Νίκος Ζαπατίνας: «Το μεγάλο λάθος θα το κάνω όταν σταματήσω να κάνω κινηματογράφο»

Ο σπουδαίος κινηματογραφιστής Νίκος Ζαπατίνας δεν μιλά συχνά κι όταν το κάνει είναι μόνο για την δουλειά του. Με μεγάλη χαρά συνομιλήσαμε μαζί του με αφορμή την πρεμιέρα του «Περιμένοντας τη Νονά». 
Διαβάστηκε φορες
Ο Νίκος Ζαπατίνας είναι κινηματογραφιστής από την δεκαετία του '70. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, το "Feed Back" το 1974  απέσπασε δύο πρώτα βραβεία σε ξένα φεστιβάλ (1ο βραβείο Φεστιβάλ Belfort - Eθνικό Φεστιβάλ Γαλλίας νέων σκηνοθετών και 1ο βραβείο Φεστιβάλ Μασσαλίας, Γαλλία). Αν και εργάστηκε ως σκηνοθέτης, σε αρκετές σειρές, πρώτα στη δημόσια και αργότερα στην ιδιωτική τηλεόραση, έγινε ευρέως γνωστός από την ταινία «Ένας κι ένας» που τιμήθηκε με 6 κρατικά κινηματογραφικά βραβεία ποιότητας στο 41ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2001. Πιο συγκεκριμένα, έλαβε το πρώτο βραβείο ταινίας μυθοπλασίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου, πρώτου ανδρικού ρόλου, ενδυματολογίας και μακιγιάζ.

Όλα αυτά κατά βάση συνθέτουν έναν άνθρωπο εξοικειωμένο με τα φώτα, τις κάμερες και φυσικά τη δημοσιότητα που ακολουθεί αυτόν το χώρο. Τουναντίον, ο Νίκος Ζαπατίνας δεν μιλά συχνά (μετρημένες οι συνεντεύξεις που έχει δώσει όλα αυτά τα χρόνια που εργάζεται) κι όταν το κάνει είναι μόνο για την δουλειά του.

Με αφορμή λοιπόν την νέα του ταινία «Περιμένοντας την Νονά» που ξεκίνησε το ταξίδι της στις σκοτεινές αίθουσες την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου (διαβάστε κριτική για την ταινία εδώ) μιλήσαμε για τι άλλο: για κινηματογράφο.

Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι της τέχνης που ενώ σπούδασαν μαθηματικά βρέθηκαν να ακολουθούν έναν άλλο δρόμο (βλ. Βαγγέλης Γερμανός, Πάυλος Σιδηρόπουλος, Μίλτος Πασχαλίδης, Θάνος Μικρούτσικος, Νίκος Γραμματικός) Τι κάνει έναν μαθηματικό να βρεθεί στον κινηματογράφο;

Ένας μαθηματικός μπορεί να βρεθεί παντού. Ο ορθολογισμός, η σαφήνεια και η επαγωγική σκέψη βοηθούν ώστε να εξελιχθεί οποιαδήποτε προσπάθεια. Στην τέχνη συγκεκριμένα, όπου η φαντασία και η ευρηματικότητα έχουν κυρίαρχη θέση, ο δρόμος της αναζήτησης για τον μαθηματικό είναι τρόπος ζωής. Η μαθηματική λογική και ο τρόπος σκέψης ξεκινούν από το έδαφος και φτάνουν μέχρι τα σύννεφα.
Όπως κι ο κινηματογράφος. Και να μην ξεχνάμε ότι ο κινηματογράφος είναι δουλειά συνόλου και τα σύνολα για να λειτουργούν αποτελεσματικά έχουν ανάγκη από οργάνωση μαθηματικής ακρίβειας.

Ποια ταινία σας παρακίνησε να ασχοληθείτε με τον κινηματογράφο;

Ο ιταλικός κινηματογράφος της δεκαετίας του '60 ήταν αυτός που με άγγιξε περισσότερο και κινητοποίησε τη φαντασία μου αλλά και την επιθυμία μου να αρχίσω να φτιάχνω τις δικές μου ιστορίες. Όχι μόνο ανθρώπινες, όπως ήταν του ιταλικού κινηματογράφου, αλλά και με το ύφος και κυρίως το χιούμορ που είχαν.

Θυμάστε την πρώτη φορά που βρεθήκατε σε κινηματογραφικό πλατό;

(Χαμογελάει) Η πρώτη μου μικρού μήκους ταινία, με τον τίτλο «Πρελούντιο».
Καμία πρωτοτυπία ως προς το ξεκίνημα. Όλοι έτσι ξεκινούν την πορεία τους στον μαγευτικό κόσμο που λέγεται κινηματογράφος. Θυμάμαι όμως τον ενθουσιασμό που είχα τότε. Τον ίδιο, ίσως και μεγαλύτερο έχω και τώρα.

Είναι εύκολο να κάνει κάποιος κινηματογράφο στην Ελλάδα το 2019;

Δεν είναι εύκολο. Καθόλου θα έλεγα. Δύσκολοι οι καιροί. Ο κινηματογράφος είναι ένα... ακριβό σπορ. Εάν γίνει μία ταινία, πρέπει τουλάχιστον να επιστρέψουν τα χρήματα για να υπάρξει συνέχεια, διαφορετικά τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα.
Η ταινία «Περιμένοντας τη Νονά» έγινε χάρη στις φιλότιμες και ηρωικές προσπάθειες δύο νέων ανθρώπων του χώρου, του Παναγιώτη Αλεξόπουλου και του Δημήτρη Ευαγγελόπουλου, των παραγωγών της ταινίας και αυτό που επιθυμώ πάνω απ' όλα είναι να δικαιωθούν και να ανταμειφθούν για την τόλμη τους.

Από το “Feedback” του 1974, την πρώτη σας ταινία που είχε βραβευθεί στο εθνικό Φεστιβάλ Νέων Σκηνοθετών στην Γαλλία, μέχρι την τελευταία σας, «Περιμένοντας τη Νονά», πόσο έχει αλλάξει ο κινηματογραφιστής Νίκος Ζαπατίνας;

Πιστεύω ότι διατηρώ τον ρομαντισμό που είχα στην πρώτη μου ταινία αλλά όσο περνούν τα χρόνια προσπαθώ να πατάω πιο πολύ στη γη. Να βλέπω την πρακτική πλευρά. Και η πρακτική πλευρά είναι να απευθύνομαι όσο γίνεται σε  πλατύτερο κοινό χωρίς να μειώνεται η καλλιτεχνική αξία.

Γενικά επιμένετε στην κωμωδία που είναι ένα δύσκολο και παρεξηγημένο είδος. Κι όπως λένε οι μεγάλοι ηθοποιοί, είναι πιο δύσκολο να κάνεις έναν άνθρωπο να γελάσει παρά να κλάψει.

Επιμένω γιατί μόνο αυτό μπορώ να κάνω και επιπλέον είναι ο καλύτερος και πιο ανώδυνος τρόπος να πεις και να μεταφέρεις τον οποιοδήποτε προβληματισμό. Να μην ξεχνάμε όμως ότι κωμωδία δεν είναι να γελάμε συνέχεια. Το γέλιο είναι οι ανάσες για να ειπωθούν κάποια πράγματα. Είναι δύσκολο είδος γιατί προκειμένου μια κωμική κατάσταση να μεταφερθεί στο κοινό απαιτείται ένα πολύ καλό επίπεδο κωμικότητας από τους ηθοποιούς που καλούνται να υποστηρίξουν το κείμενο.
Στην ταινία «Περιμένοντας τη Νονά» είχα τη μεγάλη τύχη να συνεργαστώ με τον Θανάση Τσαλταμπάση και τον Λευτέρη Ελευθερίου, δύο νέους υπερταλαντούχους ηθοποιούς που διαθέτουν πολλά φορτία κωμικότητας και εργατικότητας. Δίπλα βέβαια στον Θανάση και τον Λευτέρη είχαμε και την Demy που στάθηκε επάξια στην πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση και ήταν μεγάλη έκπληξη.
(Οι συντελεστές της ταινίας «Περιμένοντας τη Νονά» στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας)

Τι θα επιθυμούσατε για την νέα σας ταινία, «Περιμένοντας τη Νονά»;

Θα επιθυμούσα η νέα μου ταινία να αρέσει, να την δουν στον κινηματογράφο όσο γίνεται περισσότεροι θεατές και να δοθεί η δυνατότητα στους  παραγωγούς να συνεχίσουν με τον ίδιο ενθουσιασμό.

Τι έχετε να πείτε για τους νέους Έλληνες δημιουργούς που έχουν τραβήξει πλώρη για το εξωτερικό (Λάνθιμος, Αβρανάς , Τσαγκάρη);

Με πολύ μεγάλη μου χαρά βλέπω νέους Έλληνες σκηνοθέτες να δημιουργούν στο εξωτερικό. Μπράβο τους και είμαστε υπερήφανοι γι' αυτούς. Εύχομαι και ελπίζω να συνεχιστεί αυτή η ροή προς τα έξω.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Πάντα μετά από μια ταινία, τα σχέδιά μου είναι για την επόμενη. Σενάρια υπάρχουν.  Άρα... περιμένοντας.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο λάθος στη ζωή ή στην καριέρα σας;

Το μεγάλο λάθος δεν το έχω κάνει ακόμη. Θα το κάνω όταν σταματήσω να κάνω κινηματογράφο.

Κλείνοντας να σας ρωτήσω μια ερώτηση που θα θέλατε να σας κάνουν και που ποτέ δεν έγινε;

(Γελάει) «Θέλεις να σου χρηματοδοτήσω την επόμενη ταινία σου;»

Είναι σίγουρο ότι τον άνθρωπο που θα μου κάνει αυτή την ερώτηση δε θα τον απογοητεύσω. Θα έχει μια θετική απάντηση.




Αξιολόγηση
Βαθμολογήστε το άρθρο
8,0 / 10 (σε 1 αξιολογήσεις)
Για να αξιολογήσετε επιλέξτε το επιθυμητό αστέρι

Κωδικός επιβεβαίωσης, γράψτε τους χαρακτήρες που βλέπετε στην εικόνα

Διαβάστε ακόμα