, ψάχνεις το συνάδελφο που είναι στο Μεξικό και συνεργάζεσαι μαζί του. Όλα αυτά είναι βέβαια καινούργια στην Ελλάδα. Δεν έχουμε κλείσει χρόνο ακόμα.

Πάντως, το παράδειγμα της Νατάσσας που είπες είναι χαρακτηριστικό, γιατί το EP βγήκε όταν ξεκινήσανε οι Streaming υπηρεσίες στην Ελλάδα. Τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο θα μπορέσουμε να δούμε αναφορές, που να δείχνουν πως πήγε συνολικά η χρονιά. Άρα το streaming αυτή τη στιγμή είναι κάτι που είναι συμπληρωματικό στο προφίλ του καλλιτέχνη.

- Δε θα γίνει ποτέ πρωτεύον στοιχείο ενός καλλιτέχνη;

Στην Ελλάδα δε θα γίνει. Συζητάμε για τα κάποια εκατομμύρια streams που έχει ο κατάλογος του Springsteen, του Dylan κλπ. Ας δούμε το τραγούδι των Handsome Family, που είναι στους τίτλους της Αμερικάνικης σειράς «True Detective». Τα τραγούδια τους στο Spotify είχαν 150.000 streams κατά μ.ο, ενώ το συγκεκριμένο τραγούδι έφτασε τα 2,5 εκατομμύρια streams. Έτσι, έχεις 2,5 εκατομμύρια streams στο Spotify, 1 εκατ. στο Deezer και συνολικά μαζεύεις 10 εκατομμύρια streams, τα πολλαπλασιάζεις με 0,02 κατά μέσο ορο και βγαίνει το ποσό. Άρα μόνο αν έχεις πάρα πολλά streams, έχεις έσοδα.

- Πιστεύεις στο Streaming Συναυλιών; Μπορεί να γίνει κερδοφόρο αυτό το project, λαμβάνοντας υπόψιν το κόστος που έχει η βιντεοσκόπηση μιας συναυλίας;

Για την Ελλάδα, πρέπει να υπάρχει από πίσω μια Εταιρεία Κινητής Τηλεφωνίας, η οποία να αναλάβει την υποστήριξη. Στο λέω γιατί έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις για αυτό το θέμα,. Δεν είναι εύκολο. Είναι δύο τα βασικά θέματα. Το ένα είναι να έχεις τον πάροχο, να μπορεί να το υποστηρίξει όλο αυτό και οσον αφορά το παγκόσμιο μέρος, θα πρέπει να ξεκαθαριστούν τα δικαιώματα για να μπορέσει να βγει στον αέρα παντού.

- Στην Ελλάδα θα γίνει ποτέ;

Μέσα στο 2014 ή αρχές του ’15, σίγουρα θα έχουμε κάποιο live streaming Έλληνα καλλιτέχνη. Είναι ένα από τα πράγματα που εμείς ως Feelgood, κυνηγάμε πολύ.

Παντελή, σ' ευχαριστούμε πάρα πολύ για την τόσο ενδιαφέρουσα κουβέντα!


Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα